کلید های موفقیت در زندگی مشترک

کلید های موفقیت در زندگی مشترک

۱۳ مرداد ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

اگر زندگی تان آنگونه که انتظار داشتید نیست و باور دارید که خودتان می توانید تغییرات محسوسی در آن ایجاد کنید . یا اگر در ابتدای زندگی مشترک هستید و دوست دارید روابطتان با همسر عزیزتان روز به روز بهتر شود به این چند نکته کلیدی توجه کنید:

1. به همسرتان سوء ظن نداشته باشید

 
«زن و مرد مانند جزیره ای هستند که اگر میان شان دریای سوءتفاهم قرار گیرد، هم دیگر را نمی فهمند و احساس هم دیگر را درک نمی کنند (فقط عروس و دامادها بخوانند، قربان زاده)

سوءظن و بدگمانی، عاملی است که زندگی مشترک را به جهنمی سوزان بدل می کند. از نظر اسلام بدگمانی به همه، بد است و به شریک زندگی بدتر. قرآن کریم در آیه های متعددی به مذمت سوءتفاهم پرداخته است؛ برای مثال در آیه ی دوازده سوره ی حجرات می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! از بسیاری گمان ها بپرهیزید که پاره ای از گمان ها گناه است و هرگز از حال درونی هم تجسس نکنید.» در فقه اسلامی هم داریم که همیشه باید هر عملی را حمل بر صحت کنیم، مگر عکس آن بر ما ثابت شود؛ یعنی زوج های جوان نباید به هم بدبین و بدگمان باشند؛ چون هرچه رابطه ی بین دو نفر، نزدیک تر می شود احتمال بدگمانی هم افزایش می یابد؛ پس اولین قدم در راه خوش بختی زوج ها، فروریختن دیوار بدگمانی و خوش بین ‎بودن به هم دیگر است. 

2. اندکی چشمتان را بر عیبها ببندیدپیش از ازدواج چشم های خود را خوب باز کنید؛ ولی بعد از ازدواج کمی آن ها را ببندید (فرانکلین) 

در این جمله ی کوتاه، به نکته های مهمی در تشکیل خانواده و ازدواج اشاره شده است. جوانان برای یک ازدواج موفق، باید ابتدا در انتخاب همسر دقت کرده و از روی احساس تصمیم نگیرند. انتخاب همسر مهم ترین تصمیم زندگی است؛ چون بزرگ ترین اتفاق زندگی پس از تولد، ازدواج است. برخی ملاک ها در انتخاب همسر رکن و اساس هستند؛ مثل ایمان به خدا و حسن خلق. برخی دیگر هم ملاک های نسبی هستند؛ مثل زیبایی، تحصیلات، درآمد، شغل و.... گاهی وجود ویژگی های دسته ظاهری در طرف مقابل چشم جوان را پر نموده باعث می شود که به ملاک های اساسی دقت ننموده آنها را مورد بررسی قرار ندهد.از ریاضی دانی درباره ی اهمیت اخلاق سؤال می کنند. او در جواب می گوید:

«اگر زنی با یک مرد خوش اخلاق ازدواج کند، من نمره ی یک می دهم. اگر زیبا هم باشد، یک صفر جلو یک می گذارم. اگر پول دار هم باشد، باز دو صفر دیگر جلو یک می گذارم. اگر دارای اصل و نصب هم باشد، سه صفر جلو یک می گذارم؛ حالا اگر اخلاق را برداریم، فقط صفرها باقی می ماند که ارزشی ندارد!»
 
درباره ی قسمت دوم جمله، همان توصیه ی اسلام به چشم پوشی از خطاهاست. بیش ترین سفارش اسلام درباره ی مسائل زناشویی، گذشت و اغماض در لغزش ها و اشتباه هاست. زن و مرد باید مانند لباس یک دیگر باشند و خطاها و زشتی های هم را بپوشانند. خداوند در سوره ی بقره، آیه ی 187 می فرماید: «آنان (زنان) لباس شما هستند و شما (مردان) لباس آنانید.» عفو و گذشت، به یقین کانون خانواده را گرم نگاه می دارد و آثار خوبی بر عواطف زوجین دارد. خداوند در سخت ترین حالت های زندگی مشترک، حتی آن جا که کار به جدایی می کشد، فرمان به گذشت و بخشش داده است؛ به این ترتیب، در اختلاف های زناشویی بخشش و گذشت، لازمه ی یک زندگی موفق است.

3. محبت، شاه کلید موفقیت در زندگی مشترک است. 

 

تنها ازدواج هایی مستحکم می مانند که محبت بین زن و شوهر باشد. زندگی سرد، بدون احساس و محبت، زندانی است که دو طرف فقط هم دیگر را تحمل می کنند و از روی ناچاری فقط با هم می سازند. انتظار دریافت محبت در رابطه زناشویی به ویژه برای زنان اهمیت بیش تری دارد؛ چون یک زن از کم بود محبت بیش تر آسیب می بیند تا یک مرد؛ زیرا شخصیت زنان عاطفی تر از مردان است و این اقتضای خلقت زن است. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم » ، هرگز از قلب زن بیرون نمی رود.»

نمونه ی زیبای ابراز محبت به همسر را در نامه های حضرت امام خمینی به همسرش می توان یافت. در این جا، قسمتی از یکی از نامه های ایشان به همسرشان را می آوریم:

«تصدقت شوم! الهی قربانت بروم! در این مدت که مبتلای به جدایی از تو، نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم، متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آینه ی قلبم منقوش است. عزیزم! امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند. حال من با هر شدتی باشد می گذرد؛ ولی بحمدالله تاکنون هرچه پیش آمد، خوش بوده و الآن در شهر زیبای بیروت هستم! حقیقتاً جای شما خالی است. تماشای شهر و دریا خیلی منظره ی خوشی است. صدحیف که محبوب عزیزم همراه نیست تا این منظره ی عالی به دل بچسبد!... جای شما خیلی خیلی خالی است... ایام عمر و عزت مستدام! تصدقت، قربانت، روح الله (حسین زاده، 1390، ص 196).»

4. سهمتان را در زندگی مشترک فراموش نکنید

 
«زندگی خانوادگی مانند شرکتی است که هرچه سهم دو شریک در آن بیش تر باشد، قدرت و پایداری آن شرکت بیش تر خواهد بود (سعید نفیسی) 

هم اکنون مشکل طلاق در جامعه ی ما به یک بحران بدل شده است. اگر مطالعه و بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد علت بسیاری از طلاق ها همین مسئله است. متأسفانه سهم زن و شوهرها در خانواده کم رنگ شده و سهم غریبه ها پررنگ تر از گذشته است! علت را هم باید در نقش رسانه ها و هجمه ی فرهنگی جست وجو کنیم. در عصر کنونی، زن و شوهر وقت کم تری را با هم می گذرانند، ارتباط های چهره به چهره و رودررو جای خود را به ارتباط های مجازی داده است. حاصل این نوع ارتباط هم کاهش عاطفه و احساس واقعی بین زوج هاست.

زن و شوهر حتما باید وقتی را در هر روزشان به با هم بودن اختصاص دهند. پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند:

« نشستن مرد در کنار خانواده اش، نزد خدای بزرگ دوست داشتنی تر از اعتکاف [و نشستن] در این مسجد من است .»
منابع:
بعد از ازدواج چشم ها را ببندید، علی اسلامی پور، مجله پیام زن، اردیبهشت ماه سال 1394، شماره 278
آیین همسرداری در احادیث اسلامی، مبلغان، آذر 1381، شماره 35 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث