دستان سخاوتمند امام حسین علیه السلام

دستان سخاوتمند امام حسین علیه السلام

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 معارف
 

حسين عليه السلام مظهر كمالات انسانى و اسوه اخلاق اسلامى بود، در اینجا به گوشه ای از سخاوتمندی آن امام علیه السلام اشاره می شود

پرداخت بدهی اسامه بن زید

اسامة بن زيد در آستانه ديده فرو بستن از جهان بود. امام حسين عليه السلام به ديدارش رفت و او را اندوهناك ديد. چون سبب اندوهش را پرسيد. گفت كه شصت هزار درهم وام‏ دارد و از آن مى ‏ترسد كه پيش از اداى آن از دنيا برود. حضرت فرمود: من پيش از مردنت آن را مى ‏پردازم و چنين كرد. «1»

دیه مرد بادیه نشین

مردى باديه ‏نشين نزد امام عليه السلام آمد و گفت: ديه‏ اى كامل به گردن دارم و از پرداختنش ناتوانم. با خود گفتم، اين مال را از گرامى ‏ترين مردمان بخواهم و كسى را گرامى ‏تر از خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نيافتم. حضرت فرمود: اى برادر عرب، از تو سه پرسش دارم، اگر يكى را پاسخ گفتى يك سوم، اگر دو تا را پاسخ گفتى دو سوم و اگر هر سه را پاسخ گفتى همه مال را به تو خواهم داد. مرد گفت: آيا مردى دانشمند و شريف چون شما از من بپرسد؟ فرمود: آرى. از جدّم رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيدم كه فرمود: نيكى بايد به اندازه معرفت باشد. گفت: آنچه مى‏ خواهى بپرس كه اگر هم ندانستم از شما مى‏آموزم. فرمود: برترين اعمال كدام است؟ گفت: ايمان به خداوند. فرمود: راه نجات از هلاكت كدام است؟ گفت: اعتماد به خداوند. فرمود: زينت مرد به چيست؟ گفت: دانش آميخته به بردبارى. فرمود: اگر اين را نداشت؟ گفت: مال همراه جوانمردى. فرمود: اگر نداشته باشد؟ گفت: تهيدستى همراه شكيبايى. فرمود: اگر اين را نداشت؟ گفت: سزاوار آن است كه صاعقه‏اى از آسمان فرود آيد و او را بسوزاند. حسين عليه السلام خنديد و كيسه‏اى هزاردينارى را نزد او انداخت. انگشترى خويش را كه نگين آن دويست درهم مى‏ارزيد نيز به او داد و فرمود: اى مرد، با اين طلا دين خويش را بپرداز و انگشترى را خرج خود كن. اعرابى آن را گرفت و گفت: خداى بهتر داند كه رسالت خويش را كجا بنهد. «2»

برآوردن حاجت مردی از انصار

مردى از انصار براى عرض حاجت نزد امام عليه السلام آمد. حضرت فرمود: اى برادر انصارى با پرسش، آبروى خويش را مريز، نياز خويش را در نامه‏ اى بنويس و نزد من بياور كه إن‏شاءاللَّه برآورده خواهد شد. او نوشت: يا اباعبداللَّه، به فلان كس پانصد دينار بدهكارم. از او بخواه كه مدّتى مرا مهلت دهد. امام عليه السلام پس از خواندن نامه به خانه رفت و كيسه‏اى با هزار دينار آورد و فرمود: پانصد دينار را به وام خويش ده و پانصد دينار ديگر را خرج زندگى‏ات كن و حاجت مخواه مگر از سه كس: ديندار، جوانمرد و اصيل؛ چرا كه ديندار نگاهبان دين خويش است. جوانمرد از جوانمردى شرم دارد و اصيل مى‏ داند كه تو با حاجت خواستن، آبروى خويش را مى ‏ريزى و او به خاطر حفظ آبرويت، نياز تو را برآورده مى‏ سازد. «1»
 

امام حسین و بینوایان

نقل شده است كه در روز عاشورا بر دوش آن حضرت نشانى ديدند. چون از امام سجاد عليه السلام در اين باره پرسيدند، گفت: آن جاى كيسه هاى فراوانى بود كه به خانه بيوه‏ زنان، يتيمان، و بينوايان مى ‏برد. «2»
روزى بر چند بينوا گذشت كه بر عبايى نشسته نان خشك مى‏خوردند. بر آنان سلام كرد و چون حضرت را دعوت به خوردن كردند، كنار آنان نشست و فرمود: اگر صدقه نمى ‏بود با شما مى‏ خوردم. سپس آنها را به خانه خويش برد و غذا داد و جامه پوشاند و فرمود به هر كدام چند درهم نيز بدهند. «3»
روزى از غلامى، كارى در خور كيفر سر زد. حضرت فرمان به تنبيه‏ اش داد. غلام گفت: سرورم «وَالْكاظِمينَ الْغَيْظ» (و فروخورندگان خشم). فرمود: رهايش كنيد. گفت: سرورم، «والعافينَ عَنِ النَّاس» (و آنان كه از مردم درمى‏ گذرند). فرمود: از تو درگذشتم. گفت: سرورم، «وَاللَّهُ يُحِبُّ المُحْسِنينَ». فرمود: تو به خاطر خداوند آزادى و آنچه را كه مى‏ خواستم به تو ببخشم دو برابر كردم. «4»
   

( 1). ر. ك. مناقب آل ابى‏طالب، ج 4، ص 72، 73؛ اعيان الشيعه، ج 1، ص 579.

( 2). اعيان الشيعه، ج 1، ص 579، 580.

( 3). تفسير العياشى، ج 2، ص 257، حديث 15.

( 4). اعيان الشيعه، ج 1، ص 580.


منبع: پژوهشى پيرامون شهداى كربلا، ص: 38

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث