نهج البلاغه در کلام علما و بزرگان (+ پوستر و پاورپوینت)

نهج البلاغه در کلام علما و بزرگان (+ پوستر و پاورپوینت)

۲۶ مرداد ۱۳۹۴ 0 صوتی و تصویری

درمان همه دردها

آیت الله خامنه ای 

در آیینه نهج البلاغه نگاه کنید و ببینید شما از وضع کنونی خودتان چه چیزی را می بینید، کدام درد و خطر را می بینید؟ کدام هشدار متوجه ماست؟ درمانش در نهج البلاغه موجود است، امروز بسیار لازم است که محققان نهج البلاغه را از این جهات تفسیر کنند.

(بیانات مقام معظم رهبری در پنجمین کنگره نهج البلاغه)


كلاس نهج البلاغه در بهشت

آيه الله حسن زاده

«مرحوم الهى قمشه اى عارف فرزانه و فيلسوف عظيم الشان و مفسر و حكيم والا مقام، بارها در عظمت شأن نهج البلاغه مى فرمود: برويم بهشت، نهج البلاغه را خدمت اميرالمومنين عليه السلام درس بخوانيم تا بفهميم آن حضرت چه فرموده است».
(نامه ها و برنامه ها، ص 88)

تدريس نهج البلاغه در مصر

آيت الله خزعلى

«نهج البلاغه، محمد عبده (مفتى مصر) را چنان تكان داد و با مطالعه آن به حدى مسحور شد، كه رسما نوشت اين كتاب بايد در مدارس مصر تدريس شود».
(كاوشى در نهج البلاغه، ص 77)

چرا به نهج البلاغه روى نمى آوريد؟

استاد سيد جعفر شهيدى

«بعضى دوستان خواستند "معلقات سبع" را بر بنده بخوانند . گفتم من اين قصيده ها را فراوان خوانده و درس گفته ام . شعرهاى جاهلى اثرى است ارزنده در لفظ و تركيب استوار، اما سراسر تعبيرى است از گذشته هاى آن روزگار، خالى از روح علمى و لطيفه ى معنوى، به مثل چون صحراى عربستان است، گاهی صاف و گاه ناهموار، ... چرا به نهج البلاغه روى نمى آريد كه هم لفظ آن صلابت شعرى شاعران پيش از اسلام را به ياد مى آرد و هم معانى بلند قرآن كريم و سنت نبوى را در بردارد. هم موعظه است و هم دستور زندگى، و هم درگاه ربوبيت را آموزنده‌ى راه و رسم بندگى؟ سخنم پذيرفته افتاد ...».
(ترجمه نهج البلاغه)

اين كجا و آن كجا!

شهید مطهری

امتیاز نهج البلاغه برا یفردی که سخن شناس باشد و زیبایی سخن را درک کند، نیاز به توضیح و توصیف ندارد اساساً زیبایی درک کردنی است نه وصف کردنی . نهج البلاغه پس از نزدیک چهارده قرن برا یشنونده امروز همان لطف و حلاوت  و گیرندگی و جذابیت را دارد که برای مردم ان روز داشت.
(سيرى در نهج البلاغه، ص 62)

شروع درس با نهج البلاغه

میرزای شیرازی

آيه الله حسنعلى تهرانى شاگرد برجسته "ميرزاى بزرگ" در سامرا به مجلس درس ميرزاى شيرازى (م، 1312 ق) پيوست. وى به دستور ميرزاى بزرگ پيش از آغاز درس، بخشى از ''نهج البلاغه'' را مى خواند.
(دائره المعارف تشيع، ج 185:5)

راه برتری در دانش و نگارش

شیخ ناصیف یازچی

کسی که می خواهد در دانش و نگارش، برتر از همه قرار گیرد، باید به نهج البلاغه متوسل شود و از حفظش کند.وی به فرزندش سفارش می کند که هرگاه خواستی در دانش و ادب و نگارش بر دیرگان برتری جویی حتما قران و نهج البلاغه را از بر کن.

(محمدامین النوادی، جولات اسلامیه، بیروت، 1980،ج3، ص99)


خبر دادن از غیب

آیت الله سبحانی

آگاهی از غیب و گزارش امام (ع) از حوادث و رویدادهای پنهان و پوشیده خصوصاً جریانهایی که پس از شهادت وی رخ داد یکی از ابعاد گسترده نهج البلاغه را تکشیل می دهد و این خبرهای غیبی گواه است که امام علاوه بر آگاهیهای متعارف از آگاهی سومی برخوردار بوده که هرگز نمی توان آن را از طریق ابزرای به نام حس و عقل کشف کرد.

(یادنامه کنگره هزار نهج البلاغه، ص178)


مطالب پیشنهادی مرتبط با این مطلب:

پاورپوینت و کلیپ حکمت های نهج البلاغه

 آشنائی اجمالی با نهج البلاغه

موضوعات در نهج البلاغه

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث