وضو از نظر احادیث

وضو از نظر احادیث

۰۱ مرداد ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام

وضو

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 الوُضوءُ نِصفُ الإيمانِ .
 وضو، نصف ايمان است.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در سفارش به على عليه السلام ـ فرمود: 
 يا عليُّ ، ثَلاثٌ دَرَجاتٌ ، و ثَلاثٌ كفّاراتٌ ، و ثَلاثٌ مُهلِكاتٌ ، و ثَلاثٌ مُنجِياتٌ،فأمّا الدَّرَجاتُ فإسباغُ الوُضوءِ في السَّبَراتِ . ، و انتِظارُ الصَّلاةِ بَعدَ الصَّلاةِ ، و المَشيُ بِاللَّيلِ و النَّهارِ إلَى الجَماعاتِ··· 
اى على! سه چيز درجه است و سه چيز كفّاره، سه چيز مُهلك است و سه چيز نجات بخش. آن سه كه درجه است: يكى خوب و كامل وضو گرفتن در هواى بسيار سرد است و [دوم ]انتظار كشيدن براى نماز بعد از نماز. و [سوم] شركت كردن در نمازهاى جماعت در شبانه روز ··· .
 
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 مَن أسبَغَ الوُضوءَ في البَردِ الشَّديدِ كانَ لَهُ مِن الأجرِ كِفلانِ ، و مَن أسبَغَ الوُضوءَ في الحَرِّ الشَّديدِ كانَ لَهُ أجرُ كِفلٍ .
 هر كه در سرماى شديد خوب وضو بگيرد، دو سهم اجر دارد و هر كه در گرماى سخت، كامل وضو بگيرد يك سهم اجر دارد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 مَن أسبَغَ الوُضوءَ في البَردِ الشَّديدِ كانَ لَهُ مِن الأجرِ كِفلانِ .
 هر كه در سرماى شديد، وضو را كامل به جا آورد، او را دو بهره از اجر باشد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 إسباغُ الوُضوءِ في المَكارِهِ ، و إعمالُ الأقدامِ إلَى المَساجِدِ ، و انتِظارُ الصَّلاةِ بَعدَ الصَّلاةِ ، يَغسِلُ الخَطايا غَسلاً .
كامل به جا آوردن وضو در موقعيت هاى سخت و به حركت انداختن گام ها به سوى مساجد و انتظار كشيدن براى نماز بعد از نماز، گناهان را يكسره مى شويد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 إذا تَوَضَّأَ الرّجُلُ المُسلِمُ خَرَجَتْ خَطاياهُ مِن سَمعِهِ و بَصَرِهِ و يَدَيهِ و رِجلَيهِ ، فإن قَعَدَ قَعَدَ مَغفورا لَهُ .
هرگاه مرد مسلمان وضو بگيرد، گناهان او از گوش و چشم و دستان و پاهايش بيرون مى روند. و چون بنشيند در حال آمرزيدگى نشسته است.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 إذا تَوَضّأَ العَبدُ تَحاطُّ عَنهُ ذُنوبُهُ كما تَحاطُّ وَرَقُ هذهِ الشَّجَرَةِ .
هرگاه بنده وضو گيرد، گناهانش همچون برگ هاى اين درخت فرو مى ريزد.
امام على عليه السلام : 
 الطُّهرُ نِصفُ الإيمانِ .
طهارت، نصف ايمان است.
امام على عليه السلام : 
مَن أحسَنَ الطَّهورَ ثُمّ مَشى إلَى المَسجِدِ ، فهُو في صَلاةٍ ما لَم يُحدِثْ .
هر كه درست طهارت بگيرد و سپس به مسجد برود، تا زمانى كه حَدَثى از او سر نزده، همواره در حال نماز [محسوب ]مى شود.
امام باقر عليه السلام : 
 الوُضوءُ فَريضَةٌ .
وضو، فريضه است.
امام باقر عليه السلام : 
 لا صَلاةَ إلاّ بِطَهورٍ .
نماز جز با طهارت درست نيست.
امام صادق عليه السلام : 
الوُضوءُ شَطرُ الإيمانِ .
وضو، جزء بزرگ [يا نصف ]ايمان است

حكمت وضو

امام باقر عليه السلام :
إنّما الوُضوءُ حَدٌّ مِن حُدودِ اللّه ِ ؛ لِيَعلَمَ اللّه ُ مَن يُطيعُهُ و مَن يَعصيهِ .
 وضو در حقيقت حدّى از حدود خداست تا اينكه خداوند بداند چه كسى از او فرمان مى برد و چه كسى نا فرمانيش مى كند.
امام رضا عليه السلام ـ درباره حكمت وضو ـ فرمود:
 لأنّهُ يَكونُ العَبدُ طاهِرا إذا قامَ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ عِندَ مُناجاتِهِ إيّاهُ ، مُطيعا لَهُ فيما أمَرَهُ ، نَقِيّا مِن الأدناسِ و النَّجاسَةِ ، مَع ما فيهِ مِن ذَهابِ الكَسَلِ و طَردِ النُّعاسِ ، و تَزكِيَةِ الفُؤادِ لِلقِيامِ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ .
 براى اينكه بنده وقتى براى مناجات با خداوند جبّار در برابر او مى ايستد، پاك باشد، فرمان او را اطاعت كرده باشد و از آلودگى ها و نجاست پاكيزه باشد، به علاوه اينكه وضو باعث از بين رفتن حالت كسالت و زدودن خواب آلودگى و پاك ساختن دل براى ايستادن در حضور خداوند جبّار است.

آثار وضو

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 يَحشُرُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ اُمَّتي يَومَ القِيامَةِ بَينَ الاُمَمِ غُرّا مُحَجَّلِينَ مِن آثارِ الوُضوءِ .
خداوند عزّ و جلّ امّت مرا در روز قيامت، بر اثر وضو، با چهره هاى زيبا و دست و پاى سفيد محشور مى كند.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 تَرِدُونَ علَيَّ غُرّا مُحَجَّلِينَ مِن آثارِ الوُضوءِ ، لَيسَت لأحَدٍ غَيرِكُم .
 [روز قيامت] بر اثر وضو، با پيشانى و دست و پاى سفيد بر من وارد مى شويد و هيچ كس جز شما اين خصوصيّت را نخواهد داشت.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به اين سؤال كه تو چگونه امّت خود را از ميان امّت هاى نوح تا امّت خودت، باز مى شناسى ؟ ـ فرمود:
 كَيفَ تَعرِفُ اُمَّتَكَ مِن بَينِ الاُمَمِ فيما بَينَ نُوحٍ إلى اُمَّتِكَ ـ : هُم غُرٌّ مُحَجَّلُونَ مِن أثَرِ الوُضوءِ ، لَيسَ لأحَدٍ كذلكَ غَيرِهِم ، و أعرِفُهُم أنّهُم يُؤتَونَ كُتُبَهُم بأيمانِهِم .
 آنان بر اثر وضو پيشانى و دست و پايشان سپيد است، هيچ كس جز آنان چنين خصوصيّتى را ندارند. همچنين آنها را از اين مى شناسم كه كار نامه شان به دست راستشان داده مى شود.
امام هادى عليه السلام : زمانى كه خداوند عزّ و جلّ با موسى بن عمران عليه السلام سخن گفت··· موسى عرض كرد: خدايا! پاداش كسى كه از خشيت تو وضو را كامل به جا آورد چيست؟ خداوند فرمود: 
 أبعَثُهُ يَومَ القِيامَةِ و لَهُ نُورٌ بَينَ عَينَيهِ يَتَلألأُ .
روز قيامت او را در حالى مبعوث مى كنم كه در پيشانيش نورى مى درخشد.

بى مِهرى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند متعال مى فرمايد: 
مَن أحدَثَ و لَم يَتَوَضّأْ فَقَد جَفاني ، و مَن أحدَثَ و تَوَضّأَ و لَم يُصَلِّ رَكعَتَينِ فَقَد جَفاني ، و مَن أحدَثَ و تَوَضّأَ و صلّى رَكعَتَينِ و دَعاني و لَم اُجِبْهُ فيما سَألَني مِن اُمُورِ دِينِهِ و دُنياهُ فَقَد جَفَوتُهُ ؛ و لَستُ بِرَبٍّ جافٍ .
هر كس حَدَثى از او سر زند و وضو نگيرد به من بى مهرى كرده است و هر كس حدثى از او سر زند و وضو بگيرد و دو ركعت نماز به جا نياورد به من بى مهرى كرده است و هر كس حدثى از او سر زند و وضو بگيرد و دو ركعت نماز بگزارد و مرا بخواند و من آنچه را از امور دين و دنيايش از من خواسته است برآورده نكنم، بى گمان به او بى مهرى كرده ام و البته من خداوندگار بى مهرى نيستم.

فضيلت دائم الوضو بودن

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
  أكثِرْ مِن الطَّهورِ يَزِدِ اللّه ُ في عُمرِكَ ، و إنِ استَطَعتَ أن تَكونَ بِاللَّيلِ و النَّهارِ على طَهارَةٍ فافعَلْ ؛ فإنَّكَ تَكونُ إذا مُتَّ علَى الطَّهارَةِ شَهيدا .
 فراوان وضو بگير تا خداوند عمر تو را زياد گرداند. اگر توانستى شب و روز با طهارت باشى اين كار را بكن ؛ زيرا اگر در حال طهارت بميرى، شهيد خواهى بود.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنِ استَطَعتَ أن لا تَزالَ علَى الوُضوءِ ؛ فإنّهُ مَن أتاهُ المَوتُ و هُو على وُضوءٍ اُعطِيَ الشَّهادَةَ .
 اگر مى توانى، همواره با وضو باش؛ زيرا هر كه مرگش در رسد و وضو داشته باشد شهادت نصيبش شده است.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
 إنِ استَطَعتَ أن تَكونَ أبَدا على وُضوءٍ فافعَلْ ؛ فإنّ مَلَكَ المَوتِ إذا قَبَضَ رُوحَ العَبدِ و هُو على وُضوءٍ كُتِبَ لَهُ شَهادَةٌ .
 اگر مى توانى دائم الوضو باشى چنين باش؛ زيرا ملك الموت هرگاه جان بنده را بگيرد و او وضو داشته باشد، برايش شهادت نوشته شود.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
الطّاهِرُ النّائمُ كالصّائمِ القائمِ .
كسى كه با طهارت بخوابد، همانند روزه دارِ شب زنده دار است.

تجديد وضو

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
مَن تَوَضّأ على طُهرٍ كُتِبَ لَهُ عَشرُ حَسَناتٍ .
هر كه با طهارت باشد و [روى آن] وضو سازد، ده ثواب برايش نوشته شود.
امام صادق عليه السلام : 
مَن جَدَّدَ وُضوءَهُ لِغَيرِ حَدَثٍ جَدَّدَ اللّه ُ تَوبَتَهُ مِن غَيرِ استِغفارٍ .
هر كه بدون سرزدن حَدَثى از او، تجديد وضو كند، خداوند توبه او را، بى آنكه استغفار كند، تجديد گرداند.
 امام صادق عليه السلام :
الوُضوءُ علَى الوُضوءِ نُورٌ على نُورٍ .
 وضو روى وضو، روشنايى روى روشنايى است.

وضوى رسول خدا صلى الله عليه و آله

الكافى ـ به نقل از زراره ـ : امام باقر عليه السلام فرمود: 
 أ لاَ أحكي لَكُم وُضوءَ رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ؟ فقُلنا : بلى ، فدَعا بقَعْبٍ فيهِ شَيءٌ مِن ماءٍ ثُمّ وَضَعَهُ بَينَ يَدَيهِ ، ثُمّ حَسَرَ عن ذِراعَيهِ ، ثُمّ غَمَسَ فيهِ كَفَّهُ اليُمنى ، ثُمّ قالَ : هكذا إذا كانتِ الكَفُّ طاهِرَةً ، ثُمّ غَرَفَ فمَلأَها ماءً فوَضَعَها على جَبينِهِ ، ثُمّ قالَ : «بسمِ اللّه ِ» و سَدَلَهُ على أطرافِ لِحيَتِهِ ، ثُمّ أمَرَّ يَدَهُ على وَجهِهِ و ظاهِرِ جَبينِهِ مَرّةً واحِدَةً ، ثُمّ غَمَسَ يَدَهُ اليُسرى فغَرَفَ بها مِلْأَها ، ثُمّ وَضَعَهُ على مِرفَقِهِ اليُمنى ، و أمَرَّ كَفَّهُ على ساعِدِهِ حتّى جَرَى الماءُ على أطرافِ أصابِعِهِ ، ثُمّ غَرَفَ بيَمينِهِ مِلْأَها فوَضَعَهُ على مِرفَقِهِ اليُسرى ، و أمَرَّ كَفَّهُ على ساعِدِهِ حتّى جَرَى الماءُ على أطرافِ أصابِعِهِ ، و مَسَحَ مُقَدَّمَ رأسِهِ و ظَهرَ قَدَمَيهِ بِبِلَّةِ يَسارِهِ وَ بقيَّةِ بِلَّةِ يُمناهُ .
آيا وضوى رسول خدا صلى الله عليه و آله را براى شما نمايش ندهم؟ عرض كرديم: چرا. حضرت قدحى كه در آن مقدارى آب باشد، خواست و آن را مقابل خود گذاشت. سپس آستين هايش را بالا زد و آنگاه مشت راست خود را در آن فرو برد و فرمود: به اين صورت به شرط آنكه دست پاك باشد. سپس مشت خود را پر از آب كرد و دستش را روى پيشانى خود گذاشت و گفت: «بسم اللّه ». و آن را به اطراف محاسنش رها كرد و آنگاه دست خود را يك بار به صورت و بالاى پيشانيش كشيد. بعد دست چپ خود را فرو برد و مشتى پر آب برداشت و روى آرنج راست خود ريخت و كف دست خود را روى ساعد دستش كشيد، به طورى كه آب بر نوك انگشتانش جارى شد. آنگاه با دست راست خود مشتى آب برداشت و آن را روى آرنج چپ خود ريخت و كف دست خود را روى ساعد دستش كشيد به طورى كه آب از نوك انگشتان او جارى شد و جلو سر و روى دو پاى خود را با رطوبت دست چپ و باقيمانده رطوبت دست راست خويش مسح كرد.

میزان الحکمه،جلد سیزدهم.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث