کودکان و خوردن صبحانه

کودکان و خوردن صبحانه

۱۳ اسفند ۱۳۹۳ 0 فرهنگ و اجتماع

نوشته زیر برگرفته از کتاب «نسیم مهر» (متن پیاده شده برنامه پرسش و پاسخ رادیویی استاد حسین دهنوی) می باشد.

سؤال 1ـ فرزند 5 ساله ام صبحانه نمی خورد. از چه راهکارهایی می توانم او را به صبحانه خوردن وا دارم؟

جواب:
مهم ترین عامل صبحانه نخوردن کودکان، نداشتن الگوی مناسب خانوادگی است بدین معنا که والدین و خواهر و برادر بزرگ تر، اهمیت چندانی به صبحانه نمی دهند. سعی کنید صبحانه را به صورت گروهی و با آرامی صرف کنید. تک روی اعضای خانواده و شتاب در صرف صبحانه، کودکان را بی رغبت می کند.
افزون بر این، نکات ذیل نیز توجه کنید:
1. کودک خود را عادت دهید تا پس از خواب، با شما نرمش کند. اشتهای کودک برای صبحانه پس از تحرک جسمی بیشتر می شود (در مورد کودکان پیش دبستانی و دبستانی، اگر نرمش نمی کنند، اجازه دهید پس از لباس پوشیدن و آماده شدن، صبحانه بخورند).
2. صبحانه دلخواه او را برایش تهیه کنید حتی اگر پنیر و مربا با هم باشد. برخی کودکان، به خوردنی هایی (تکه ای گوشت مرغ، سوپ و...) علاقه نشان می دهند که شاید برای بزرگسالان چندان خوشایند نباشد.
3. وسایل مخصوص کودک (فنجان، بشقاب، قاشق و چنگال)، رغبت بیشتری را در او ایجاد می کند.
4. مشارکت کودک در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه، و خرید مواد مربوط به آن، سبب علاقه مندی او به صرف صبحانه خواهد شد.
5. برخی کودکان دوست دارند هنگام صبحانه، خرس پشمالو یا عروسک دلخواهشان را کنار خود بنشانند و با هم صبحانه بخورند. آنان را از این کار منع نکنید.

چند توصیه:
الف. در صبحانه تنوع ایجاد کنید تا از یکنواختی درآید.
ب. اگر مایلید فرزندتان در کنار صبحانه، بادام، پسته، فندق، ذرت بو داده و امثال آن را بخورد، مقداری از آن را بسته بندی کنید و کاغذی را که نام جایزه ای را بر آن نوشته اید در آن قرار دهید و به او بگویید: اگر تمام خوراکی را بخورد می تواند به جایزه ای که روی کاغذ نوشته شده است نیز دست یابد.
ج. ابتدای هفته دایره ای را روی کاغذ بکشید و بگویید: این چهره خورشید است که می خواهم با هر لقمه تو، شعاع های نور آن را کامل کنم و هرگاه کامل شد، جایزه ای خواهی داشت.
د. در صورتی که فرزند شما به کندی صبحانه می خورد و وقت بسیاری را صرف می کند، از بازی رکوردگیری استفاده کنید؛ بدین شکل که ساعت را برای 30 دقیقه کوک کنید و از او بخواهید که تا زمان زنگ ساعت، صبحانه اش را تمام کند و روز بعد 30 دقیقه را به 28 دقیقه برسانید و همین طور کم کنید تا به زمان معمول و مناسب برسد.
ه. برای خوردن صبحانه اصرار فراوان نداشته باشید و هرگز از زور و اهرم فشار استفاده نکنید.
و. در صورت بی رغبتی به خوردنی های جامد می توانید از نوشیدنی هایی مانند آب پرتقال و شیر که ویتامین های گوناگونی دارند، استفاده کنید.
ز. در صورت مقاومت و صبحانه نخوردن در منزل، یک تکه نان با کمی ماست یا پنیر به صورت ساندویچ یا مقداری میوه همراهش کنید تا در اتوبوس یا خودرو شما یا در مهدکودک بخورد.
________________________
منبع:
نسیم مهر جلد 2، پرسش و پاسخ تربیت کودک و نوجوان؛ حسین دهنوی
 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث