کتابچه «حکومت مدارا» در رابطه با وحدت اسلامی

کتابچه «حکومت مدارا» در رابطه با وحدت اسلامی

۰۶ دی ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

زبان:

 

 

در آستانه هفته وحدت کتابچه «حُکومتِ مُدارا» تألیف حجت‌السلام مهدی مسائلی، با هدف تبیین معنا و لوازم وحدت اسلامی منتشر شد.

متأسفانه همواره افرادی از روی بی‌اطلاعی و یا غرض‌ورزی معناهایی نادرست و غیر قابل قبول از وحدت اسلامی را در میان مسلمین القاء می‌کنند تا بدین‌وسیله اعتراض‌ها و جبهه‌گیری‌هایی را در مقابل این هدفِ بزرگ و مهم به وجود آورند. دست کشیدن از اعتقادات مذهبی و به وجود آمدنِ «وحدت مذهبی» یکی از این معانی نادرست است. در کتابچه «حُکومتِ مُدارا» ضمن نادرست خواندن این معانی، به تبیین معنای صحیح وحدت اسلامی پرداخته شده و نمونه‌هایی از فرمایشات و سیره ائمه‌اطهار علیهم السلام در این‌باره بیان شده است. «وحدت امت اسلام» و «هم‌اندیشی و تقریب مذاهب اسلامی» دو معنایی است که در این کتابچه مختصر برای وحدت اسلامی بیان می‌شود. همچنین به بعضی از شبهات و ابهامات در این‌باره نیز پاسخ داده شده است.
در قسمتی دیگر از این کتابچه به بحث خسارات تفرقه‌افکنی پرداخته شده و از موضوع تخریب چهره تشیع و ایجاد حس تنفر و رویگردانی از آن، به عنوان بزرگترین خسارت یاد شده که شاید از خسارت عظیم کشتار شیعیان نیز دردناک‌تر باشد.
در ادامه نیز مُدارا  با پیروان سایر مذاهب اسلامی، به عنوان شرطِ اصلی وحدت اسلامی دانسته شده است و تفاوت آن با «مُداهنه» و «نفاق» بررسی و روشن شده است.
در انتهای کتابچه نیز به توصیف اسلام آمریکایی و روش‌های تقابلی آن با اسلام ناب پرداخته شده است و با گریزی به سیاست‌های اسلام اموی، بر این‌نکته تأکید شده که اگرچه امروز نام اسلام آمریکایی عنوانی جدید است و شاید بعضی آن را نوعی توهم توطئه بدانند، ولی این رویکرد انحرافی در اسلام، حقیقتی کهن دارد که در طول تاریخ، آن را با عنوان اسلام اموی می‌شناخته‌اند.
حاصل سخن در این قسمت آن است که تأکید بر اتحاد اسلامی و التزام به آن، نوعی مبارزه با اسلام آمریکایی نیز هست، زیرا آگاهی و هوشیاری‌ای که در پرتوی اتحاد اسلامی برای مسلمانان ایجاد می‌شود، دیر یا زود، طومار اسلام آمریکایی را درهم خواهد پیچید.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث