ماجرای فدک و ارتباط آن با حضرت خدیجه سلام الله علیها

ماجرای فدک و ارتباط آن با حضرت خدیجه سلام الله علیها

۳۱ خرداد ۱۳۹۴ 0

 

در سال هفتم  هجرت، پس از آنکه سپاه اسلام به فرماندهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خیبر را فتح کرد و یهودیان را درهم شکست، مطابق نوشته بلاذری در فتوح البلدان، ساکنان فدک رییس خود، یوشع بن نون را به عنوان قرارداد صلح نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله فرستادند، و آن قرار داد این بود که فدک را به رسول خدا صلی الله علیه و آله بدهند تا تحت پرچم اسلام، در امنیت باشند.........

به این ترتیب فدک، بدون هجوم، از راه صلح در اختیار پیامبر صلی الله علیه و آله قرار گرفته و از اموال خالصانه پیامبر (نه از بیت المال و اموال عمومی) گردید و با نزول آیه 7 سوره حشر، فدک به عنوان «فی» مال خدا و رسول و بستگان پیامبر صلی الله علیه و آله و یتیمان و مستمندان و درماندگان راه است. 

فدک همچنان در اختیار بود تا اینکه آیه 26 سوره اسراء نازل شد: 

وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا

و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راه‌مانده را [دستگيرى كن‌] و ولخرجى و اسراف مكن.
مفسران و محدثان بسیار از شیعه و سنی نقل کرده اند : هنگامی که این آیه نازل شد، رسول اکرم صلی الله علیه و آله فاطمه سلام الله علیها را خواست و فدک را به او بخشد.

آنچه که در ذکر این کتاب مورد توجه است اینکه، امام صادق علیه السلام فرمود: پس از آنکه فدک در اختیار پیامبر صلی الله علیه و آله قرار گرفت، وقتی که به مدینه بازگشت نزد فاطمه علیها السلام آمد و فرمود: «دخترم! خداوند فدک را از کافران برگردانید و در اختیار من نهاد، و از اموال مخصوص من قرار داد، هرگونه خواستی از آن استفاده کن.»سپس فرمود: 

«همانا مادرت خدیجه علیها السلام بر عهده پدرت دارای مهریه است، اینک پدرت همین فدک را به همین علت در اختیار تو قرار داد، و آن را به تو بخشید، تا برای تو، و برای فرزندان تو بعد از تو باشد»

این ماجرا نیز بیانگر تجدید خاطره و رعایت حسن عهد پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به حضرت خدیجه علیها السلام است.


منبع: حضرت خدیجه، اسوه ایثار و مقاومت،محمد محمدی اشتهاردی،انتشارات  نبوی،زمستان 77،صص214-215.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث