سخنان حنا فاخوری کشیش مسیحی درباره امام علی (ع) و نهج البلاغه

سخنان حنا فاخوری کشیش مسیحی درباره امام علی (ع) و نهج البلاغه

۰۸ آذر ۱۴۰۰ 0 معارف

 

کشیش است اما مدرک دکتری در رشته فلسفه اسلامی دارد. او انستیتوی زبان، هنر و علوم لبنان را تاسیس کرده و تاکنون ده‌ها کتاب و مقاله  در لبنان و مصر به چاپ رسانده  است. حنّا فاخوری از مسیحیانی است که اسیر جاذبه بی پایان امیرالمؤمنین علی (ع) شده است.
فاخوری می گوید: 
«ما مسیحیان برای امام علی بن ابیطالب(ع) ارزش و احترام قائلیم. او نزد ما از احترام بسیار زیادی برخوردار است. درباره امام علی(ع) و فرزندان او کتاب‌های جالبی تألیف کرده‌ام و اساسا زیباترین نوشته‌هایم مربوط به امام علی(ع) می‌شود.حتی بخش قابل توجهی از کتاب‌هایم در موضوع ادبیات عرب و کتب دانشگاهی را نیز به امام علی بن ابیطالب اختصاص داده‌ام. زیرا او امام همه مردم جهان است نه فقط امام شیعیان. ما نیز او را می‌خواهیم و به خاطر تعلیمات انسانی‌اش که انسان‌ها را به همدیگر نزدیک می‌کند برایش احترام و ارزش قائلیم»

او درباره نهج البلاغه می گوید: «بخش‌هایی از نامه‌های امام علی(ع) در برخی کلیسا‌های لبنان تدریس می‌شود و دانشجویان، گروه‌های تشکیل می‌دهند و هر گروه، بخشی از نهج البلاغه را می‌آموزند و همگی به امام علی بن ابیطالب(ع) احترام می‌گذارند»
«به نظر من اگر سیاستمداران دنیا به نامه‌های امام علی(ع) به حکام و امرای خود توجه و عمل کنند برایشان بهتر است؛ زیرا این‌ها نامه‌های انسانیت است، نامه‌هایی که حق هر انسانی را به او می‌دهد و میان مردم به حق قضاوت می‌کند و مثل نامه‌هایی نیست که اخلاق و زندگی بشر را ویران می‌کند.»

وقتی از حنّا فاخوری پرسیدند کدام‌یک از فضائل امام علی(ع) بیشتر توجه شما را جلب کرده؟ گفت:
«رحمت و گشایش در برابر مردم، برادری و انسانیت و تلاش برای هدایت مردم به سمت رشد و کمال از مهمترین فضائل امام علی(ع) است. امام علی(ع) خواهان محبت همگانی میان بشریت بوده و در نهج البلاغه بر احترام مردم به یکدیگر تاکید کرده است که در این نقطه با حضرت مسیح و آموزه‌های دین مسیحی مشترک است.»
فاخوری می گوید:
«ما درسهای زیادی را می‌توانیم از امام علی(ع) بگیریم که مهمترین آنها درس انسانیت و احترام به اصول و ارزش‌ها است. احترام به افراد انسان به عنوان یک انسان، از ویژگی‌های بارز امام علی بن ابیطالب(ع) است. به نظر من نهج البلاغه بزرگترین هدیه امام علی(ع) به جامعه بشری است که باید آنرا خواند و به آن عمل کرد»


منبع: نرم افزار باد صبا 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث