ازدواج آسان، وظیفه همگان است

ازدواج آسان، وظیفه همگان است

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ 0
اگر بر جواني ازدواج واجب شد، فراهم نمودن شرايط ازدواج هم بر او واجب مي شود. البته فراهم کردن شرايط و مقدمات ازدواج صرفاً تكليف خود جوان نيست؛ بلكه بنا بر آيه «وأنكحوا الايامي منكم و الصالحين من عبادكم و إمائكم» مردان و زنان بي همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزاني كه شايستگي ازدواج را دارند. (نور، 32) دستور خداوند تنها به جوانان نیست، بلكه به ديگر مسلمانان نيز فرمان داده است شرایط ازدواج جوانان را فراهم نمایید.
به طور مثال اگر در جامعه بر يك ميليون جوان امر ازدواج واجب باشد، بر دولتمردان و ديگر افراد مسئول و توانمند نيز واجب است كه شرايط ازدواج آن ها را فراهم نمايند، بر نمايندگان مجلس و قانونگذاران است كه قوانين تسهيل ازدواج جوانان را به تصويب برسانند، بر اعضاي شوراهاي شهر و روستاهاست كه امكانات شهر و روستا را در جهت ازدواج جوانان مهيا نمايند، بر پدر و مادر و بزرگان آن جوان است كه زمينه ازدواج جوانشان را مهيا سازند.
  • پيامبر فرمودند: از حقوق فرزند بر پدرش، اين سه چيز است: نام نيکو بر او بنهد، به او سواد بياموزد، و هنگامي كه بالغ شد، او را همسر بدهد (مكارم الاخلاق، ج 1، ص 474) 
  • و در جاي ديگر تأكيد كردند: هر كس فرزندش به سن ازدواج برسد و توان ازدواج دادن او را داشته باشد، (ولي اين كار را نكند) و از فرزندش لغزشي سر زند، گناهش به گردن اوست. (الفردوس، ج 3، ص 4)
وقتي ازدواج واجب است، تسهيل ازدواج هم بر همگان واجب مي شود و بايد زمينه هاي شكل گرفتن ازدواج جوانان را همه فراهم آورند.

متمكنين با اموال خود، رسانه ها با اطلاع رساني و تبيين فرهنگ صحيح در تسهيل امر ازدواج كوشش نمايند و در يك جمله بايد گفت: هيچ مسلماني در اين خصوص بي مسئوليت نيست. بانك ها، قرض الحسنه ها و سيستم هاي بانكي كشور بايد با اختصاص و اعطاي تسهيلات خود به امر ازدواج در رونق بخشيدن به مهم، گام اساسي بردارند. 

بر اين اساس وقتي ازدواج واجب است، تسهيل ازدواج هم بر همگان واجب مي شود و بايد زمينه هاي شكل گرفتن ازدواج جوانان را همه فراهم آورند.
در این زمینه توصیه های زیادی از ناحیه معصومین (علیهم السلام) شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
  • پيامبر گرامی اسلام (ص): هر كس دختري را همسر دهد، در روز رستاخيز، خداوند تاج شاهي بر سر او مي نهد. (كنزل العمال، ج 1 ، ص 451)
  • پيامبر خدا (ص): هر كس در راه به ازدواج درآوردن دو مؤمن بكوشد تا آن دو را به هم برساند، خداوند، هزار زن از حورالعين به همسري او درمي آورد كه هر زني، در كوشكي از در و ياقوت است، و براي هر قدمي كه در اين راه برمي دارد. يا براي هر سخني كه در اين راه مي گويد، عمل يك سال (عبادت) كه شبهاي آن را به نماز بگذراند و روزهايش را به روزه داري، برايش نوشته مي شود. (ثواب الاعمال، ص 340)
  • پیامبر اکرم (ص): هر کس برادر مومن خود را به ازدواج زنی در آورد که همدم و کمک یار و مایه آسایش او باشد، خداوند از حورالعین، به همسری وی در می آورد، و او را با هر یک از صدیقان اهل بیت پیامبرش -که دوست داشته باشد-، و برادرانش مأنوس می کند، و آنان را هم با او همدم می گرداند. (بحارالانوار، ج 75 ، ص 3)
  • امام صادق (ع): هر كس بي همسري را همسر بدهد، از كساني است كه خداوند در روز قيامت، به او نظر (لطف) مي افكند. (الكافي، ج 5، ص 331)
  • امام كاظم (ع): سه كس اند كه در آن روزي كه سايه اي جز ساية عرش خدا نيست، در ساية عرش خدا هستند: مردي كه برادر مسلمانش را همسر بدهد، يا به او خدمت كند، يا رازي از او را پوشيده بدارد. (الخصال ،ص 141)
 
منبع: کتاب مطلع مهر، دکتر بانکی

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث