آش شیطان را هم نزنیم

آش شیطان را هم نزنیم

۰۱ بهمن ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع

این روزها بسیاری از تحلیل گران  مسائل کشور بزرگ ترین چالش پیش روی جامعه را سقوط فرهنگ و  ارزشهای اخلاقی در میان جامعه می دانند. نیاز به تحلیل هم نیست کافی است نگاهی به اطرافمان بیندازیم و نفسی بکشیم. خوب می توان حس کرد هوای فرهنگ و اخلاق آلوده شده است. می­توان نفس نکشید؟   نه  اما می­توان هوا را آلوده تر نکرد. خواسته یا نا خواسته برخی از ما آش شیطان را به هم می­زنیم. در گذشته ازدواج آسان بود. چه کسی آن را سخت کرد؟ من و شما. چگونه؟ هر روز رسم و رسوماتی از خودمان ساختیم و آنچنان بر آن پایبند شدیم که اگر بر آیات کتاب خدا اینگونه پای می فشردیم امروز در جوار قرب الهی منزل داشتیم. این رسم و رسومات همان بتهایی است که با دستان خود تراشیدیم و آن را پرستیدیم: أَ تَعْبُدُونَ ما تَنْحِتُونَ؟ آیا چیزی را می پرستید که خود تراشید؟

کسانی که در گذشته به هر صورتی بر مشکلات ازدواج دامن زده­ اند در گناه بی عفتی جوانان امروز شریک هستند و کسانی که امروز بر این مشکلات دامن بزنند گناه آیندگان تا قیامت گریبان آنها را خواهد گرفت. از سوی دیگر هر کس قدمی در برچیدن این آداب و رسوم دست و پا گیر بردارد در پاداش آیندگان تا قیامت سهیم خواهد بود. چه زیبا فرمود رسول خدا صلی الله علیه و آله : (مَنْ‏ سَنَ‏ سُنَّةً حَسَنَةً كَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ سَنَّ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة) هر کس سنت نیکویی را پایه گذرد هم اجر عملش را می برد و هم اجر هر کسی که بر آن سنت عمل کند تا روز قیامت. و هر کس سنت و روش بدی را پایه گذاری نماید هم گناه عمل خودش را دارد و هم گناه کسانی که به آن عمل کنند تا روز قیامت.

 آیا راضی نمودن خداوند بالاتر است یا رضایت مردم؟

(...وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ إِنْ كانُوا مُؤْمِنين) اگر به راستى ايمان آورده‏ اند، خدا و رسول او براى خشنود شدن سزاوارترند(توبه/62)

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث