دعای افتتاح ماه مبارک رمضان (کلیپ)

دعای افتتاح ماه مبارک رمضان (کلیپ)

۱۰ خرداد ۱۳۹۵ 0 صوتی و تصویری

دعای افتتاح دعایی است که محمد بن عثمان از نایبان خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آن را نقل کرده است. شیعیان این دعا را در شب‌ های ماه مبارک رمضان می ‌خوانند. دعای افتتاح مشتمل بر مضامین خداشناسی است و عده‌ای از علما بر آن شرح نوشته‌اند. فراز آخر این دعا به چند امر اشاره دارد: 

  • اظهار علاقه به دولت اسلامی در پرتو ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

  • بیان هدف حکومت اسلامی و وظیفه ما در قبال آن

 


دعای افتتاح با صدای استاد فرهمند آزاد

زمان: 1280 ثانیه (21:20)

گرچه این دعا بحسب ظاهر از امام معصوم (علیه السلام) نقل نشده است لکن با توجه به این که ابو جعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری از نوّاب خاص حضرت بقیة اللّه عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده و به خواندن این دعا مداومت داشته و نیز با توجه به مضامین عالیه دعا و اعتماد مرحوم سید بن طاووس، می‌ توان اطمینان پیدا کرد که این دعا از ناحیه مبارکه امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و یا از سایر معصومین (علیهم السلام) به دست ایشان رسیده باشد.

دعای افتتاح با حمد و ستایش الهی شروع می‌شود و سپس به؛ انتخاب راه صحیح و تأیید الهی، رحمت و غضب حکیمانه الهی، لزوم خوف و رجاء، توفیق عبادت منتّی الهی بر بنده، گناه بنده و دوام فیض الهی، یادآوری نعمت‌های خدا، بقای نعمت‌ها به دست خدا و لزوم تفکر در نعمت‌های خدا می‌پردازد.

در فرازهای دیگر به حکمت تأخیر در استجابت دعا، تکبّر و بی‌ توجهّی انسان نسبت به خدا، ارزش انس و مناجات با خدا و به درهای همیشه گشوده رحمت الهی اشاره می ‌کند و می ‌گوید: خداوند هیچ گاه بنده‌اش را از خود طرد نمی ‌کند و درِ رحمت خود بر او نمی‌ بندد و او را نومید نمی‌ سازد.

فقرات پایانی دعای افتتاح که بر آن بسیار تأکید شده درباره اظهار علاقه نسبت به دولت اسلامی است که در پرتو ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برقرار خواهد شد. در ضمن جملات این فقره از دعا، هدف حکومت اسلامی و وظیفه ما نسبت به آن نیز بیان شده است. و به ضرورت پند گرفتن از امّت های گذشته، و اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام با ارزش ترین نعمت ها هستند تاکید شده است.

علامه مجلسی در کتاب زاد المعاد آورده است: به سند معتبر، از حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف منقول است که آن حضرت به شیعیان خود نوشتند که: در هر شب ماه رمضان این دعا (دعای افتتاح) را بخوانند که دعای این ماه را ملائکه می ‌شنوند و برای صاحب آن استغفار می‌کنند.

 

دعای افتتاح در هر شب ماه رمضان (دانلود متن، ترجمه و صوت)

دانلود پاورپوینت دعای افتتاح

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث