شیوه نماز خواندن پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)
۱۰ آبان ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلام
طبق برخی احادیث و نوشته های بدست آمده از آل پیامبر (علیهم السلام) و …، شیوه نماز خواندن نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله) اینگونه بوده است:
۱. امام علی(علیه السلام): «رسول خدا(صلی الله علیه وآله) موقع گفتن تکبیره الاحرام و همچنین هنگام گفتن تکبیر براى رکوع و نیز هنگامى که سر از رکوع برمیداشت، دستها را تا برابر گوشها بلند میکرد».[۱]
۲. محمد بن مسلمه میگوید: رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در سجده این دعا را میخواند: «اللَّهُمَّ لَکَ سَجَدْتُ، وَ بِکَ آمَنْتُ، وَ لَکَ أَسْلَمْتُ، سَجَدَ وَجْهِی لِلَّذِی خَلَقَه و صَوَّرَه، وَ شَقَّ سَمْعَهُ وَ بَصَرَه، فَتَبَارَکَ اللهُ أَحْسَنُ الْخالِقِین»؛[۲] خدایا! براى تو سجده کردم، و به تو ایمان آوردم، و تسلیم تو هستم. چهره [و حقیقت] من بر کسى سجده کرد که آنرا آفرید و تصویرش نمود، و چشم و گوش برایش شکافت، پس مقدس و والاست خداى یکتا که بهترین آفرینندگان است.
۳. امام علی(علیه السلام) به محمّد بن أبیبکر نوشت: «مراقب رکوع و سجودت باش؛ زیرا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) – که نمازش را کاملتر از همه انجام میداد و بهتر از دیگران مراعات میکرد – وقتی به رکوع میرفت سه بار میگفت: «سبحان ربّى العظیم و بحمده» … و وقتی به سجده میرفت، میگفت: «سبحان ربّى الاعلى و بحمده».[۳]
۴. همچنین به او نوشت: «وقتی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) از رکوع بلند میشد، میگفت: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ اللّهُمّ لَکَ الْحَمْدُ مِلْءَ سَمَاوَاتِکَ وَ مِلْءَ أَرْضِکَ وَ مِلْءَ مَا شِئْتَ مِنْ شَیْ»؛[۴] خداوند ستایش کسى را که او را ستود بشنود و اجابت کند، خدایا! تو را سپاس و ستایش به حجم آسمانها و زمینت، و حجم هر چه که خواهى».
۵. امام باقر(علیه السلام): «رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در نماز “بسم الله الرّحمن الرّحیم” را آشکار میکرد و صدایش را به آن بلند مینمود».[۵]
۶. امام باقر(علیه السلام): «دو نفر از اصحاب رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در کیفیت قرائت نماز آنحضرت اختلاف کردند، براى روشن شدن آن به ابىّ بن کعب نامه نوشتند که رسول خدا چند بار در نماز مکث میکرد؟ او پاسخ داد: رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در حال قرائت دو جا مکث میکرد: یکى پس از فراغت از فاتحه الکتاب، و دیگرى پس از پایان یافتن سوره».[۶]
۷. امام صادق(علیه السلام): «رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در نماز صبح سورههایى مانند “عمّ یتسائلون” و “هل اتیک حدیث الغاشیه” و “لا اقسم بیوم القیامه” و مانند آنرا میخواند. در نماز ظهر مانند سورههاى “سبّح اسم ربّک” و “و الشمس و ضحیها” و مانند آنرا قرائت میکرد. در نماز مغرب سورههاى کوتاهترى مانند “قل هو الله احد” و “اذا جاء نصر الله و الفتح” و “اذا زلزلت” را میخواند. و در نماز عشاء آنچه در نماز ظهر و در نماز عصر آنچه در نماز مغرب میخواند، قرائت میفرمود».[۷]
۸. هشام بن حکم گوید: از امام کاظم(علیه السلام) پرسیدم: به چه علت در رکوع «سبحان ربّى العظیم و بحمده» و در سجده «سبحان ربّى الاعلى و بحمده» گفته میشود؟ آنحضرت فرمود: «اى هشام! هنگامى که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) را به معراج بردند و در آنجا نماز گزارد و متذکر عظمت و بزرگى حق تعالى – که در آن شب دیده بود – شد، بدنش به لرزه افتاد و بیاختیار به حالت رکوع در آمد و در آن حال گفت: “سبحان ربّى العظیم و بحمده” و وقتی از رکوع برخاست، به سوى حق تعالى در مقام و جایگاهى بالاتر از حالت قبلى متوجه شد [از ترس و عظمت حق] به سجده افتاد و گفت: “سبحان ربّى الاعلى و بحمده”. وقتی این ذکر را هفت بار تکرار کرد حالت خوف و ترس از او زایل شد…».[۸]
۹. ابو سعید خدرى گوید: رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در نماز قبل از شروع کردن قرائت، «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» میگفت.[۹]
۱۰. براء بن عازب گوید: رسول خدا(صلی الله علیه وآله) هیچ نماز واجبى را بدون «قنوت» انجام نمیداد.[۱۰]
_________________________
پی نوشت:
[۱]. ابن حیون مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، ج ۱، ص ۱۶۲.
[۲]. صالحی دمشقی، محمد بن یوسف، سبل الهدی و الرشاد فی سیره خیر العباد، ج ۸، ص ۱۴۶.
[۳]. ثقفی، ابراهیم بن محمد، الغارات أو الإستنفار و الغارات، محقق: محدث، جلال الدین، ج ۱، ص ۲۴۶ - ۲۴۷.
[۴]. همان، ص ۲۴۶.
[۵]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، ج ۱، ص ۲۰، تهران، المطبعه العلمیه، چاپ اول، ۱۳۸۰ق.
[۶]. طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج ۲، ص ۲۹۷، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
[۷]. همان، ص ۹۵ - ۹۶.
[۸]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ۲، ص ۳۳۲ – ۳۳۳، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، ۱۳۸۵ش.
[۹]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۱۳۵، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.
[۱۰]. ابن أبی جمهور، محمد بن زین الدین، عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، ج ۲، ص ۴۲.
منبع: انجمن بزرگ قرآنی طه