سپاسگزاری از خداوند سبحان در احادیث
۱۸ فروردین ۱۳۹۴ 0عناوین
تشويق به سپاسگزارى از خداوند :
امام على عليه السلام :
الشُّكرُ زِينَةُ الغِنى
و الصَّبرُ زِينَةُ البَلوى .
شكر، زيور توانگرى است
و شكيبايى ، زيور گرفتارى .
( الإرشاد : ۱/۳۰۰)
امام على عليه السلام :
الشُّكرُ ، عِصمَةٌ مِن الفِتنَةِ .
شكر گزارى ، مايه مصون ماندن از فتنه است .
( بحار الأنوار : ۷۸/۵۳/۸۶)
امام على عليه السلام :
شُكرُ النِّعمَةِ ، أمانٌ من حُلُولِ النَّقِمَةِ .
شكرِ نعمت ، موجب ايمن ماندن از انتقام [ خداوند ] مى شود .
(غرر الحكم : ۵۶۶۶ )
امام زين العابدين عليه السلام :
الحَمدُ للّه ِِ الذي لَو حَبَسَ عن عِبادِهِ مَعرفَةَ حَمدِهِ على ما أبلاهُم مِن مِنَنِهِ المُتَتابِعَةِ و أسبَغَ علَيهِم مِن نِعَمِهِ المُتَظاهِرَةِ ،
لَتَصَرَّفُوا في مِنَنِهِ فلَم يَحمَدُوهُ و تَوَسَّعُوا في رِزقِهِ فلَم يَشكُرُوهُ
و لَو كانوا كذلكَ لَخَرَجُوا مِن حُدودِ الإنسانيّةِ إلى حَدِّ البَهِيمِيَّةِ
فكانوا كما وَصَفَ في مُحكَمِ كِتابِهِ
« إنْ هُمْ إلاّ كالأنعامِ بَلْ هُمْ أضَلُّ سَبِيلاً » .
ستايش خدايى را كه اگر شناختِ [ ضرورت ] حمد خود در برابر احسانهاى پياپى و نعمتهاى فراوانى را كه به بندگانش عطا مى كند از آنان باز مى داشت ،
از نعمتهايش بهره مى گرفتند و ستايشش نمى كردند و از روزى او برخوردار مى شدند و سپاسش نمى گفتند
و در اين صورت از مرزهاى انسانيت، به مرز حيوانيت سقوط مى كردند
و در زمره آنان مى شدند كه خداوند در كتاب محكم خود مى فرمايد :
« نيستند مگر مانند حيوانات و بلكه گمراه تر از آنان » .( الفرقان : ۴۴ )
( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۱ )
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه : گرامى ترين مردمان نزد خدا كيست؟ ـ فرمود :
مَن إذا اُعطِيَ شَكَرَ ، و إذا ابتُلِيَ صَبَرَ .
كسى كه چون نعمتى به او داده شود سپاس بگزارد ، و هرگاه گرفتار شود شكيب ورزد .
( التمحيص : ۶۸/۱۶۳ )
شكر مُنعِم :
امام على عليه السلام :
لَو لَم يَتَوَعَّدِ اللّه ُ على مَعصِيَتِهِ ،
لَكانَ يَجِبُ ألاّ يُعصى شُكرا لِنِعَمِه .
اگر خداوند بندگان خود را در برابر نا فرمانيش وعده عذاب هم نمى داد ،
باز واجب بود كه به شكرانه نعمتهايش نافرمانى نشود .
( نهج البلاغة : الحكمة ۲۹۰ )
امام على عليه السلام :
أقَلُّ ما يَجِبُ لِلمُنعِمِ أن لا يُعصى بِنِعمَتِهِ .
كمترين وظيفه در قبال مُنعِم اين است كه با نعمتش نافرمانى نشود .
( غرر الحكم : ۳۲۶۸ )
امام على عليه السلام :
أقَلُّ ما يَلزَمُكُم للّه ِِ ألاّ تَستَعِينُوا بِنِعَمِهِ على مَعاصِيهِ .
كمترين وظيفه شما در برابر خداوند اين است كه از نعمتهاى او در راه نا فرمانيش استفاده نكنيد .
( نهج البلاغة : الحكمة ۳۳۰ )
امام على عليه السلام :
أوَّلُ ما يَجِبُ علَيكُم للّه ِِ سبحانَهُ ،
شُكرُ أيادِيهِ و ابتِغاءُ مَراضِيهِ .
نخستين چيزى كه بر شما در قبال خداوند سبحان واجب است،
سپاسگزارى از نعمتهاى او و فراهم آوردن موجبات خشنودى اوست .
(غرر الحكم : ۳۳۲۹ )
إنّ قَوما عَبَدُوهُ [أيِ اللّه َ] شُكرا ،
فتِلكَ عِبادَةُ الأحرارِ .
گروهى خدا را از سر سپاسگزارى مى پرستند
و اين عبادت آزادگان است .
( بحار الأنوار : ۷۸/۶۹/۱۸ )
امام صادق عليه السلام :
في كُلِّ نَفَسٍ مِن أنفاسِكَ شُكرٌ لازِمٌ لكَ ، بَل ألفٌ و أكثَرُ .
براى هر نَفَسى از نفسهايت شكرى و بلكه هزار و بيشتر از هزار شكر بر تو واجب است .
( بحار الأنوار : ۷۱/۵۲/۷۷ )
امام صادق عليه السلام :
ما مِن عَبدٍ إلاّ و للّه ِِ علَيهِ حُجّةٌ ؛
إمّا في ذَنبٍ اقتَرَفَهُ و إمّا في نِعمَةٍ قَصَّرَ عن شُكرِها .
هيچ بنده اى نيست، مگر آن كه خدا را بر او حجّتى است؛
چه در گناهى كه مرتكب مى شود و چه در نعمتى كه از شكر آن كوتاهى مى كند .
( الأمالي للطوسي : ۲۱۱/۳۶۶ )
فضيلت سپاسگزار:
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الطاعِمُ الشاكِرُ لَهُ مِن الأجرِ كَأجرِ الصائمِ المُحتَسِبِ ،
و المُعافَى الشاكِرُ لَهُ مِن الأجرِ كَأجرِ المُبتَلَى الصابِرِ ،
و المُعطَى الشاكِرُ لَهُ مِن الأجرِ كَأجرِ المَحرومِ القانِعِ .
سيرِ سپاسگزار اجرش همانند روزه دارى است كه براى خدا گرسنگى مى كشد ،
تندرستِ سپاسگزار همانند آن اجرى را دارد كه بيمارِ شكيبا ،
و متنعّم سپاسگزار همان اجر را دارد كه تنگ دست قانع .
( الكافي : ۲/۹۴/۱ )
امام هادى عليه السلام :
الشاكِرُ أسعَدُ بالشُّكرِ مِنهُ بِالنِّعمَةِ التي أوجَبَتِ الشُّكرَ ؛
لأنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ ، و الشُّكرَ نِعَمٌ و عُقبى .
خوشبختىِ شكرگزارى براى شاكر ، بيشتر از خوشبختى او به نعمتى است كه موجب شكر شده است ؛
زيرا نعمت متاعى [ فانى ] است ، اما شكر ، نعمت و عاقبت است .
( تحف العقول : ۴۸۳ )
امام عسكرى عليه السلام :
لا يَعرِفُ النِّعمَةَ إلاّ الشاكِرُ
و لا يَشكُرُ النِّعمَةَ إلاّ العارِفُ .
[قدر] نعمت را نشناسد مگر سپاسگزار
و شكر نعمت نگزارد مگر آن كه [ قدر ] نعمت را شناسد .
( أعلام الدين : ۳۱۳ )
فراوانى نا سپاسان اندك بودن سپاسگزاران :
امام على عليه السلام :
اُوصِيكُم بِتَقوَى اللّه ِ ···
فما أقَلَّ مَن قَبِلَها و حَمَلَها حَقَّ حَملِها !
اُولئكَ الأقَلُّونَ عَدَدا و هُم أهلُ صِفَةِ اللّه ِ سبحانَهُ إذ يقولُ :
« و قَليلٌ مِن عِبادِيَ الشَّكورُ » .
شما را به تقواى خدا سفارش مى كنم . . .
چه اندك اند كسانى كه آن را بپذيرند و چنان كه سزاوار است به آن عمل كنند!
اينان اندك شمارند و مصداق اين توصيف خداوند سبحان هستند كه مى فرمايد :
« و اندكى از بندگان من سپاس گزارند » .( سبأ : ۱۳ )
( نهج البلاغة: الخطبة ۱۹۱ )
امام صادق عليه السلام :
لَو كانَ عندَ اللّه ِ عِبادَةٌ تَعَبَّدُ بها عِبادَةُ المُخلِصينَ أفضَلَ مِن الشُّكرِ على كُلِّ حالٍ
لَأطلَقَ لَفظَهُ فيهِم مِن جَميعِ الخَلقِ بها ؛
فَلمّا لَم يَكُن أفضَلُ مِنها خَصَّها مِن بَينِ العِباداتِ و خَصَّ أربابَها
فقالَ : « و قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ» .
اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارىِ در همه حال وجود داشت كه بندگان مخلصش با آن عبادتش كنند ،
هر آينه آن كلمه را درباره همه خلقش به كار مى برد ؛
اما چون عبادتى بهتر از آن نبود ، از ميان عبادات آن را خاص قرار داد و صاحبان آن را ويژه گردانيد و فرمود :
« و اندكى از بندگان من سپاس گزارند » .( سبأ : ۱۳ )
( بحار الأنوار: ۷۱/۵۲/۷۷ )
نقش شكرگزارى در افزايش نعمت :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما فَتَحَ اللّه ُ على عَبدٍ بابَ شُكرٍ فَخَزَنَ عنهُ بابَ الزِّيادَةِ .
خداوند دَرِ شكر را بر روى بنده اى نگشود كه دَرِ فزونى [ نعمت ] را بر روى او ببندد .
( الكافي : ۲/۹۴/۲ )
امام على عليه السلام :
ما أنعَمَ اللّه ُ على عَبدٍ نِعمَةً فَشَكَرَها بِقَلبِهِ
إلاّ استَوجَبَ المَزِيدَ فيها ، قَبلَ أن يُظهِرَ شُكرَها عَلى لِسانِهِ .
چون خداوند به بنده اى نعمتى دهد و بنده در دل شكر آن نعمت را بگزارد ،
پيش از آن كه سپاسگزارى از آن را به زبان آورد، مستوجب افزايش آن نعمت گردد .
( الأمالي للطوسي : ۵۸۰/۱۱۹۷ )
امام على عليه السلام :
مَن اُعطِيَ الشُّكرَ ، لَم يُحرَمِ الزِّيادَةَ .
به كسى كه توفيق شكرگزارى داده شود ، از فزونى يافتن [ نعمت ] محروم نگردد .
( نهج البلاغة : الحكمة ۱۳۵ )
امام على عليه السلام :
صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام :
لا تَكُن مِمَّن ··· يَعجِزُ عن شُكرِ ما اُوتِيَ
و يَبتَغِي الزِّيادَةَ فيما بَقِيَ .
چونان كسى مباش كه . . . از سپاسگزارى نعمتى كه به او داده شده ناتوان است
و[ با اين حال ] خواهان افزايش نعمت باقيمانده است .
( نهج البلاغة : الحكمة ۱۵۰)
امام باقر عليه السلام :
لا يَنقَطِعُ المَزِيدُ مِنَ اللّه ِ،
حتّى يَنقَطِعَ الشُّكرُ مِنَ العِبادِ .
افزايش نعمت از سوى خداوند قطع نگردد ،
مگر آن گاه كه شكرگزارى بندگان قطع شود .
( بحار الأنوار: ۷۱ / ۵۶ / ۸۶ )
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه آيا آيه « اگر سپاس گوييد نعمت شما را مى افزايم » ( إبراهيم : ۷ ) شامل شكر نعمت ظاهرى مى شود ـ فرمود :
نَعَم ، مَن حَمِدَ اللّه َ على نِعَمِهِ و شَكَرَهُ ، و عَلِمَ أنّ ذلكَ مِنهُ لا مِن غَيرِهِ (زادَ اللّه ُ نِعَمَهُ) .
آرى ، كسى كه خدا را بر نعمتهايش ستايش كند و سپاس گويد و بداند كه آن نعمتها از جانب خداست، نه ديگرى [ خداوند بر نعمتهايش مى افزايد ] .
( تفسير العيّاشيّ : ۲/۲۲۲/۵ )
امام صادق عليه السلام :
ما أنعَمَ اللّه ُ على عَبدٍ مِن نِعمَةٍ فَعَرَفَها بِقَلبِهِ
و حَمِدَ اللّه َ ظاهِرا بِلِسانِهِ فَتَمَّ كلامُهُ ، حَتّى يُؤمَرَ لَهُ بالمَزِيدِ .
چون خداوند به بنده اى نعمتى دهد و او قلبا قدر آن را بشناسد و به زبان خدا را ستايش كند ،
هنوز سخنش به پايان نرسيده است كه فرمان مى رسد تا بر نعمت او افزوده شود .
( الكافي : ۲/۹۵/۹ )
امام صادق عليه السلام :
مَكتوبٌ في التَّوراةِ :
اُشكُرْ مَن أنعَمَ علَيكَ
و أنعِمْ على مَن شَكَرَكَ ؛
فإنّهُ لا زَوالَ لِلنَّعماءِ إذا شُكِرَت
و لا بَقاءَ لها إذا كُفِرَت
و الشُّكرُ زيادَةٌ في النِّعَمِ و أمانٌ مِنَ الغِيَرِ .
در تورات نوشته شده است :
از كسى كه به تو نعمتى مى دهد، تشكّر كن و
به كسى كه از تو سپاسگزارى مى كند، نعمت عطا كن ؛
زيرا با وجود سپاسگزارى، نعمتها زوال نيابند
و با وجود ناسپاسى، نعمتها پايدار نمانند .
سپاسگزارى موجب افزايش نعمتها و جلوگيرى از زوال آنهاست .
( الكافي : ۲/۹۴/۳ )
فرجام ناسپاسى :
امام صادق عليه السلام :
إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ أنعَمَ على قَومٍ بالمَواهِبِ، فلَم يَشكُرُوا ، فَصارَتْ علَيهِم وَبالاً
و ابتَلى قَوما بالمَصائبِ ، فَصَبَرُوا ، فَصارَتْ علَيهِم نِعمَةً .
خداوند عزّ و جلّ به مردمى نعمت داد، اما آنان شكرش را به جاى نياورند و در نتيجه آن نعمتها مايه وبال آنان شد
و مردمى را به مصيبتها گرفتار كرد ، ليكن آنان صبر كردند و در نتيجه آن مصائب به نعمت تبديل شد .
( الأمالي للصدوق : ۳۷۹/۴۷۹ )
امام جواد عليه السلام :
نِعمَةٌ لا تُشكَرُ ، كَسَيِّئَةٍ لا تُغفَرُ .
نعمتى كه سپاسگزارى نشود ، مانند گناهى است كه آمرزيده نشود .
( أعلام الدين : ۳۰۹ )
وجوب شكر براى شكر:
امام على عليه السلام :
مَن شَكَرَ اللّه َ سبحانَهُ ، وَجَبَ علَيهِ شُكرٌ ثانٍ ؛
إذ وَفَّقَهُ لِشُكرِهِ و هُو شُكرُ الشُّكرِ .
كسى كه خداوند سبحان را شكر گويد ، شكر دومى بر او واجب آيد ؛
زيرا خداوند توفيق شكر گزارى از خود را به وى داده است و اين است شكر براى شكر .
(غرر الحكم : ۹۱۱۹ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات با خدا ـ گفت :
فكيفَ لي بتَحصيلِ الشُّكرِ ، و شُكرِي إيّاكَ يَفتَقِرُ إلى شُكرٍ ؟!
فَكُلَّما قُلتُ : لكَ الحَمدُ ، وَجَبَ عَلَيَّ لذلكَ أن أقولَ : لكَ الحَمدُ .
چگونه شكر تو توانم كرد ، وقتى شكرگزارى من از تو خود نيازمند شكرگزارى است ؟
هر بار كه بگويم : تو را سپاس ، به خاطر همين سپاس گويى بر من واجب مى آيد كه [ بار ديگر ] بگويم : تو را سپاس .
( بحار الأنوار : ۹۴/۱۴۶/۲۱ )
تفسير حقّ شكر :
امام صادق عليه السلام :
أوحَى اللّه ُ تعالى إلى موسى عليه السلام : يا موسى ! اشكُرْني حَقَّ شُكرِي .
فقالَ : يا ربِّ كيفَ أشكُرُكَ حَقَّ شُكرِكَ ؟
و ليسَ مِن شُكرٍ أشكُرُكَ بهِ إلاّ و أنتَ أنعَمتَ بهِ عَلَيَّ ؟!
فقالَ : يا موسى شَكَرتَني حَقَّ شُكري ، حينَ عَلِمتَ أنَّ ذلكَ مِنّي .
خداوند متعال به موسى عليه السلام وحى فرمود كه :
اى موسى ! مرا چنان كه حقّ شكر من است ، شكر كن .
موسى عرض كرد : پروردگارا ! چگونه تو را چنان كه حقّ شكر توست ، شكر گويم ؟
حال آن كه هر شكرى كه تو را مى گويم خود نعمتى است كه تو به من ارزانى داشته اى؟!
فرمود : اى موسى ! وقتى كه بدانى توفيق آن شكر را هم من به تو داده ام ، مرا چنان كه حقّ شكر من است ، شكر كرده اى .
( قصص الأنبياء : ۱۶۱/۱۷۸ )
مصباح الشريعة ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ :
تَمامُ الشُّكرِ، اعتِرافُ لِسانِ السِّرِّ خاضِعا للّه ِِ تعالى بالعَجزِ عن بُلُوغِ أدنَى شُكرِهِ ؛
لأنّ التوفيقَ للشُّكرِ ، نِعمَةٌ حادِثةٌ يَجِبُ الشُّكرُ علَيها .
شكر كامل ، اعتراف خاضعانه زبان باطنى در برابر خداوند متعال است به عجز و ناتوانى از به جا آوردن كمترين شكر او ؛
چرا كه توفيقِ شكر، خود نعمت تازه اى است كه بايد شكر آن را به جاى آورد .
( مصباح الشريعة : ۵۸ )
تفسير شكرگزارى :
1 ـ شناخت نعمت :
امام على عليه السلام ـ در نامه خود به حارث هَمْدانى ـ نوشت :
و أكثِرْ أن تَنظُرَ إلى مَن فُضِّلتَ علَيهِ ؛
فإنّ ذلكَ مِن أبوابِ الشُّكرِ .
به كسى كه بر او برترى دارى بسيار بنگر؛
كه اين يكى از انگيزه هاى شكرگزارى است .
( نهج البلاغة : الكتاب۶۹ )
امام صادق عليه السلام :
مَن أنعَمَ اللّه ُ علَيهِ بنِعمَةٍ
فَعَرَفَها بقَلبِهِ ،
فقد أدّى شُكرَها .
كسى كه خداوند نعمتى به وى ارزانى دارد
و در دل آن را [ به عنوان نعمت خدادادى ] بشناسد ،
هر آينه شكر آن نعمت را گزارده است .
( الكافي : ۲/۹۶/۱۵ )
امام صادق عليه السلام :
ما مِن عَبدٍ أنعَمَ اللّه ُ علَيهِ نِعمَةً فَعَرَفَ أنّها مِن عِندِ اللّه ِ ،
إلاّ غَفَرَ اللّه ُ لَهُ قبلَ أن يَحمَدَهُ .
هيچ بنده اى نيست كه خداوند به او نعمتى دهد، و او آن را از جانب خدا بداند،
مگر آن كه خداوند پيش از سپاس گويى او ، وى را بيامرزد .
( الكافي : ۲/۴۲۷/۸ )
2 ـ ستايش زبانى :
امام صادق عليه السلام :
كانَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله إذا وَرَدَ علَيهِ أمرٌ يَسُرُّهُ
قالَ : الحَمدُ للّه ِِ على هذِهِ النِّعمَةِ ،
و إذا وَرَدَ علَيهِ أمرٌ يَغتَمُّ بهِ
قالَ : الحَمدُ للّه ِِ على كُلِّ حالٍ .
رسول خدا هرگاه امر خوشحال كننده اى برايش پيش مى آمد ،
مى فرمود : خدا را بر اين نعمت سپاس،
و هرگاه پيشامدى مى كرد كه از آن غمگين مى شد ،
مى فرمود : در هر حال خدا را سپاس .
( الكافي : ۲/۹۷/۱۹ )
امام صادق عليه السلام :
ما أنعَمَ اللّه ُ على عَبدٍ بنِعمَةٍ ، صَغُرَت أو كَبُرَت ،
فقالَ : الحمدُ للّه ِِ ، إلاّ أدّى شُكرَها .
هر نعمتى ، خرد يا كلان ، كه خداوند به بنده اى عطا كند ،
و او بگويد : الحمد للّه ، بي گمان شكر آن نعمت را گزارده است .
( الكافي : ۲/۹۶/۱۴ )
3 ـ دورى از گناهان :
امام على عليه السلام :
شُكرُ كُلِّ نِعمَةٍ الوَرَعُ عن مَحارِمِ اللّه ِ .
شكر هر نعمتى، پرهيز كردن از حرامهاى خداوند است .
( مشكاة الأنوار : ۷۵/۱۴۶ )
امام صادق عليه السلام :
شُكرُ النِّعمَةِ اجتِنابُ المَحارِمِ ،
و تَمامُ الشُّكرِ قولُ الرجُلِ : الحَمدُ للّه ِِ رَبِّ العالَمِينَ .
شكر نعمت يعنى دورى كردن از حرامها،
و شكر كامل اين است كه انسان بگويد : سپاس خدايى را كه پروردگار جهان هاست .
( الكافي : ۲/۹۵/۱۰ )
4 ـ عمل كردن به دانش :
امام على عليه السلام :
شُكرُ المؤمِنِ يَظهَرُ في عَمَلِهِ ،
شُكرُ المُنافِقِ لا يَتَجاوَزُ لِسانَهُ .
شكرگزارىِ مؤمن در كردار او آشكار مى شود
و شكرگزارىِ منافق از زبانش در نمى گذرد .
(غرر الحكم : ۵۶۶۱ ـ ۵۶۶۲ )
امام على عليه السلام :
شُكرُ العالِمِ على عِلمِهِ :
عَمَلُهُ بهِ و بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ .
شكرگزارىِ عالِم بر علمش عبارت است از :
عمل كردنش به آن علم و گذاشتن آن در اختيار سزامندانش .
( غرر الحكم : ۵۶۶۷ )
5 ـ گذشت هنگام قدرت بر دشمن :
امام على عليه السلام :
إذا قَدَرتَ على عَدُوِّكَ ،
فَاجعَلْ العَفوَ عَنهُ شُكرا لِلقُدرَةِ علَيهِ .
هر گاه بر دشمنت تسلّط يافتى ،
گذشت از او را شكرانه چيره آمدنت بر وى قرار ده .
( نهج البلاغة : الحكمة ۱۱ )
6 ـ دست كم نگرفتن نعمت :
امام باقر عليه السلام :
اِستَكثِرْ لِنفسِكَ مِنَ اللّه ِ قليلَ الرِّزقِ ،
تَخَلُّصا إلى الشُّكرِ .
روزى اندك خدا را براى خود فراوان شمار،
تا بدين وسيله شكرش را گزارده باشى .
( تحف العقول : ۲۸۵ )
حدّ شكر:
الكافى ـ به نقل از ابو بصير ـ : به امام صادق عليه السلام عرض كردم :
هل لِلشُّكرِ حَدٌّ إذا فَعَلَهُ العَبدُ كانَ شاكِرا ؟
قالَ : نَعَم .
قلتُ : ما هُو ؟
قالَ : يَحمَدُ اللّه َ على كُلِّ نِعمَةٍ علَيهِ في أهلٍ و مالٍ
و إن كانَ فيما أنعَمَ علَيهِ في مالِهِ حَقٌّ ، أدّاهُ
و مِنهُ قولُهُ عزَّ و جلَّ :
« سُبْحانَ الذِي سَخَّرَ لَنا هذا و ما كُنّا لَهُ مُقْرِنِينَ » .
آيا شكر را حدّى هست كه چون بنده آن را به جاى آورَد ، شاكر محسوب شود؟
حضرت فرمود : آرى .
عرض كردم : آن حدّ چيست ؟
فرمود : خدا را بر هر نعمتى كه در زمينه خانواده و مال به او مى دهد شكر گويد
و چنانچه در نعمتى كه به مال او مى دهد [ براى خدا ] حقّى باشد ، آن را بپردازد .
اين است سخن خداوند عزّ و جلّ كه :
« پاك است خدايى كه اين [ مركوب ] را مسخّر ما كرد ، در حالى كه ما توان آن را نداشتيم » .( الزخرف : ۱۳ )
( الكافي : ۲/۹۶/۱۲ )
اقسام شكر:
امام على عليه السلام :
شُكرُ إلهِكَ بِطُولِ الثَّناءِ
و شُكرُ مَنْ فَوقَكَ بِصِدقِ الوَلاءِ
و شُكرُ نَظِيرِكَ بِحُسنِ الإخاءِ
و شُكرُ مَن دُونَكَ بِسَيْبِ العَطاءِ .
شكر از پروردگارت با ثناى بسيار است ،
و شكر از بالا دستِ خود با پيروى صادقانه ،
و شكر همتايت با حُسن برادرى ،
و شكر از فرو دستت با عطا و بخشش به او.
( غرر الحكم : ۵۶۵۳ ، ۵۶۵۴ ، ۵۶۵۵ ، ۵۶۵۶ )
كمترين سپاسگزارى :
مصباح الشريعة ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ :
أدنَى الشُّكرِ رُؤيَةُ النِّعمَةِ مِنَ اللّه ِ مِن غَيرِ عِلّةٍ يَتَعَلَّقُ القَلبُ بها دُونَ اللّه ِ
و الرِّضا بما أعطاه
و أن لا تَعصِيَهُ بِنِعمَتِهِ
و تُخالِفَهُ بِشيءٍ مِن أمرِهِ و نَهيِهِ بِسَبَبِ نِعمَتِهِ .
كمترين سپاسگزارى اين است كه انسان نعمت را [ مستقيماً ] از خدا بداند و جز او علّتى براى آن نداند
و نيز به آنچه خداوند عطايش كرده خرسند باشد
و با نعمت او مرتكب گناه وى نشود
يا نعمت او را در راه مخالفت با هيچ يك از اوامر و نواهى خدا به كار نگيرد .
( .مصباح الشريعة : ۵۳ )
شاكرترين مردمان :
امام على عليه السلام :
أشكَرُ الناسِ أقنَعُهُم
و أكفَرُهُم لِلنِّعَمِ أجشَعُهُم .
شاكرترين مردم، قانع ترين آنهاست
و نا سپاس ترين آنها نسبت به نعمتها ، آزمندترين آنان است .
( الإرشاد : ۱/۳۰۴ )
امام زين العابدين عليه السلام :
أشكَرُكُم للّه ِِ أشكَرُكُم للناسِ .
سپاس گزارترين شما از خدا ، سپاس گزارترين شما از مردم است .
( الكافي : ۲/۹۹/۳۰ )
امام رضا عليه السلام :
اِعْلَمُوا أنّكم لا تَشكُرونَ اللّه َ تعالى بِشيءٍ ـ بعدَ الإيمانِ بِاللّه ِ
و بعدَ الاعتِرافِ بِحُقوقِ أولياءِ اللّه ِ مِن آلِ محمّدٍ رَسولِ اللّه صلى الله عليه و آله ـ
أحَبَّ إلَيه مِن مُعاوَنَتِكُم
لإِخوانِكُم المؤمنينَ على دُنياهُم .
بدانيد كه بعد از ايمان به خداوند متعال
و بعد از اعتراف به حقوق اولياى الهى از آل محمّد ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ،
هيچ شكرى نزد خدا دوست داشتنى تر از اين نيست كه
برادران مؤمن خود را در كارهاى دنيايى شان يارى رسانيد .
( عيون أخبار الرِّضا : ۲/۱۶۹/۱ )
سجده شكر :
امام صادق عليه السلام :
إنّ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله كانَ في سَفَرٍ يَسِيرُ على ناقَةٍ لَهُ
إذ نَزَلَ فَسَجَدَ خَمسَ سَجَداتٍ
فلَمّا أن رَكِبَ قالوا : يا رسولَ اللّه ِ ، إنّا رَأيناكَ صَنَعتَ شيئا لَم تَصنَعْهُ !
فقالَ : نَعَم ؛ اِستَقبَلَني جَبرَئيلُ عليه السلام فَبَشَّرَني بِبشاراتٍ مِنَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ .
فَسَجَدتُ للّه ِِ شُكرا لِكُلِّ بُشرى سَجدَةً .
رسول خدا صلى الله عليه و آله در سفرى بر ناقه خود سوار بود
كه ناگاه فرود آمد و پنج بار سجده كرد و دوباره سوار ناقه شد .
همسفران پرسيدند : اى رسول خدا! ما از شما رفتارى ديديم كه قبلاً نديده بوديم !
حضرت فرمود : آرى ؛ جبرئيل عليه السلام نزد من آمد و مرا از جانب خداوند عزّ و جلّ بشارتهايى داد .
از اين رو براى هر بشارتى سجده شكرى براى خدا به جاى آوردم .
( الكافي : ۲/۹۸/۲۴ )
امام صادق عليه السلام :
إذا ذَكَرَ أحَدُكُم نِعمةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ،
فَليَضَعْ خَدَّهُ عَلَى التُّرابِ شُكرا للّه ِ .
فإن كانَ راكِبا ، فَلْيَنزِلْ فَلْيَضَعْ خَدَّهُ عَلَى التُّرابِ
و إن لَم يَكُن يَقدِرُ عَلَى النُّزولِ للشُّهرَةِ ، فَلْيَضَعْ خَدَّهُ على قَرَبُوسِهِ
و إن لَم يَقدِرْ ، فَلْيَضَعْ خَدَّهُ على كَفِّهِ
ثُمّ لِيَحْمَدِ اللّه َ على ما أنعَمَ اللّه ُ علَيهِ .
هر گاه فردى از شما به ياد نعمت خداوند عزّ و جلّ افتاد،
براى سپاسگزارى از خدا ، گونه اش را بر خاك گذارد .
اگر سواره بود ، پياده شود و گونه اش را بر خاك نهد
و اگر به خاطر [ ترس از ] انگشت نما شدن نتوانست پياده شود ، صورتش را بر كوهه زين بگذارد
و اگر باز هم نتوانست اين كار را بكند ، گونه اش را بر كف دست خود بگذارد
و آن گاه خدا را براى نعمتى كه به او داده است ، حمد و سپاس گويد .
( الكافي : ۲/۹۸/۲۵ )
الكافى ـ به نقل از هشام بن احمر ـ :
كنتُ أسِيرُ مَع أبي الحَسنِ عليه السلام في بَعضِ أطرافِ المَدينةِ
إذ ثَنى رِجلَهُ عن دابَّتِهِ فَخَرَّ ساجِدا فَأطالَ و أطالَ .
ثُمّ رَفَعَ رَأسَهُ و رَكِبَ دابَّتَهُ .
فقلتُ: جُعِلتُ فِداكَ . قد أطَلتَ السُّجودَ ؟!
فقالَ : إنَّني ذَكَرتُ نِعمَةً أنعَمَ اللّه ُ بها عَلَيَّ ،
فَأحبَبتُ أن أشكُرَ رَبّي .
با ابو الحسن عليه السلام در يكى از نواحى مدينه مى رفتم
كه ناگاه از مركب خود فرود آمد و به سجده افتاد و آن را بسيار طول داد .
سپس سر از سجده برداشت و سوار مركبش شد .
عرض كردم : فدايت شوم .سجده را طول داديد؟!
فرمود : به ياد نعمتى افتادم كه خداوند به من عطا كرده است
و خواستم از پروردگارم سپاسگزارى كنم .
( الكافي : ۲/۹۸/۲۶ )
برای مشاهده گزیده ای از احادیث و روایات این موضوع در قاب تصویری به (مجموعه حدیث تصویری درباره شکرگزاری) مراجعه کنید.
میزان الحکمه،جلد ششم.