فضیلت روزهای قدر (اقبال الاعمال)
۱۰ فروردین ۱۳۹۵ 0 ادعیه و زیاراتالجزء الأول؛ أبواب أحكام شهر رمضان؛ الباب الثالث و العشرون فيما نذكره من زيادات و دعوات و صلوات في الليلة التاسعة عشر منه و يومها، فصل فيما يختص باليوم التاسع عشر من دعاء غير متكرر؛
جلد اول، باب های احکام ماه رمضان؛ باب بیست و سوم اعمال و دعاهای وارد شده در روایات در شب و روز نوزدهم ماه، فصل اول دعاهای مخصوص روز نوزدهم ماه رمضان (در ادامه روایت هایی از فضیلت روزهای قدر بیان شده است):
أقول و اعلم أن الرواية وردت من عدة جهات
گفته اند که روایت از جهات متعدد رسیده است
عَنِ الصَّادِقِينَ عَنِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عَلَيْهِمْ أَفْضَلُ الصَّلَوَاتِ
روايات متعدد به نقل از ائمّه-عليهم افضل الصّلوات-كه به راستى از خداوند-جلّ جلاله-خبر مىدهند،
أَنَّ يَوْمَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِثْلُ لَيْلَتِهِ
گوياى آن است كه روز شب قدر نيز همانند شب قدر است.
فإياك أن تهون بنهار تسع عشرة أو إحدى و عشرين أو ثلاث و عشرين و تتكل على ما عملته في ليلتها و تستكثره لمولاك و أنت غافل عن عظيم نعمته و حقوق ربوبيته و كن في هذه الأيام الثلاثة المعظمات على أبلغ الغايات في العبادات و الدعوات و اغتنام الحياة قبل الممات أقول و المهم من هذه الليالي في ظاهر الروايات عن الطاهرين ما قدمناه من التصريح أن ليلة القدر ليلة ثلاث و عشرين فلا تهمل يومها
بنابراين، مبادا روز نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوّم ماه رمضان را سبك شمرده و بر اعمالى كه در شب انجام دادهاى تكيه كرده و آن را در درگاه مولايت بسيار بدانى و از نعمتهاى بزرگ و اداى حقوق ربوبيّت غفلت بورزى؛ بلكه در اين روزهاى بزرگ تمام توان خود را در انجام عبادات و دعاها به كار بزن و فرصت زندگانى را پيش از مرگ مغتنم بشمار. مهمترين شب از ميان شبهاى قدر، بنابر تصريح روايات وارده از ائمّهى طاهرين-عليهم السّلام-، چنانكه پيش از اين ذكر كرديم، شب بيست و سوّم است. بنابراين، مبادا در روز بيست و سوّم كوتاهى كنى.
فَمِنَ الرِّوَايَاتِ [الرِّوَايَةِ] فِي ذَلِكَ بِإِسْنَادِنَا إِلَى هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع قَالَ
از جمله احاديث در اينباره، روايتى است كه از امام صادق-صلوات اللّه عليه-نقل شده است كه فرمود:
يَوْمُهَا مِثْلُ لَيْلَتِهَا يَعْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ
«روز آن-يعنى شب قدر-مانند شب آن است.»
وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ عَنِ- الصَّادِقِ ع قَالَ
نيز در حديث ديگر از آن حضرت آمده است:
هِيَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ وَ قَالَ يَوْمُهَا مِثْلُ لَيْلَتِهَا [يَعْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ]
«شب قدر در هر سال يك شب است و روز قدر نيز مانند شب قدر مىباشد.»
وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع
همچنين بنابر روايتى،
أَنَّهُ سَأَلَهُ بَعْضُ أَصْحَابِنَا وَ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا سَعِيداً السَّمَّانَ كَيْفَ تَكُونُ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ قَالَ الْعَمَلُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِي أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فِيهِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ
راوى-كه ظاهرا كسى جز «سعيد سمّان» نبوده است-از حضرت پرسيد:«چگونه شب قدر بهتر از هزار ماه است؟» فرمود: «زيرا عمل در آن از عمل هزار ماه كه شب قدر نداشته باشد، بهتر است.»
وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع
و در ادامه فرمود:
يَوْمُهَا مِثْلُ لَيْلَتِهَا يَعْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ هِيَ تَكُونُ فِي كُلِّ سَنَة
«روز آن-يعنى شب قدر كه در هر سال وجود دارد-همانند شب آن است.»