بخشندگی از نظر احادیث

بخشندگی از نظر احادیث

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

بخشندگى

امام على عليه السلام :

إنّي لَأَرفَعُ نَفْسي أنْ تَكونَ حاجَةٌ لا يَسَعُها جُودي ، أو جَهْلٌ لا يَسَعُهُ حِلْمي ، أو ذَنبٌ لا يَسَعُهُ عَفْوي ، أو أنْ يكونَ زمانٌ أطوَلَ مِن زماني .
من خود را برتر از آن مى دانم كه نيازى باشد و بخشندگى من گنجايشِ آن را نداشته باشد، يا رفتار جهالت آميزى باشد و بردبارى من تحمّلش را نداشته باشد، يا گناهى باشد و گذشت من آن را فرا نگيرد، يا زمانى درازتر از زمان من باشد.

امام على عليه السلام :

جُدْ بِما تَجِدُ تُحْمَدْ .
آنچه را به دست مى آورى ، ببخش تا مورد ستايش قرار گيرى.

امام على عليه السلام :

جُودُ الفقيرِ يُجِلّهُ ، و بُخلُ الغَنيِّ يُذِلّهُ .
بخشندگىِ تهيدست، او را ارجمند مى سازد و بخلِ توانگر خوارش مى كند.

امام على عليه السلام :

جُودُ الرّجُلِ يُحَبّبُهُ إلى أضْدادِهِ ، و بُخْلُهُ يُبَغِّضُهُ إلى أولادِهِ .
بخشندگى مرد ، او را محبوب دشمنانش مى كند و بخلش ، او را [حتّى ]نزد فرزندانش منفور مى سازد.

امام على عليه السلام :

جُودوا في اللّه ِ و جاهِدوا أنفسَكُم على طاعَتِهِ يعْظمْ لكُمُ الجَزاء و يحسن لكُمُ الْحَباء .
به خاطر خدا بخشش كنيد و در راه طاعت او با نفْسهايتان بجنگيد، تا پاداشتان بزرگ و عطيّه تان نيكو گردد.

امام على عليه السلام :

الجُودُ مِن كَرَمِ الطَّبيعةِ .
بخشندگى ، از بزرگ منشى است.

امام على عليه السلام :

الجُودُ حارِسُ الأعْراضِ .
بخشندگى، نگهبان آبروهاست.

امام على عليه السلام :

الجُودُ عِزٌّ مَوجودٌ .
بخشندگى، عزّتى نقد است.

امام حسين عليه السلام :

مَن جادَ سادَ .
هر كه بخشنده باشد ، آقايى كند.

برترين بخشندگى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أجْوَدُ النّاسِ مَن جادَ بنَفسِهِ و مالِهِ في سبيلِ اللّه ِ
بخشنده ترينِ مردمان ، آن كس است كه جان و مال خود را در راه خدا ببخشد.

امام على عليه السلام :

أفضَلُ الجُودِ إيصالُ الحُقوقِ إلى أهلِها .
برترين بخشش، رسانيدن حقوق به صاحبان آنهاست.

امام على عليه السلام :

أفضَلُ الجُودِ ما كانَ عن عُسْرَةٍ .
برترين بخشندگى ، آن است كه با وجود تنگدستى باشد.

امام على عليه السلام :

جُودُ الفقيرِ أفضَلُ الجُودِ .
بخششِ تهيدست، برترين بخشش است.

امام على عليه السلام :

إتْباعُ الإحْسانِ بالإحْسانِ مِن كمالِ الجُودِ .
پياپى نيكى كردن، از كمال بخشندگى است.

امام على عليه السلام :

غايَةُ الجُودِ بَذْلُ المَوجودِ .
اوج بخشندگى، بخشيدن داشته موجود است.

امام على عليه السلام :

أفضَلُ الجُودِ بَذْلُ المَوجودِ .
برترين بخشندگى، بخشيدن داشته موجود است.

امام على عليه السلام :

غايَةُ الجُودِ أنْ تُعْطيَ مِن نَفسِكَ المَجهودَ .
نهايت بخشندگى ، اين است كه دسترنجت را ببخشى.

امام على عليه السلام :

أفضَلُ الجُودِ بَذْلُ الجَهْدِ .
برترين بخشندگى، بخشيدن دسترنج است.

امام على عليه السلام :

أتَمُّ الجُودِ ابْتِناءُ المَكارِمِ ، و احْتِمالُ المَغارِمِ .
كاملترين بخشندگى، كسب مكارم اخلاق و به عهده گرفتن خسارتها و تاوانهاست.

امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه بخشندگى چيست؟ ـ فرمود :

 بَذْلُ المَجْهودِ .
 بخشيدن دسترنج.

امام حسين عليه السلام :

إنّ أجْوَدَ النّاسِ مَن أعطى مَن لا يَرجو .
بخشنده ترين مردم ، كسى است كه به آن كه به او چشم اميد نبسته بخشش كند.

تفسير گشاده دستى

امام حسن عليه السلام ـ آنگاه كه امير المؤمنين عليه السلام از او پرسيد :

 يا بُنَيَّ ، ما السَّماحَةُ ؟ ـ : البَذْلُ في العُسْرِ و اليُسْرِ .
فرزندم! گشاده دستى چيست؟ ـ فرمود : بخشش كردن در تنگدستى و توانگرى.

امام حسن عليه السلام ـ در پاسخى ديگر ـ فرمود :

 إجابَةُ السّائلِ و بَذْلُ النّائلِ .
 اين كه نياز سائل را برآورى و هر چه دارى ببخشى.

ويژگى انسان بخشنده

امام على عليه السلام :

الجَوادُ في الدُّنيا مَحمودٌ ، و في الآخِرَةِ مَسعودٌ .
بخشنده، در دنيا ستوده است و در آخرت ، نيكبخت.

امام على عليه السلام :

الجَوادُ مَن بَذلَ ما يُضَنُّ بمِثْلِهِ .
بخشنده ، كسى است كه چيزى را بخشد كه از بخشيدن امثال آن دريغ مى شود.

امام على عليه السلام :

النّاسُ رجُلانِ : جَوادٌ لا يَجِدُ ، و واجِدٌ لا يُسعِفُ .
مردم دو گروهند: بخشنده اى كه ندارد و دارايى كه نمى بخشد.

امام صادق عليه السلام :

لا يَكونُ الجَوادُ جَوادا إلاّ بثَلاثةٍ : يَكونُ سَخِيّا بمالِهِ على حالِ اليُسْرِ و العُسْرِ ، و أنْ يَبْذلَهُ للمُستَحِقِّ ، و يَرى أنَّ الّذي أخَذَهُ مِن شُكْرِ الّذي أسْدى إلَيهِ أكْثَرُ مِمّا أعْطاهُ .
بخشنده، بخشنده نباشد مگر آن كه سه خصلت داشته باشد: در توانگرى و تنگدستى مال خويش را ببخشد، آن را به كسى كه مستحقّ است ببخشد ، و تشكّرى را كه دريافت مى كند بيشتر و ارزشمندتر از آن چيزى بداند كه بخشيده است.

امام صادق عليه السلام :

إنّ الجَوادَ السيّدَ مَن وَضعَ حقَّ اللّه ِ مَوضِعَهُ ، و لَيس الجَوادُ مَن يأخُذُ المالَ مِن غَيرِ حِلّهِ و يَضَعُ في غيرِ حَقّهِ .
بخشنده آقا، كسى است كه حقِّ خدا را بگزارد . بخشنده ، كسى نيست كه مالى را به ناروا بگيرد و به ناحقّ ببخشد.

امام رضا عليه السلام ـ در طواف ، هنگامى كه از وى سؤال شد : بخشنده كيست؟ ـ فرمود :

إنَّ لِكلامِكَ وَجهَينِ : فإنْ كنتَ تَسألُ عنِ المَخلوقِ فإنَّ الجَوادَ الّذي يُؤَدّي ما افْتَرَضَ اللّه ُ تعالى علَيهِ ، و البَخيلُ مَن بَخِلَ بما افْتَرَضَ اللّه ُ تعالى علَيـهِ ، و إنْ كنتَ تَعني الخالِقَ فهُو الجَوادُ إنْ أعطى ، فهُو الجَوادُ إنْ مَنَعَ ، لأنَّهُ إنْ أعْطى عَبدا أعْطاهُ ما لَيس لَهُ ، و إنْ مَنعَ مَنعَ ما لَيس لَهُ .
سخن تو دو صورت دارد: اگر از مخلوق مى پرسى، بخشنده كسى است كه آنچه را خدا بر او واجب كرده است بپردازد و بخيل ، كسى است كه از پرداختن آنچه خدا بر او واجب كرده است دريغ ورزد. ولى اگر منظورت خالق است ، او بخشنده است، چه عطا كند و چه نكند؛ زيرا اگر به بنده اى عطا كند، به او چيزى داده است كه از آنِ او نيست و اگر عطا نكند، چيزى از او دريغ داشته است كه از آنِ او نيست.

جستنِ معدن هاى بخشندگى

امام صادق عليه السلام :

إذا طَلَبتَ الجُودَ فعَلَيكَ بمَعادنِهِ ؛ فإنَّ للجُودِ مَعادِنَ ، و للمَعادِنِ اُصولاً ، و للاُصولِ فُروعا ، و للفُـروعِ ثَمَرا، و لا يَطيـبُ ثَمرٌ إلاّ بِفَرْعٍ ، و لا فَرْعٌ إلاّ بأصْـلٍ ، و لا أصْلٌ إلاّ بمَعدِنٍ طَيِّبٍ .
اگر جوياى بخشندگى هستى ، به معدنهاى آن رجوع كن؛ زيرا بخشندگى را معدنهايى است و معدنها را ريشه هاست و ريشه ها را شاخه ها و شاخه ها را ميوه. هيچ ميوه اى جز با شاخه، خوش نباشد و هيچ شاخه اى جز با ريشه و هيچ ريشه اى جز با معدنى نيكو و پر بركت.

گوناگون

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أ لا اُخبِرُكُمْ عنِ الأجوَدِ الأجوَدِ ؟ اللّه ُ الأجوَدُ (الأجوَدُ) ، و أنا أجوَدُ ولدِ آدَمَ ، و أجوَدُهمْ مِن بَعدِي رجُلٌ علِمَ عِلْما فَنَشرَ عِلمَهُ يُبعَثُ يَومَ القِيامَةِ اُمَّةً واحِدةً ، و رجُلٌ جادَ بِنَفسِه في سَبيل اللّه ِ حتّى يُقتلَ .
آيا شما را از بخشنده ترينِ بخشندگان خبر ندهم؟ خداوند، بخشنده ترينِ بخشندگان است و من بخشنده ترينِ فرزندان آدم هستم و بخشنده ترينِ آنها پس از من، كسى است كه دانشى را فرا گيرد و دانشش را منتشر كند. چنين كسى روز قيامت، [به تنهايى همچون ]يك امّت مبعوث مى شود؛ و [همچنين ]كسى كه در راه خدا جانفشانى كند تا كشته شود.

امام على عليه السلام :

جُودُ الوُلاةِ بفَيءِ المسلمينَ جَورٌ و خَتَرٌ .
بخشش زمام داران از بيت المال مسلمانان، ستم و خيانت است.

امام على عليه السلام :

الجُودُ مِن غيرِ خَوفٍ و لا رَجاءِ مُكافاةٍ حَقيقةُ الجُودِ .
بخششى كه از روى ترس و يا به اميد تلافى نباشد، بخشش واقعى است.

امام حسن عليه السلام :

الوَعدُ مَرضٌ في الجُودِ ، و الإنْجازُ دَواؤهُ .
وعده دادن، آفت بخشندگى است و به وعده عمل كردن، داروى آن.

امام حسين عليه السلام ـ در قطعه شعرى ـ فرمود :

إذا جادتِ الدُّنيا عليكَ فجُدْ بها

على النّاسِ طُرّا قبلَ أن تَتَفلَّتِ

چون دنيا چيزى به تو بخشيد

پيش از آن كه از دستت برود همه آن را به مردم ببخش

فلا الجُودُ يُفْنيها إذا هِي أقْبَلَتْ

و لا البُخلُ يُبْقيها إذا ما تَوَلَّتِ

زيرا اگر دنيا روى آورَد ، بذل و بخشش ، آن را از بين نمى برد

و اگر پشت كند ، بخل ورزيدن ، آن را نگه نمى دارد.

امام عسكرى عليه السلام :

مَن لَم يُحْسِنْ أنْ يَمنَعَ لَم يُحْسِنْ أنْ يُعطي .
كسى كه نبخشيدن [به جا ]را بلد نباشد، بخشيدنِ به موقع را نيز بلد نيست.

منبع: میزان الحکمه، جلد دوم.

 مجموعه حدیث درباره بخشندگی (+ پوستر)

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث