وقایع روز چهاردهم ربیع الاول

وقایع روز چهاردهم ربیع الاول

۱۲ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- هلاكت يزيد لعين پسر معاويه ملعون  در سال۶۴ قمری 

                مادرش ميسون نام داشت و در حواريين شام در سال ۶۴ قمری به مرض ذات الجنب هلاک شد.

               در ۳۸ سالگى و مدت حكومت منحوسش ۳ سال و نه ماه بود و سه كار خطرناك انجام داد:

               در سال اول حضرت امام حسين و يارانش را در كربلا شهيد كرد كه در دهم محرم توضيح داده شد.
               در سال سوم واقعه حرّه را واقع ساخت كه در ۲۸ ذيحجة الحرام ذكر خواهد شد.
               در سال سوم مكه را محاصره و خانه خدا را با منجنيق خراب نمود كه در سوم ربيع الاول مشروحا بيان شده است.
               در كتاب پيشگوئيهاى آخر الزمان جناب آقاى على فلسفى ص ۶۳ نقل از كتاب صفريه (ج ۱ ص ۷۳ آقاى على فلسفى)  آمده است :يزيد از حضرت سجادعليه‌السلام پرسيد : چه كنم خداوند مرا مورد بخشش قرار دهد ؟   امام  سجاد علیه السلام فرمود  :مگر به فريادت نماز غفيله برسد . حضرت زينب در وقت ديگر با حال حزن اين سوال و جواب را به حضرت سجادعليه‌السلام بازگو كرد . حضرت فرمود : اى عمّه كار ما ارشاد و راهنمائى است  . هشيار باش ايزد متعال او را توفيق نخواهد داد، هر وقت يزيد مى خواست اين نماز را بخواند به درد دل دچار مى شد.
            در مفاتيح از اخبار الدول نقل كرده است كه  : يزيد به مرض ذات الجنب در حوران درگذشت و به دمشق آوردند.
           ولى خواند مير در حبيب السير جلد دوم صفحه ۱۳۰ مى نويسد  که : روزى يزيد به شرب شراب اقدام نمود و در وقتى كه مست و بى شعور شد برخاست رقص كرد در اثنا بيفتاد و سرش بر زمين خورد به درك واصل گرديد معاويه بن يزيد بر او نماز خواند و از خوارى به دمشق بردند . يزيد دوازده پسر و دو دختر داشت.

۲- خروج جناب مختار در سال ۶۶ قمرى

             موقعى كه عبدالله بن مطيع حاكم كوفه بود  مختار باز به عبدالله بن عمر شوهر خواهرش نامه نوشت و به توسط او از زندان آزاد شد و شيعيان را دور خود جمع كرد  .عبدالله بن مطيع مختار را طلبيد  .او دانست براى چه طلب نموده است  .خود را به تمارض زد  . مختار مخفيانه ياران خود را گفت :  حالا وقت خروج است .  ياران از محمد بن حنفيه در مدينه استيذان كردند و بعد از اجازه و بيعت جناب ابراهيم بن مالك اشتر با مختار در چهارده ربيع الاول سال ۶۶ قمرى مختار خروج كرد و در دارالاماره رفت و نشست و بزرگان قبائل به او بيعت نمود و ابن مطيع را از كوفه اخراج كردند و مختار هيجده ماه حكومت كرد . بالاخره با يارى ابراهيم بن مالك قتله حضرت سيد الشهداء را به قتل رسانيد . با اين عمل به قلب سوخته حضرت زهرا آب پاشيد و بعد مختار سر ابن زياد را با سر چندين نفر از ملعونين به پيش ‍ محمد بن حنفيه فرستاد و او هم پيش حضرت امام سجادعليه‌السلام فرستاد.  امام به سجده افتاد و فرمود الحمد للّه الذى ادرك لى ثارى من عدوى و جزى اللّه المختار خيرا  . مختار در سال اول هجرت متولد شد و لقبش كيسان و پدرش ابوعبيده ثقفى از نيكان و در زمان عمر بن خطاب سپهسالار لشكر اسلام بود خواهر مختار صفيه زوجه عبدالله بن عمر بن خطاب است.

۳- اب داى حكومت بنى عباس 

            سال ۱۳۲ قمرى و اولين حاكم از عباسيين ابوالعباس عبدالله بن سفاح بن محمد بن على بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب بود و بعضى در سيزده اين ماه نوشته و حكومت بنى عباس تا سال ۶۵۶ قمری ادامه داشت و آخرين خليفه ابواحمد مستعصم باللّه كه سى و هفتمين خليفه بود.

منبع:
کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث