امام حسین و قرآن : امر به معروف و نهى از منكر

امام حسین و قرآن : امر به معروف و نهى از منكر

۱۹ بهمن ۱۳۹۳ 0

قلب اولیاء خدا تجلیگاه آیات قرآن و همه شئون حیات  ایشان  آیینه تمام نمای آیات الهی است. امام حسین علیه السلام, آن حجت آسمانی و قرآن ناطق, هر لحظه از حیات با برکتش تصویری از آیات قرآن بود. حسین ابن علی چنان زیست که اگر تاریخ زندگیش را چون صفحاتی گرد هم آریم چیزی جز قرآن کریم فرا هم نیاید. در نوشتار پیش رو آیه ای از قرآن را در آیینه حیات او به نظاره می نشینیم:

قرآن کریم می فرماید:

«وَالمُؤْمِنُونَ وَالمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ ...». «توبه/71»

و مردان و زنان با ايمان، دوستان يكديگرند، كه به كارهاى پسنديده وا مى‏دارند و از كارهاى ناپسند بازمى دارند ....

امام حسين عليه السلام همواره در راه امر به معروف و نهى از منكر كوشا بود و امت اسلام و به ويژه پيشوايان دينى را به اين دو فريضه مهم الهى تشويق مى‏فرمود. آن حضرت، در مقام تشويق دانشمندان و پيشوايان مذهب و نشان دادن اهميت آن دو واجب بزرگ، به آيات قرآنى تمسك مى‏فرمود؛ چنان‏كه در يكى از سخنان ارزشمند خود مى‏فرمايد:
هان اى مردم! به آن‏چه خداوند، اولياى خود را بدان موعظه فرموده، از ملامت و سرزنشى كه بر پيشوايان مذهبى يهود كرده است، عبرت بگيريد، آن‏جا كه مى‏فرمايد:
«لَوْلا يَنْهاهُمُ الرَّبّانِيُّونَ وَالأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الإِثْمَ» «مائده/63»
چرا دانشمندان نصارا و علماى يهود، آنان را از سخنان گناه‏ آلود، نهى نمى ‏كنند؟
 
و مى ‏فرمايد:
«لُعِن الَّذِينَ كَفَرُوا مِن بَنِى إِسْرائِيلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذ لِكَ بِما عَصَوْا وَكانُوا يَعْتَدُونَ* كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ» «مائده 78/79» كافران بنى ‏اسرائيل، بر زبان داود و عيسى بن مريم، لعن و نفرين شدند. اين بدان علت بود كه گناه كردند و تجاوز مى‏كردند. آنان يكديگر را از اعمال زشتى كه انجام مى‏دادند، نهى نمى‏كردند. چه بد كارى انجام مى ‏دادند.
 
و همانا خداوند، آنان را بدين‏گونه سرزنش فرمود؛ زيرا ستم‏گران را مى ‏ديدند كه پيش رويشان گناه و فساد مى‏ كنند؛ ولى آنان را براى دست‏يابى به ثروت و مقامات آنان يا به علت ترس از آزار ايشان، نهى نمى ‏كردند و حال آن كه خداوند مى‏فرمايد:
«فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَاخْشَوْنِ» «مائده/44»
از مردم نترسيد و تنها از من بترسيد 
و مى ‏فرمايد:
«وَالمُؤْمِنُونَ وَالمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ ...»
(مردان با ايمان و زنان با ايمان، دوست و ياور يكديگرند، امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند).
پس خداوند، به امر به معروف و نهى از منكر آغاز كرده [و نماز و زكات را بعد از آن ذكر كرده است‏] و نخست آن را واجب ساخته است؛ زيرا مى‏داند كه اگر اين فريضه ادا شد و برپا گرديد، همه فرايض، استوار و پابرجا مى‏گردند، سخت باشند يا آسان؛ زيرا امر به معروف و نهى از منكر، دعوت به اسلام است، به اضافه بازگرداندن حقوق ستم‏ديدگان به آنان و مخالفت با ظالم و كوشش براى اين كه غنايم و اموال عمومى، عادلانه تقسيم شود و صدقات از مواضع آنها گرفته شده، در جاى خود مصرف گردد. «تحف‏ العقول، ص 237؛»
مى ‏نگريد كه آن بزرگوار، براى پيش‏برد هدف خود، كه برپايى امر به معروف و نهى از منكر در جامعه بود، به چندين آيه قرآن كريم استناد كرده، براى اين‏كه‏ دانشمندان و رهبران دينى، در مقام اظهار حق و امر به معروف و نهى از منكر، از حاكمان ستم‏ گستر، هراسى در دل احساس نكنند، به آيه «فَلا تَخْشَوُا النّاسَ ...» استناد مى ‏فرمايد.

منبع: امام حسین و قرآن, محمد جواد مغنیه 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث