علت و انگیزه قیام امام حسین (علیه‌السلام) چه بود؟

علت و انگیزه قیام امام حسین (علیه‌السلام) چه بود؟

۳۰ مهر ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

شرح پرسش:
انگیزه‌ای که باعث شد امام حسین (علیه السلام) این گونه به شهادت برسد و از طفل شش ماهه تا حبیب هفتاد و پنج ساله قربانی داشته باشد، چه بود؟ همچنین چه زمینه‌هایی امام حسین (علیه‌السلام) را ملزم به جهاد و قیام علیه حکومت یزید نمود؟

پاسخ:
مهمترین علت و انگیزه قیام امام حسین (علیه‌السلام)، همان است که امام در وصیت نامه خود به محمد بن حنفیه فرموده‌اند «احیای سیره جدم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و پدرم امیرالمؤمنین و نیز امر به معروف و نهی از منکر». اما علل دیگری که می‌توان آنها را از جمله عوامل این قیام بشمار آورد، عبارتند از: اصرار یزید بر بیعت گرفتن از امام؛ تغییر ساختار حکومت از خلافت به سلطنت و موروثی کردن آن؛ اصلاح امت؛ بیدار کردن وجدانها و احیای ارزشهای دینی و سنن فراموش شده.
زمینه‌های قیام امام حسین (علیه‌السلام) را، در حقیقت یزید و یزیدیان خود بوجود آوردند؛ یعنی کارها و عملکرد آنان زمینه ساز قیام عاشورا شد. وقتی بستر مناسب قیام فراهم شد، امام مکلف به انجام وظیفه شدند. که از آن جمله می‌توان به فساد دستگاه اموی و حاکم جامعه اسلامی، ظهور و بروز بدعت‌ها، انحطاط اخلاقی، بی عدالتی، دنیاپرستی عوام و خواص، بی تفاوتی اکثریت جامعه مخصوصا قشر خواص نسبت به انحرافات فرهنگی و رواج گناه در جامعه اشاره کرد.

منبع: راسخون

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث