احادیث حضرت فاطمه (سلام الله علیها): کار در خانه

احادیث حضرت فاطمه (سلام الله علیها): کار در خانه

۰۳ اسفند ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

 

وقتی پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم کارهای بیرون خانه را بر عهده ی علی علیه السّلام و درون خانه را بر عهده ی فاطمه(علیها السّلام) گذاشت، حضرت زهرا فرمود:

فلا یَعلَمُ ما دَخَلَنی مِنَ السُّرورِ اِلاّ اللهُ بِاِکفائی رَسُولُ الله صلّی الله علیه و آله و سلّم تَحَمُّلَ اَرقابِ الرَّجالِ؛
جز خدا کسی نمی داند چه قدر از این تقسیم کار و این که پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم مرا از شانه به شانه شدن با مردان(و کارهای بیرون از خانه) معاف کرد، خوشحال شدم.
وسائل الشیعه، ج 14، ص 123

شرح حدیث:

اگر ارزنده ترین گوهر زنان «حجاب و عفاف» است، باید از این گوهر حفاظت کرد.

رعایت حدود شرعی، روابط میان زنان و مردان و پرهیز از اختلاط های مسأله ساز و هم سخن شدن های وسوسه انگیز و برخوردهای خارج از ضوابط و اصول اخلاقی برای یک مسلمان، تکلیف است و هر چه این حدود شرعی بیشتر مراعات شود، به سود جامعه و بانوان و جوانان است.

گرچه کار در بیرون از خانه و شرکت در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و تحصیلی و دانشگاه و... برای زنان و دختران حرام نیست، هنر اصلی زنان ایفای نقش مادری و تربیت فرزند و مدیریت امور خانه است.

شرکت در فعالیت های بیرونی، خواه و ناخواه، برخورد زن و مرد نامحرم و تلاقی نگاه ها را در پی دارد و اگر بشود از آن کاست، بهتر است.

پرهیز از معاشرت با نامحرمان از آن جهت مطلوب است که زمینه ی بهتری برای حفظ عفاف فراهم می آورد.

حضرت زهرا (علیها السّلام) خوشحال شد که امور بیرون از خانه بر دوش علی علیه السّلام قرار گرفت و کارهای داخل خانه بر عهده ی خودش تا نیاز به بیرون رفتن نباشد.

این خطّ کلی راه فاطمی است و رضای او را تأمین می کند.

منبع: حکمت های فاطمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از حضرت فاطمه علیها السّلام)، جواد محدثی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث