امام حسین و قرآن : جدايى حق از باطل‏

امام حسین و قرآن : جدايى حق از باطل‏

۲۲ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

قلب اولیاء خدا تجلیگاه آیات قرآن و همه شئون حیات  ایشان  آیینه تمام نمای آیات الهی است. امام حسین علیه السلام, آن حجت آسمانی و قرآن ناطق, هر لحظه از حیات با برکتش تصویری از آیات قرآن بود. حسین ابن علی علیه السلام  چنان زیست که اگر تاریخ زندگیش را چون صفحاتی گرد هم آریم چیزی جز قرآن کریم فرا هم نیاید. در نوشتار پیش رو آیه ای از قرآن را در آیینه حیات او به نظاره می نشینیم


 «وَلا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَ نَّما نُمْلِى لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِى لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَلَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ». «آل عمران/178»

و البته نبايد كسانى‏كه كافر شده‏اند، تصور كنند اين‏كه به ايشان مهلت مى‏دهيم، براى آنان نيكو است. ما فقط به ايشان مهلت مى‏دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند و [آن‏گاه‏] عذابى خفت‏آور خواهند داشت.
شيخ مفيد از شخصى به نام ضحاك بن عبداللَّه نقل كرده است كه سپاهى از ابن ‏سعد بر ما عبور كرد و ما را تحت نظر داشت و حراست و مواظبت مى‏ كرد. هنگام عبور آنان امام حسين عليه السلام اين آيه‏ ها را قرائت مى‏كرد:
 
 «وَلا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَ نَّما نُمْلِى لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِى لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَلَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ* ما كانَ اللَّهُ لِيَذَرَ المُؤْمِنِينَ عَلى‏ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى‏ يَمِيزَ الخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ...». «آل عمران/178و179» كسانى كه راه كفر را پيش گرفتند، گمان نكنند كه اگر به آنان مهلت مى‏دهيم، به سود آنان است. ما به آنان مهلت مى‏دهيم فقط براى اين كه بر گناهان خود بيفزايند و براى آنان عذابى خواركننده خواهد بود. اين چنين نيست كه خداوند، مؤمنان را به همان‏گونه كه شما هستيد، واگذارد، مگر اين‏كه ناپاك را از طيب و پاك جدا سازد.
 
مردى به نام عبداللَّه بن سمير، در لشكر دشمن، اين آيه‏ها را از آن حضرت شنيد و گفت:به خداى كعبه سوگند كه آن طيبين، ماييم كه خداوند، ما را از شما جدا كرده است! برير بن خضير به او گفت: اى فاسق! خداوند تو را از طيبين قرار مى‏دهد؟! او گفت: واى بر تو، كيستى؟ گفت: من برير بن خضيرم. آن‏گاه يكديگر را سب كردند. «ارشاد، ج 2، ص 95»
 
بعيد است كه اين آيه ‏ها تصادفاً در آن شرايط خطرناك، بر زبان امام حسين جارى شده باشد، بلكه ظاهر آن است كه آن حضرت، اين آيه‏ها را با توجه به شرايط موجود، انتخاب كرده، تلاوت فرمود و خود را با آن جنايت‏كاران و در مقايسه با هم ديد و در ذكر خصوصيات دو گروه، به آيه كريمه قرآنى استناد كرد. امام حسين با تلاوت اين دو آيه، در حقيقت، اوضاع و شرايط حساس آن روز را بازگو مى‏كند.
امام حسين عليه السلام آيه اول را بر سپاه شرور و تبهكار عمر سعد تطبيق مى ‏كند و به آنان مى‏فهماند كه اى كفرپيشگان! تصور نكنيد اگر خداوند با وجود اين ستم‏ها و جنايت‏ها كه مرتكب مى‏شويد، باز هم شما را باقى گذاشته و از بين نبرده است، به خير و نفع شما است، نه؛ زيرا خداوند مهلت مى‏دهد تا در عرصه گناه و نافرمانى، با همه توان وارد شويد و سرانجام، براى شما عذاب خواركننده‏اى خواهد بود.
 
حضرت در آيه دوم يادآورى مى‏ كند كه همه مردم، در معرض امتحانند. آنانى كه به فرمان يزيد و ابن زياد و تحت فرمانروايى عمربن‏سعد و شمر، بدين سرزمين آمده، آماده كشتار عترت پيامبر اسلامند و آنانى كه براى حمايت و جانبدارى از امام و فرزند پيامبر خود، بيرون آمده، آماده شهادت و انواع محروميت‏ها شده‏اند و از همه چيز خود چشم پوشيده‏اند، همگى آزمايش شده و مى‏شوند تا افراد خبيث و ناپاك، از انسان‏هاى پاكيزه سرشت جدا شوند و هر كدام، در صفى مستقل و جداگانه قرار گيرند.

منبع:امام حسین و قرآن, محمد جواد مغنیه  

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث