مادران و تیپ های شخصیتی آنان

مادران و تیپ های شخصیتی آنان

۰۷ شهریور ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع
مادران بر اساس نظریات اجتماعی دارای پنج تیپ شخصیتی هستند و بر همان مبنا فرزندان خود را تربیت می کنند.
 

مادر کمال گرا یا وسواسی:

«پولتر» می گوید: «مادران کمال گرا معمولاً زنانی هستند بیش از حد کنترل گر، دلواپس و مضطرب که در نظر آن ها ظاهر بسیار مهم است. فرزندان او تمایل دارند از خودشان عیب جویی کنند. احساس نالایق بودن و از لحاظ عاطفی احساس پوچی می کنند.»

فرزندان مادر کمال گرا

توانایی ها: در روابط خود با دیگران یک حس قوی تعهد دارید. در هرکاری که انجام می دهید وظیفه شناس و قابل اطمینان هستید و برای سخت کوشی و پشتکار به عنوان ویژگی اصلی شخصیتی ارزش قائل می شوید.
ارثیه ی عاطفی: همیشه احساس می کنید نظر دیگران بسیار مهم تر از نظر خودتان است و اغلب یک حس تشدیدشونده دارید مبنی بر این که جهان در حال تماشای شما و قضاوت در مورد شماست.

مادر غیرقابل پیش بینی:

این نوع مادران نگران، عصبانی، فوق العاده عاطفی و شدیداً تحت تأثیر احساسات هستند. به همین خاطر، شیوه ی مادری شان تماماً بر مبنای حالت های خلقی و روحی آنان است. این تیپ شخصیتی بیش ترین هرج و مرج را در میان پنج تیپ شخصیتی مادران دارد. این مادران مشکل ها، مسائل و بحران ها را از طریق عواطف و روابطش در ذهن خود به وجود می آورند و آن ها را به فرزندانش منتقل می کنند.

فرزندان مادر غیرقابل پیش بینی

توانایی ها: مهارت عالی در مردمی بودن و توانایی در هم دلی و هم دردی عاطفی با اطرافیان. اغلب بهترین انگیزه دهنده هستید و حمایت عاطفی تان را در قبال خانواده، دوستان و همکاران تان نشان می دهید.
ارثیه ی عاطفی: اغلب به ‎دلیل بزرگ شدن با یک نیاز عمیق به ‎مراقبت از دیگران و مسائل عاطفی بقیه، غرق در عواطفی مثل عصبانیت، نگرانی و افسردگی هستید. پیش از موقع انتظار یاد می گیرید که چه گونه انسان ها و موقعیت ها را به منظور کنترل احساسات شدید بقیه درک کنید.

مادر بهترین دوست:

این نوع مادر بر این باور است که اگر مادری را بپذیرد، زندگی اش پایان می یابد؛ به همین خاطر، از نقش مادر بودن خودداری می کند. در عوض فرزند و پدر نقش رازدار عاطفی و همسری را تقبل می کنند و کودک عملاً بدون مادر می ماند.

فرزندان مادر بهترین دوست

توانایی ها: شما اهمیت مرزهای بین والدین، فرزندان، همکاران و آشنایان را به خوبی درک می کنید. به خاطر تجربه کردن یک نوع حس نداشتن مادر اغلب به این موضوع آگاهید که شما راهنما هستید و نقش مسئول را به عنوان یک بالغ تقبل می کنید.
ارثیه ی عاطفی: از لحاظ عاطفی احساس کم توجهی و ترس از عدم پذیرش می کنید. ممکن است در روابط خود احساس رنجش و ناخوشایندی کنید که به دوست داشته نشدن و عدم قدردانی از شما منجر می شود.

مادر من اول:

مادران من اول، قادر نیستند فرزندان شان را به عنوان اشخاصی جدا نگاه کنند و خودبین و بدون اعتماد به نفس هستند. فرزندانش از همان سال های اولیه یاد می گیرند که وظیفه ی آن ها این است که مادرشان را برجسته و خوب جلوه دهند.

فرزندان مادر من اول

توانایی ها: شما بسیار در حمایت از دیگران خوب عمل می کنید. دارای شمّ قوی و درون بین در مواجهه با هر نوع شخصی در روابط هستید. وفادار و پشتیبان هستید. قادرید به نیازهای بقیه احترام بگذارید و مشکل ها را حل کنید.
ارثیه ی عاطفی: به قدرت تصمیم گیری خود باور ندارید. برای شما سخت است که به احساسات تان در هرموضوعی که پیش می آید اعتماد کنید. به این دلیل که نظر مادر خود را بسیار مهم تر و قدرتمندتر از نظر خود تلقی می کنید.

مادر کامل: 

مادر کامل بهترین اصول تیپ های شخصیتی دیگر مادران را با هم تلفیق می کند. به دلیل تعادل عاطفی، فرزندان خود را به عنوان هویت های مجزا می داند و به آن ها کمک می کند تا استقلال خود را به دست آورند. او لزوماً خود بی عیب نیست؛ اما در هرشرایط عاطفی که هست به مادر بودن خود - بدون توجه به مسئولیت های دیگرش خارج از خانه متعهد است.

فرزندان مادر کامل

توانایی ها: چون دوست داشته شدن را درک کرده اید می توانید خطر کنید، تغییرات را بپذیرید و با بقیه بدون ترس از طرد شدن رابطه برقرار کنید.
ارثیه ی عاطفی: شما این توانایی و بینش را دارید که درک کنید بقیه ی مردم، همکاران و آشنایان تان تصورات و نظریات خودشان را دارند. قادر خواهید بود راه خود را در چالش مستقل شدن پیدا کنید و احساس درگیری عاطفی با مادرتان نخواهید داشت.

منبع: مادران و تیپ های شخصیتی آنان،پیام زن - اردیبهشت ماه 1393 شماره 266.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث