امام حسین و قرآن : موعظه، راهكارى اساسى براى بيان حقايق

امام حسین و قرآن : موعظه، راهكارى اساسى براى بيان حقايق

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

قلب اولیاء خدا تجلیگاه آیات قرآن و همه شئون حیات  ایشان  آیینه تمام نمای آیات الهی است. امام حسین علیه السلام, آن حجت آسمانی و قرآن ناطق, هر لحظه از حیات با برکتش تصویری از آیات قرآن بود. حسین ابن علی چنان زیست که اگر تاریخ زندگیش را چون صفحاتی گرد هم آریم چیزی جز قرآن کریم فرا هم نیاید. در نوشتار پیش رو آیه ای از قرآن را در آیینه حیات او به نظاره می نشینیم:


 
 «... وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ ...». «طلاق/2و3»
و هر كس از خدا پروا كند، [خدا] براى او راه بیرون شدنى قرار مى‏دهد، و از جايى كه حسابش را نمى‏كند، به او روزى مى‏رساند ....
 
يكى از رفتارهاى امام حسين عليه السلام با مردم، ارشاد و راهنمايى آنان بود. مواعظ آن حضرت از بيانات دل‏نشين و بسيار جالب خاندان پيغمبر صلى الله عليه و آله است و چون انديشه آن حضرت، نشأت گرفته از قرآن كريم و افق اعلا است، مواعظ ايشان نيز عطر دلاويز قرآن را دارد و در مواردى آميخته با آيات قرآنى و يا برگرفته از آن است. از جمله مواعظ آن بزرگوار، اين است:
اوصيكم بتقوى اللَّه فانّ اللَّه قد ضمن لمن اتّقاه ان يحوّله عمّا يكره الى ما يحبّ و يرزقه من حيث لايحتسب. « تحف‏ العقول، ص 240» شما را به تقواى الهى سفارش مى‏كنم؛ زيرا خداوند، تحقيقاً براى كسى كه تقواى او را داشته باشد، ضمانت كرده است كه او را از نگرانى‏ها و ناراحتى‏هايش بگرداند و به آن‏چه دوست دارد و موجب خوشى و نشاط و انبساط خاطر او است، وارد كند و او را از جايى كه خود گمان نمى‏برد روزى دهد.
اين سخن به وضوح، آشنايان به قرآن را به آيه شريفه‏اى متوجه مى‏ كند كه مى‏فرمايد:
 «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ ...»
 
آرى، ديدن يا شنيدن اين كلام زيباى امام حسين عليه السلام آيه كريمه را در ذهن انسان تداعى مى‏ كند و آن بزرگوار، مضمون آيه قرآنى را ذكر مى‏ كند؛ زيرا آيه شريفه، مشتمل بر شرط و جزا است كه هر كس تقوا را پيشه خود سازد، خداوند اين دو پاداش بزرگ را به او مى ‏دهد. اكنون امام عليه السلام تعبير به ضمانت كرده، مى‏فرمايد: «خداوند، براى انسانى كه با تقوا باشد و خويشتن را در محضر خداوند ببيند، ضمانت كرده است كه دو پاداش بزرگ به او بدهد: يكى آن‏كه او را از مهالك و مشكلات، رهايى بخشد و راه بيرون رفتن از گرفتارى‏ ها را براى او قرار دهد و ديگر اين‏كه روزى او را از جايى برساند كه گمان آن را هم نداشته باشد».

منبع: امام حسین و قرآن, محمد جواد مغنیه 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث