نقش خلوص نیت در ارزشمندی عبادت

نقش خلوص نیت در ارزشمندی عبادت

۱۰ دی ۱۳۹۸ 0 معارف

8 ساعت خواب می تواند مثل 8 ساعت نماز باشد و ساعتها نماز خواندن ممکن است "هیچ" باشد.  این هنر "نیت" است که یک کاری را ارزشمند کند یا بی ارزش. پای ریا اگر در میان باشد خیلی از عبادتها "هیچ" است. 

نیت کسی اگر خدمت به خلق خدا باشد محل کارش می شود مسجد و کارش می شود عبادت. کسی هم ممکن است ساعتها در  مسجد به خاطر شنیدن یک "احسنت" قرآن دست بگیرد  و تکان تکان بخورد و  بهره ای نبرد. 

در ترازوی خدا نیت را اندازه می گیرند.  

یک نمونه اش را از قرآن کریم بخوانیم. در مورد انفاق است. مقایسه کرده است کسانی که برای رضای خدا انفاق می کنند  با کسانی که برای تظاهر و ریا بخشش می کنند :    

در مورد ریاکارها می فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! بخششهاى خود را با منت و آزار، باطل نسازيد.  همانند كسى كه مال خود را براى نشان دادن به مردم، انفاق مى ‏كند و به خدا و روز رستاخيز ايمان نمى ‏آورد. كار او همچون قطعه سنگى است كه بر آن، قشر نازكى از خاك باشدو بذرهايى در آن افشانده شود و رگبار باران به آن برسد و همه خاكها و بذرها را بشويدو آن را صاف و خالى از خاك و بذر رها كند. آنها از كارى كه انجام داده ‏اند، چيزى به دست نمى ‏آورند؛ و خداوند، جمعيت كافران را هدايت نمى‏ كند. (بقره / 264)

و در مورد آدمهای خوش نیت می فرماید: «و حکایت كسانى كه اموالشان را براى طلب خشنودى خدا و استوار كردن نفوسشان انفاق مى‏ كنند، مانند بوستانى است در جايى بلند كه بارانى تند به آن برسد، در نتيجه ميوه ‏اش را دو چندان بدهد، و اگر باران تندى به آن نرسد باران ملايمى برسد [و آن براى شادابى و محصول دادنش كافى است‏] و خدا به آنچه انجام مى ‏دهيد، بيناست. (بقره /265 )

گر گوهــــر خالص نبود در دل تو        اعمال خــراب است و زیان حاصل تو

با صدق و صفا آی به میدان عمل      تا جنت و فـــــــــردو س شود منزل تو

 

منبع: نرم افزار حبل المتین

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث