منوی اصلی

«الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّوم» را چه کسی به اذان اضافه کرد؟

«الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّوم» را چه کسی به اذان اضافه کرد؟

 

آیا عبارت «الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّوم» جزء اذان بوده است؟ 

به دلايلى كه در ذيل مى ‏آيد، جزو اذان نبوده است:

الف- روايت صحيحى كه اهل سنت نقل مى‏ كنند، روايت محمد بن اسحاق است و در آن، «الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّوم» وجود ندارد. ( نيل الأوطار، ج 2، ص 37.)
ب- سعيد بن مسيب با صراحت مى‏ گويد: «ادخلت هذه الكلمة في صلاة الفجر». ( نيل الأوطار، ج 2، ص 37.)
ج- امام مالك در «موطأ» تصريح مى ‏كند كه اين عبارت به امر عمربن خطاب به اذان صبح ضميمه شد:
 «عن مالك: أنّه بَلَغَهُ انّ الْمُؤَذِّنُ جاءَ الى عُمَرَ بنَ الْخَطّابَ يُؤْذنه لِصَلاة الصّبح، فَوَجَدَهُ نائِماً فَقالَ: الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّومِ فَامَرَهُ عُمَرُ أن يجعَلَها في نِداء الصّبح». (الموطا ج 1، ص 72.)
 «مالك مى‏ گويد مؤذن نزد عمر آمد تا داخل شدن وقت نماز صبح را به او خبر دهد ولى او را خفته يافت لذا فرياد برآورد: «الصلاة خير من النوم؛» نماز از خوابيدن بهتر است. عمر دستور داد تا اين جمله را در اذان صبح قرار دهند.»
د- شافعى آن را مكروه و در يكى از دو قول آن را بدعت مى‏ داند و شوكانى مى‏ گويد: «لَو كانَ لما انكره عَلِيّ وابنُ عُمَر وَطاوس». (نيل الأوطار، ج 2، ص 38)
يعنى اگر جزو اذان بود هرگز حضرت على (ع) و عبداللّه بن عمر و طاووس به آن اعتراض نمى ‏كردند.
ه خ ابن ‏جريج از عمربن حفص نقل مى‏ كند كه سعد، نخستين كسى بود كه در خلافت عمربن خطاب جمله «الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّومِ» را سر داد. (مصنف عبدالرزاق، ج 1، ص 474)
و- ابن حزم مى‏ گويد: «لا نقول بهذا- الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّومِ لأنَّهُ لم يأت عن رسول اللّه (ص)». (المحلى، ج 3، ص 0 16.)
يعنى ما اين جمله را در اذان نمى ‏گوييم؛ زيرا كه از پيامبر (ص) به ما نرسيده است.

منبع: پاسخ به شبهات،ج1.

افزودن دیدگاه جدید