منوی اصلی

نظر بزرگان اهل سنت درباره جایگاه والای امام رضا علیه السلام

نظر بزرگان اهل سنت درباره جایگاه والای امام رضا علیه السلام

 

بزرگان اهل سنت با اعتراف به جايگاه والاي امام رضا (عليه السلام)، سخنان و اعتراف‌هاي شگفتي درباره ابعاد معنوي آن حضرت داشته‌اند که آنها را نقل مي‌کنيم:

* مجدالدين ابن اثير جَزَري (۶۰۶ق):
«ابوالحسن علي بن موسي ... معروف به رضا...، مقام و منزلت ايشان همانند پدرشان موسي بن جعفر است. امامت شيعه در زمان علي بن موسي به ايشان منتهي مي‌شد، فضايل وي قابل شمارش نيست. خداوند رحمت خود و رضوان خود را بر ايشان بفرستد».1

* محمد بن طلحه شافعي(۶۵۲ق):
«سخن در اميرالمؤمنين علي و زين العابدين علي گذشت و ايشان علي بن موسی الرضا سومين آنهاست (دارای نام علی). کسي که در شخصيت ايشان تأمل کند، در مي‌يابد که علي بن موسي وارث اميرالمؤمنين علي و زين العابدين علي است، و حکم مي‌کند که ايشان سومين علي است. ايمان و جايگاه و منزلت ايشان فراواني اصحاب ايشان، باعث شد تا مأمون وي را در امور حکومت شريک کند و ولايت عهدي را به ايشان بسپارد...».2

* عبدالله بن اسعد يافعي شافعي (۷۶۸ق):
«وي امام جليل و بزرگوار از سلاله بزرگان و اهل کرم، ابوالحسن علي بن موسي الکاظم است. وي يکي از دوازده امام شيعيان است که اساس مذهب بر نظريات ايشان است. وي صاحب مناقب و فضايل است».3

* ابن صبّاغ مالکي (۸۵۵ق):
«علي بن موسي الرضا داراي والاترين و وافرترين فضايل و کرامات و برخوردار از برترين اخلاق و صورت و سيرت است که از پدرانش به ارث برده است...».4

* عبدالله بن محمد عامر شبراوي شافعي (۱۱۷۲ق):
«هشتمين امام (شیعیان) علي بن موسي الرضاست که مناقب والا و صفات اوليا و کرامت نبوي وي قابل شمارش و توصيف نيست...».5

* يوسف بن اسماعيل نبهاني (۱۳۵۰ق):
«علي بن موسي از بزرگان ائمه و از اهل بيت نبوي و معدن علم و عرفان و کرم و جوانمردي بود. وي جايگاه والايي دارد و نام وي شهره است و کرامات زيادي دارد...».6

* شيخ ياسين بن ابراهيم سنهوتي شافعي:
« امام علي بن موسي الرضا (رضي الله عنه) از بزرگان و از بهترين سلاله است و خداوند با خلق چنين فردي قدرت خود را به نمايش گذاشته. هيچ فردي علي بن موسي را نمي‌تواند درک کند. وي والا مقام و در فضايل شهره است و کرامات بسياري دارد ...».7

* ابوالفوز محمد بن امين بغدادي سُوِيدي:
«ايشان در مدينه به دنيا آمد و کرامات ايشان بسيار و مناقبش مشهور است؛ به گونه‌ اي که قلم از وصف تمامي آن عاجز است...».8

* عباس بن علي بن نور الدين مکّي:
«فضايل علي بن موسي هيچ حد و حصري نداشته است ...».9
_______________________
پي نوشت:
۱ . تتمه جامع الاصول، ابن اثير جزري، مکتبي النجاريي، مکه، عربستان، چاپ دوم، ج۲، ص۷۱۵،۱۴۰۳ق.
۲ . مطالب السؤول، محمد بن طلحه شافعي، مؤسسه البلاغ، بيروت، لبنان، چاپ اول، ص۲۹۵، ۱۴۱۹ق.
۳ . مرآة الجنان، يافعي، دارالکتب العلميي، بيروت لبنان، چاپ اول، ج۲، ص۱۰، ۱۴۱۷ق.
۴ . الفصول المهمة، ابن صباغ مالکي، اعلمي، تهران، يران، ص۲۶۳.
۵ . الاتحاف بحب الاشراف، شبراوي شافعي، دارالکتاب قم، يران، چاپ اول۱۴۲۳ق.
۶ . جامع کرامات الاولياء، نبهاني، ص۳۱۱، دارالفکر، بيروت، لبنان، چاپ اول، ص۳۱۲و۳۱۳،۱۴۱۴ق.
۷ . الانوار القدسيه، سنهوتي شافعي، ص۳۹، انتشارات السعادي، مصر.
۸ . سبائک الذهب في معرفة قبائل العرب، ابوالفوز سؤيدي، المکتبه، بيروت، لبنان، چاپ دوم، ص۳۳۴.
۹ . نزهة الجليس، عباس بن نور الدين مکّي، قاهره، مصر، ج۲، ص۱۰۵.

منبع: انجمن بزرگ قرآنی طه

افزودن دیدگاه جدید