ابواب الله (دربهای وصال به الله) چه کسانی هستند؟

ابواب الله (دربهای وصال به الله) چه کسانی هستند؟

۱۲ مرداد ۱۳۹۵ 0

 

يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (بقره : 189)
از تو در باره هلالهای ماه می پرسند ، بگو: برای آن است که مردم وقت، کارهای خويش و زمان حج را بشناسند و پسنديده نيست که از پشت خانه هابه آنها داخل شويد، پسنديده آن است که پروا کنيد و از درها به خانه ها درآييد و از خدا بترسيد تا رستگار شويد. 
 
  • و در محاسن برقى از امام باقر (ع) روايت آورده كه در تفسير جمله (وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها) فرمودند: يعنى هر كارى را از راهش وارد شويد. 
  • و در كافى از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمودند: اوصياى پيامبران ابواب خدايند، كه بايد مردم از آن درها به سوى خدا بروند، و اگر اوصيا نبودند خداى عز و جل شناخته نمى ‏شد، و با اين اوصيا است كه خداى تعالى عليه خلقش احتجاج مى‏كند. (1)
  •  احتجاج طبرسى: ابن نباته گفت خدمت حضرت امير المؤمنين (ع) نشسته بودم ابن كوّاء وارد شده گفت يا امير المؤمنين معنى اين آيه چيست؟ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها. امير المؤمنين (ع)  فرمودند: ما آن خانه ‏هائى هستيم كه خداوند دستور داده از در آنها وارد شوند. ما باب اللَّه و بيوت او هستيم كه بايد از در اين‏ها به جانب خدا رفت هر كه با ما بيعت كند و اقرار به ولايت ما نمايد. وارد خانه شده از درب آن و هر كه با ما مخالفت ورزد و ديگرى را بر ما مقدم دارد از پشت وارد خانه شده. (2)
  • امام (ع) در معنى باب اللَّه فرمودند: معنايش اينست كه خداوند از ديدگاه مردم پنهان است پيامبر و وصى خود را در ميان ايشان قرار داده و به ايشان واگذار نموده است احتياج هاى علمى مردم را وقتى پيامبر اكرم (ص)  به على (ع) آموخت علوم و حكمت را فرمودند: «انا مدينة العلم و على بابها» خداوند واجب كرده بر مردم توجه به جانب على (ع) را در اين آيه: ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ و در آيه ديگر مى‏ فرمايد: وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها يعنى ائمه (علیهم السلام) كه بيوت علم خدا و گنجينه دانش اويند ابواب اللَّه و داعيان به بهشت و راهنمايان به رستگارى هستند تا روز قيامت. (3)
وجه الله اوست دل مبر از وی به هیچ وجه   /   باب الله اوست پا مکش از وی به هیچ باب     ( قا آنی )
پی نوشت ها:
1 . علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، جلد 2، ص: 85   
2. علامه مجلسی، امامت، جلد 1، ص: 241
3. علامه مجلسی، امامت، جلد 2، ص: 173 
گالری: 
ابواب الله چه کسانی هستند؟
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث