وقایع روز سی ام  شوال

وقایع روز سی ام شوال

۰۳ آذر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱-ازدواج  حضرت رسول اكرم  صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم باام سلمه هند در سال ۴ قمرى                                                      

حضرت رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم ام سلمه هند را كه دختر ابى اميّه بود در مدينه در سال ۴ قمرى تزويج كرد و در ۶۱ قمرى در مدينه وفات نمود و در بقيع به خاك سپرده شد .

ام سلمه آخرين زوجه آن حضرت بود كه از دنيا رفت.

۲- بازگشت حضرت موسى علیه السلام  بر مادرش 

          چون موسى پسر عمران در  مدینه  در آن محيط وحشتناك به دنيا آمد . بعضى نوشته اند که:  سه ماه در نزد مادرش يوكابد مانده بود، خداوند به مادرش الهام كرد كه او را به دريا افكند و اندوهناك مباش كه ما او را به تو باز مى گردانيم و از پيغمبرانش مى كنيم.مادر موسى او را در ميان پارچه و پنبه پيچيد در صندوق نهاد و اطراف آن را قير اندود كرد و منفذها را گرفت شبانه كنار روز نيل آمد وآن را  به دريا انداخت  . چنانكه ذكر شد.

            خاندان فرعون او را  از آب  گرفتند و  نزد همسر فرعون آوردند كه زنى صالحه بود .این مکرمه  به فرعون گفت : او  را به فرزندى بردار( مو يعنى آب و سا به معناى درخت  )   چون از ميان آب و درخت گرفته بودند موسى ناميدند، زنان شيرده از جمله يوكابد به دربار احضار شدند پستان هيچ كدام را نگرفت  ولی موقعی كه يوكابد شير داد از او شير خورد .

            خداوند مى فرمايد :  ما او را به مادرش بازگردانديم تا ديده اش ‍ روشن شود و غم نخورد . سپس ماهيانه مقرر شد كه در قصر فرعون بماند و به بچه شير دهد . ولى يوكابد گفت : من خانه و فرزند دارم نمى توانم از آنها صرفنظر كنم  . اگر مايل باشيد به خانه ببرم و در آنجا شير دهم و تربيتش كنم . همسر فرعون  با اين امر موافقت كرد  ناگفته نماند که : ازروزى كه مادر موسى او را به دريا انداخت تا روى كه به مادرش برگشت سه روز بيشتر طول نكشيد.

            در قرآن آمده است  که :  مادر موسى به دختر خود كه خواهر موسى باشد گفت  :  در اثر موسى برو و خبر از او طلب كن .خواهر موسى به جستجوى برادر رضيع خود موسى برآمد و رفت تا درب قصر فرعون، ديد كسى دنبال مرضعه ها مى گردد  جریان را به مادرش خبر داد  و برگشت جانب قصر فرعون  دید  که  هر چه مرضعه آوردند تا موسى را شير دهد  موسى پستان هيچ يك را قبول نكرد . آسيه حيران مانده بود چه كند ؟ خواهر موسى گفت  :  آيا شما را دلالت نكنم بر اهل بيتى كه اين طفل را نگهدارى كند و ناصح و خيرخواه اوست  ؟  به راهنمائى خواهر موسى مادر موسى را آوردند و پستان او را گرفت ناگفته نماند  که  : وقتى مادر موسى به او آبستن شد اثر حمل اصلا در او ظاهر نبود تا وقت ولادتش ‍ كه در آن وقت اثر حمل نمايان شد.

منبع: 

کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث