ازدواج به سبک امام علی علیه السلام

ازدواج به سبک امام علی علیه السلام

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

 

الف - مراسم ساده 

وقتی علی علیه السلام ازحضرت زهراء علیها السلام خواستگاری کرد، و پیامبر صلی الله علیه و آله موافقت نمود،فرمود:علی جان ! از درهم ودینار چه داری ؟ پاسخ داد: یک شتر و زره جنگی. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: حیوان سواری لازم است، زره را بفروش. زره را به بازار برد و به 40 درهم فروخت و همه را تقدیم رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد.
خطبه عقد در حضور جمعی ازیاران پیامبر خوانده شد، رسول خدا مقداری از قیمت زره را به سلمان داد تا لباس و برخی مایحتاج زندگی امام علی علیه السلام را تهیّه کند و مقداری هم به مقداد داد و فرمود :آن را به خواهر علی علیه السلام امّ هانی بده تا به عنوان صدقه بر سر عروس بریزد که با دادن یک غذای ساده به جمعی از اصحاب، مراسم عروسی پایان گرفت(1) 

ب - تدارکات ساده ازدواج 
همه قبول دارند که دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بزرگ زنان بهشتی و دختر بزرگترین پیامبر آسمانی است. همه قبول دارند که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام یکی از بزرگترین شخصیّت‏های جهان اسلام است.امّا ازدواج ساده آن بزرگواران جای بسی شگفتی است.که چگونه ساده و دور از تشریفات انجام گرفت.
علی علیه السلام با فاطمه علیها السلام دختر رسول اللّه صلی الله علیه و آله در ماه صَفَر از سال دوّم هجری ازدواج کرد و از فاطمه علیها السلام در ذی الحجّه همان سال دارای فرزند شد.
نقل شده که : 
امام علی علیه السلام زِرِه خویش را مَهرِ فاطمه علیها السلام قرارداد، زیرا که در آن موقع چیزی از سیم و زر نداشت.
و در نقل دیگری آمده است که : 
علی علیه السلام با فاطمه علیها السلام بر مَهری به مقدار چهارصد و هشتاد دِرهم ازدواج نمود، و پیغمبر صلی الله علیه و آله به او امر کرد که ثُلث آن مبلغ را به خرید عطریّات اختصاص دهد.و نقل شد که : علی علیه السلام زِرِه خود را به خاطر شیربَها تقدیم نمود زیرا که رسول اللَّه صلی الله علیه و آله او را به این امر فرمان داده بود. سِنِّ حضرت زهراء علیها السلام در روزِ ازدواجش پانزده سال و پنج ماه و نیم بود و علی علیه السلام در آن روز بیست و یک سال و پنج ماه داشت.


پی نوشت 

(1) کامل بهائی ج 1ص 161 - 

(2) کشف الغمّة جلد 1 ص 374 - 


 منبع: امام علی علیه السلام و اخلاق اسلامی, محمّد دشتی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث