نشست تبیین و بررسی ریشه های فکری جریان های افراطی در جهان تشیع

نشست تبیین و بررسی ریشه های فکری جریان های افراطی در جهان تشیع

۱۰ اسفند ۱۳۹۲ 0 موسسه

حسن رحیم‌پور ازغدی روز یکشنبه 10اسفندماه  در نشستی ،به تبیین و بررسی ریشه‌های فکری جریان‌های افراطی در جهان تشیع  پرداخت.این نشست در تالار اهل‌بیت(ع)، به همت دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه افراطیون بیشترین ضربه را به دین می زنند، گفت: بیشترین مبارزات با افراطی گری را در مذهب تشیع شاهد بوده ایم و این مبارزه از زمان اهل بیت (ع) اغاز شده است.ا با تعالیم اهل‌بیت(ع) بیشترین مبارزات با افراطی‌گری در این مذهب صورت گرفت و مذهبی که همواره تحت فشار بوده چراکه با انواع حکومت‌های غیرالهی مبارزه کرده است.
وی با بیان اینکه نخستین برخوردها با افراطی‌ها از سوی اهل‌بیت (ع) صورت گرفت، افزود: تنها موردی که در حکومت علی (ع) مرتد اعلام شده است افراطیان شیعه بوده‌اند و امام علی (ع) کسی را به جرم ارتداد ایمانی اعدام نکرد مگر کسانی که علی را الله نامیدند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه علی (ع) معتقد بود اگر در این مورد سکوت می‌کرد همان بلایی که بر سر مسیحیت آمد بر سر تشیع می‌آمد، تصریح کرد: گروه دیگری که به اسلام ضربه می‌زنند کسانی هستند که مقام اهل‌بیت(ع) را تنزل می‌بخشند و گروه دیگر اهانت‌کنندگان به مقدسات هستند.
وی با بیان اینکه کسانی که در حق ائمه غلو می‌کنند اغلب به دنبال منفعت خود هستند و برخی دیگر از روی جهالت به این افراط روی می‌آوردند، ادامه داد: این خط عوام فریبی از زمان پیامبر (ص) شروع شد و جریان‌های افراطی در انقلاب اسلامی ما نیز وجود داشتند که با شاه مصالحه و با امام خمینی(ره) مخالف بودند.
رحیم‌پور با توجه به اینکه افراطیان در دل مرض دارند، بیان کرد: امروز نیز برخی در مجالس عزاداری امام حسین (ع) تنها برای القای شور تصنعی به دروغ و هر کار دیگر متوسل می‌شوند این افراد حتی در زمان امام صادق (ع) نیز وجود داشتند و به دنبال کسب منفعت برای خود بودند.
وی همچنین ابراز کرد: اولین هسته‌های بابیت و بهاییت عده‌ای نماز شب‌خوان جاهل بودند و جاهلان قربانیان این جریان هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این افراد مکتب را فدای خود می‌کنند در حالی که علما خود را فدای مکتب می‌کنند، عنوان کرد: این جریان با مذهب گزینشی برخورد می‌کنند و حتی برخی مسائل که در مذهب نباشد را در اولویت قرار می‌دهد که نمونه آن بدعت‌های موجود در جامعه است.
وی با بیان اینکه بسیاری از سنت‌ها از جاهای دیگر وارد تشیع شد و سنت و اصل مذهب شد، متذکر شد: از سوی دیگر بسیاری از نمادها و اصول مذهب به انزوا رفته و بدعت و مسائل دیگر بی‌ارتباط با دین را به صورت اصل نمایش می‌دهند.
رحیم‌پور با اشاره به اینکه این افراد کاری به این ندارند که عقل و دین چه می‌گوید و روایات و آیات قرآن باید در جای خود نگاه شوند و شرایط بیان رعایت شود، گفت: اگر این مسئله رعایت نشود گاهی معنایی که از حدیث برداشت می‌شود با معنای زمانی که حدیث بیان شده است متفاوت است.
وی با بیان اینکه باید همه احادیث مرتبط با موضوع خاصی را بررسی کرد و در این زمینه از عقل برهانی و قطعی بهره برد، اظهار کرد: این جریان گاهی قرآنی می‌شوند و در برخی دیگر تنها به قرآن می‌پردازند و گاهی عقل‌گرای مطلق می‌شوند و خلاف صریح قرآن و دین صحبت می‌کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این گروه در جایی متحجر می‌شوند و در جایی دیگر روشنفکر ، افزود: علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار معتقد است که اغلب این احادیث درست نیست و نیاز به الک کردن عقلی نه گزینشی دارد و متأسفانه برخی منفعت‌طلبان به دنبال این هستند که رد حدیثی را به توهین به ائمه تعبیر کنند.
وی با بیان اینکه اگر قرار بود تمام کتب روایی و حدیثی ما درست باشد این همه مشکلات در دین و زندگی وجود نداشت و نیاز به مجتهدان و مراجع تقلید نبود، تصریح کرد: این مسئله سبب هرج و مرج معرفتی و دینی می‌شود چراکه هر کس با توجه به منفعت خود از دین برداشت می‌کند.
رحیم‌پور با بیان اینکه به دلیل وجود همین مسائل برخی از اهل تسنن به وهابیت گرویدند، ادامه داد: از یک سو با این تناقضات مواجه می‌شوند و از سوی دیگر با بمباران تبلیغاتی و توطئه دشمنان تحت تأثیر قرار می‌گیرند و شمشیر به نابودی تشیع می‌بندند.
وی با اشاره به اینکه امام راحل نیز در این زمینه می‌فرماید که جوانان انقلابی حوزه و مدرسان انقلابی با هم بر سر فقه سنتی و پویا اختلاف نداشته باشند چراکه نتیجه این اختلافات رشد افعی‌های خوش خط و خال و گروه رفاه‌طلب حوزه می‌شود، گفت: اگر فقه سنتی به درستی اجرا شود در ذات خود پویایی دارد.
عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این افراد آبروی خود را از دین گرفته و از دین ارتزاق می‌کنند و به دنبال سایه نشینی هستند، بیان کرد: این افراد در ظاهر سربار دین بوده و از نظر قرآن فساد مالی دارند، فرقه‌سازی کرده و حرف خود را از سوی خدا بیان می‌کنند.
وی در تشریح مفهوم بدعت با بیان اینکه از دو شاخه تشکیل شده است، ابراز کرد: هم حذف بخشی از دین بدعت بوده و هم ترویج کارهای بیهوده و باطل دین مآبانه بدعت است و در زمانی امر به معروف و نهی از منکر که از اصول است از رساله‌ها حذف شده بود.
رحیم‌پور با اشاره به اینکه بیماری‌های فکری پنهان بوده و تنها عالم دین است که می‌تواند این بیماری را آشکار سازد، عنوان کرد: عالم مصلح واقعی دینی این مسائل را به مردم تذکر می‌دهد و عقاید شیعه را بدون در نظر گرفتن منفعت خود تبیین می‌کند و اما برخی دیگر به جای اصلاح و برخورد، منافع خود را مد نظر گرفته و خود بر این موج سوار می‌شوند.
وی با بیان اینکه این افراطیان هفته وحدت را هفته برائت عنوان می‌کنند در حالی که اهل بیت ما تأکید کرده‌اند که اهل تسنن از محبان ما هستند، گفت: باید از آنها پرسید که تشیع به دست چه کسی عزت یافته، در حالی که امام خمینی تشیع را در دنیا عزت بخشید و حکومت اسلامی همراه با عقل و اخلاق بر کار آورد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هرچه به سمت تکفیر برویم شیعه مظلوم‌تر می‌شود چراکه تشیع مذهب برهان و منطق است، گفت: این جریان افراطی بزرگ‌ترین خدمت را به جریان وهابیت می‌کند و هر شیعه‌ای که در دنیا به قتل می‌رسد به سبب اعمال این افراد بوده و جریان تکفیری و وهابی را تقویت می‌کنند، چراکه تصویری غلط از تشیع ارائه می‌دهند.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث