خودشناسی در احادیث
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلامعناوین
خود شناسى
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
نورُ الحِكمَةِ الجُوعُ ، و التَّباعُدُ مِنَ اللّه ِ الشِّبَعُ ، و القُربَةُ إلَى اللّه ِ حُبُّ المَساكينِ و الدُّنُوُّ مِنهُم ، لا تَشبَعوا فَيُطفَأَ نورُ المَعرِفةِ مِن قُلوبِكُم .
گرسنگى، نور حكمت است، و سيرى، مايه دور شدن از خدا . و دوستى با بينوايان و نزديك شدن به آنها موجب نزديك شدن به خداست . شكمهايتان را سير نكنيد، كه نور شناخت در دلهاى شما مى فسرد.
( بحار الأنوار : ۷۰/۷۱/۲۰ )
امام على عليه السلام :
المَعرِفَةُ بِالنَّفسِ أنفَعُ المَعرِفَتَينِ
خود شناسى، سودمندترينِ دو شناخت است.
(غرر الحكم : ۱۶۷۵ )
امام على عليه السلام :
أفضَلُ المَعرِفَةِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ .
برترين شناخت، خود شناسى انسان است.
(غرر الحكم : ۲۹۳۵ )
امام على عليه السلام :
أفضَلُ الحِكمَةِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ و وُقوفُهُ عِندَ قَدرِهِ .
برترين حكمت اين است كه انسان خود را بشناسد و اندازه خويش را نگه دارد.
( غرر الحكم : ۳۱۰۵ )
امام على عليه السلام :
غايَةُ المَعرِفَةِ أن يَعرِفَ المَرءُ نَفسَهُ .
نهايت معرفت اين است كه آدمى خود را بشناسد.
( غرر الحكم : ۶۳۶۵ )
امام على عليه السلام :
مَعرِفَةُ النَّفسِ أنفَعُ المَعارِفِ .
خود شناسى، سودمندترين شناختهاست.
امام على عليه السلام :
أفضَلُ العَقْل مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ ، فمَن عَرَفَ نَفسَهُ عَقَلَ ، و مَن جَهِلَها ضَلَّ .
برترين خرد ورزى، خود شناسى انسان است. پس، هركه خود را شناخت خردمند شد و هركه خود را نشناخت گمراه گشت.
امام على عليه السلام :
نالَ الفَوزَ الأكبَرَ مَن ظَفِرَ بِمَعرِفَةِ النَّفسِ .
كسى كه موفق به خود شناسى شود، به بزرگترين پيروزى دست يافته است.
( غرر الحكم : ۹۹۶۵)
امام على عليه السلام :
كَفى بِالمَرءِ مَعرِفَةً أن يَعرِفَ نَفسَهُ .
انسان را همين شناخت بس كه خود را بشناسد.
امام باقر عليه السلام ـ در سفارش خود به جابر جعفى ـ فرمود :
لا مَعرِفةَ كَمَعرِفَتِكَ بِنَفسِكَ
هيچ شناختى چون شناخت تو از نفست نيست.
امام رضا عليه السلام :
أفضَلُ العَقلِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ .
برترين [مرحله] خرد، خود شناسى انسان است.
( بحار الأنوار : ۷۸/۳۵۲/۹ )
امام على عليه السلام :
مَن جَهِلَ نَفسَهُ كانَ بِغَيرِ نَفسِهِ أجهَلَ .
كسى كه خود را نشناسد، ديگرى را كمتر مى شناسد.
( غرر الحكم : ۸۶۲۴)
امام على عليه السلام :
كَيفَ يَعرِفُ غَيرَهُ مَن يَجهَلُ نَفسَهُ ؟ !
كسى كه خود را نمى شناسد، چگونه ديگرى را بشناسد؟
( غرر الحكم : ۶۹۹۸)
امام على عليه السلام :
لا تَجهَلْ نَفسَكَ ؛ فإنَّ الجاهِلَ مَعرِفَةَ نَفسِهِ جاهِلٌ بِكُلِّ شَيء .
به خويشتن ناآگاه مباش؛ زيرا كسى كه خود را نشناسد، هيچ چيز را نمى شناسد.
( غرر الحكم : ۱۰۳۳۷)
امام على عليه السلام :
عَجِبتُ لِمَن يَنشُدُ ضالَّتَهُ و قَد أضَلَّ نَفسَهُ فلا يَطلُبُها !
در شگفتم از كسى كه گمشده خود را مى جويد، امّا خويشتن را گم كرده و آن را نمى جويد!
امام على عليه السلام :
كَفى بِالمَرءِ جَهلاً أن يَجهَلَ نَفسَهُ .
انسان را همين نادانى بس كه خودش را نشناسد.
( غرر الحكم : ۷۰۳۷)
امام على عليه السلام :
مَن لَم يَعرِفْ نَفسَهُ بَعُدَ عَن سَبيلِ النَّجاةِ ، و خَبَطَ في الضَّلالِ و الجَهالاتِ .
هركه خود را نشناخت، از راه نجات دور افتاد و در وادى گمراهى و نادانيها قدم نهاد.
( غرر الحكم : ۹۰۳۴)
امام على عليه السلام :
أعظَمُ الجَهلِ جَهلُ الإنسانِ أمرَ نَفسِهِ .
بزرگترين نادانى، نادانى انسان نسبت به كارِ خويشتن است.
( غرر الحكم : ۲۹۳۶)
مَن شَغَلَ نَفسَهُ بِغَيرِ نَفسِهِ تَحَيَّرَ في الظُّلُماتِ ، و ارتَبَكَ في الهَلَكاتِ .
هر كه نفْس خود را به غير نفْس خود مشغول دارد، در تاريكيها سرگردان شود و در ورطه هلاكتها گرفتار آيد.
( غرر الحكم : ۹۰۳ )
هر كه خود را شناسد
امام على عليه السلام :
مَن عَرَفَ نَفسَهُ فهُوَ لِغَيرِهِ أعرَفُ .
كسى كه خود را بشناسد، ديگرى را بيشتر بشناسد.
( غرر الحكم : ۸۷۵۸ )
امام على عليه السلام :
مَن عَرَفَ قَدرَ نَفسِهِ لَم يُهِنْها بِالفانِياتِ .
كسى كه ارزش خود را بشناسد، خويشتن را با امور فناپذير خوار نگرداند.
( غرر الحكم : ۸۶۲۸ )
امام على عليه السلام :
مَن عَرَفَ نَفسَهُ جَلَّ أمرُهُ .
هركه خود را شناخت، منزلتش والا گشت.
( غرر الحكم : ۸۰۰۷ )
امام على عليه السلام :
مَن عَرَفَ نَفسَهُ جاهَدَها ، مَن جَهِلَ نَفسَهُ أهمَلَها .
هركه نفس خود را شناخت، به جهاد با آن برخاست و هر كه آن را نشناخت، به حال خود رهايش ساخت.
( غرر الحكم : ۷۸۵۵ ـ ۷۸۵۶ )
امام على عليه السلام :
مَن عَرَفَ نَفسَهُ فقَدِ انتَهى إلى غايَةِ كُلِّ مَعرِفَةٍ و عِلمٍ .
هر كه خود را شناخت، به نهايت هر شناخت و دانايى رسيد.
( غرر الحكم : ۸۹۴۹ )
امام على عليه السلام :
مَن عَرَفَ اللّه َ تَوَحَّدَ ، مَن عَرَفَ نَفسَهُ تَجَرَّدَ ، مَن عَرَفَ الدّنيا تَزَهَّدَ ، مَن عَرَفَ النّاسَ تَفَرَّدَ .
هر كه خدا را شناسد، تنها شود. هر كه خود را شناسد، [از علايق و دلبستگيهاى دنيوى ]رها شود. هر كه دنيا را شناسد، از آن دل بر كند. هركه مردم را شناسد، تنهايى گزيند.
( غرر الحكم : ۷۸۲۹ ـ ۷۸۳۲ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت :
و اجعَلنا مِنَ الّذين عَرَفوا أنفُسَهُم ، و أيقَنوا بِمُستَقَرِّهِم ، فكانَت أعمارُهُم في طاعَتِكَ تَفنى .
ما را از كسانى قرار ده كه خود را شناختند و به قرارگاه خويش يقين يافتند و از اين رو عمرشان در راه طاعت تو مى گذشت.
( بحار الأنوار : ۹۴/۱۲۸/۱۹)
هر كه خود را شناخت پروردگارش را شناخت
امام على عليه السلام :
مَن عَرَفَ نَفسَهُ عَرَفَ رَبَّهُ .
هر كه خود را شناخت، پروردگارش را شناخت.
( غرر الحكم : ۷۹۴۶ )
امام على عليه السلام :
أكثَرُ النّاسِ مَعرِفَةً لِنَفسِهِ أخوَفُهُم لِرَبِّهِ .
خود شناس ترين مردم، خدا ترس ترين آنهاست.
( غرر الحكم : ۳۱۲۶ )
امام على عليه السلام :
عَجِبتُ لِمَن يَجهَلُ نَفسَهُ كَيفَ يَعرِفُ رَبَّهُ ؟ ! .
در شگفتم از كسى كه خود را نمى شناسد، چگونه پروردگارش را مى شناسد؟!
( غرر الحكم : ۶۲۷۰
در صحف ادريس آمده است:
من عَرَفَ الخَلقَ عَرَفَ الخالِقَ ، و مَن عَرَفَ الرِّزقَ عَرَفَ الرّازِقَ ، و مَن عَرَفَ نَفسَهُ عَرَفَ رَبَّهُ .
هر كه آفريده را بشناسد، آفريدگار را مى شناسد و هر كه روزى را بشناسد، روزى رسان را مى شناسد و هر كه خود را بشناسد، پروردگارش را مى شناسد.
( بحار الأنوار : ۹۵/۴۵۶)
آن چه خود شناس را سِزَد
دَخَلَ عَلى رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله رَجُلٌ اسمُهُ مُجاشِعٌ ، فقالَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، كَيفَ الطَّريقُ إلى مَعرِفَةِ الحَقِّ ؟ فقالَ صلى الله عليه و آله : مَعرِفَةُ النَّفسِ ، فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ ، فكَيفَ الطَّريقُ إلى مُوافَقَةِ الحَقِّ ؟ قالَ : مُخالَفَةُ النَّفسِ ، فقالَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، فكَيفَ الطَّريقُ إلى رِضا الحَقِّ ؟ قالَ : سُخطُ النَّفسِ ، فقالَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، فكَيفَ الطَّريقُ إلى وَصلِ الحَقِّ ؟ قالَ : هَجرُ النَّفسِ ، فقالَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، فكَيفَ الطَّريقُ إلى طاعَةِ الحَقِّ ؟ قالَ : عِصيانُ النَّفسِ ، فقالَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، فكَيفَ الطَّريقُ إلى ذِكرِ الحَقِّ ؟ قالَ : نِسيانُ النَّفسِ ، فقالَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، فكَيفَ الطَّريقُ إلى قُربِ الحَقِّ ؟ قالَ : التَّباعُدُ مِنَ النَّفسِ ، فقالَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، فكَيفَ الطَّريقُ إلى اُنسِ الحَقِّ ؟ قالَ : الوَحشَةُ مِنَ النَّفسِ ، فقالَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، فكَيفَ الطَّريقُ إلى ذلكَ ؟ قالَ : الاستِعانَةُ بِالحَقِّ عَلَى النَّفسِ .
مردى به نام مجاشع حضور رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيد و عرض كرد: اى رسول خدا! راه شناخت حقّ چيست؟ حضرت فرمود: شناخت نفْس. عرض كرد: اى رسول خدا! راه سازگارى با حق چگونه است؟ فرمود: ناسازگارىِ با نفْس. عرض كرد: اى رسول خدا! راه رسيدن به خشنودى حق چيست؟ فرمود: ناخشنودىِ نفْس. عرض كرد: اى رسول خدا! راه رسيدن به حق چيست؟ فرمود: رها كردنِ نفْس. عرض كرد: اى رسول خدا! راه دست يافتن به طاعت خدا چگونه است؟ فرمود: نافرمانىِ نفْس. عرض كرد: اى رسول خدا! راه رسيدن به ياد حق چيست؟ فرمود: از ياد بردنِ نفْس. عرض كرد: اى رسول خدا! راه نزديك شدن به حق چيست؟ فرمود: دور شدن از نفْس. عرض كرد: اى رسول خدا! راه انس گرفتن با حق چگونه است؟ فرمود: دورى گزيدن از نفْس. عرض كرد: اى رسول خدا! راه دورى گزيدن از نفْس چيست؟ فرمود: كمك جستن از حق، در برابر نفْس.
( بحار الأنوار : ۷۰/۷۲/۲۳ )
امام على عليه السلام :
يَنبَغي لِمَن عَرَفَ نَفسَهُ أن يَلزَمَ القَناعَةَ و العِفَّةَ .
سزاوار است كسى كه خود را شناخته است، پايبند قناعت و عفّت باشد.
( غرر الحكم : ۱۰۹۲۷ )
امام على عليه السلام :
يَنبَغي لِمَن عَرَفَ نَفسَهُ أن لا يُفارِقَهُ الحُزنُ و الحَذَرُ .
كسى كه خود را شناخته است، سزد كه اندوه و حذر از او جدا نشود.
( غرر الحكم : ۱۰۹۳۷ )
امام على عليه السلام :
يَنبَغي لِمَن عَرَفَ نَفسَهُ أن لا يُفارِقَهُ الحَذَرُ و النَّدَمُ ؛ خَوفا أن تَزِلَّ بِهِ القَدَمُ .
كسى كه خود را شناخته است، سزد كه از بيم لغزيدن گام هايش، هوشيارى و پشيمانى را از دست ندهد.
( غرر الحكم : ۱۰۹۵۲ )
امام على عليه السلام :
يَنبَغي لِمَن عَلِمَ شَرَفَ نَفسِهِ أن يُنَزِّهَها عَن دَناءَةِ الدّنيا .
كسى كه به شرافت نفس خود پى برده باشد، سزاوار است كه آن را از پستى دنيا منزّه دارد.
( غرر الحكم : ۱۰۹۳۰ )
معناى خود شناسى
امام صادق عليه السلام :
عِرفانُ المَرءِ نَفسَهُ أن يَعرِفَها بِأربَعِ طَبائعَ ، و أربَعِ دَعائمَ ، و أربَعَةِ أركانٍ : فطَبائعُهُ : الدَّمُ و المِرَّةُ و الرِّيحُ و البَلغَمُ ، و دَعائمُهُ : العَقلُ ، و مِنَ العَقلِ الفَهمُ و الحِفظُ ، و أركانُهُ : النُّورُ و النّارُ و الرُّوحُ و الماءُ .
خود شناسى انسان به اين است كه خويشتن را به چهار طبع و چهار ستون و چهار ركن بشناسد. چهار طبعش خون و صفرا و باد و بلغم است؛ و ستونهايش خرد است كه از خرد فهم و حافظه مايه مى گيرد؛ و اركانش نور و آتش و روح و آب است.
( تحف العقول : ۳۵۴ )
میزان الحکمه،جلد هفتم.
( غرر الحكم : ۱۰۳۳۷)