استغفار و آرامش در شب قدر- سید  محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

استغفار و آرامش در شب قدر- سید محمد مهدی میرباقری (صوت + متن)

۱۸ تیر ۱۳۹۶ 0 معارف

این مقاله برگرفته از سخنرانی استاد سید مهدی میرباقری درباره شب قدر است

 


اهمیت استغفار در شب قدر 

شبهای قدر شب تقدیر امور است. تقدیری که به امضای خلیفه خدا رقم میخورد. آنچه از جانب خداوند تقدیر می شود جز خیر و خوبی نیست اما گاهی انسان جرمی دارد که او را مستحق سختگیری می کند. ترک اولای جناب یونس(ع) او را به شکم ماهی انداخت  و در روایت هست که اگر خدا را تسبیح نمی کرد تا قیامت در شکم ماهی باقی می ماند. گاهی انسان گناه به ظاهر کوچکی می شود مثلاً حرفی می زند و این حرف دست به دست می گردد و فتنه ای به پا می کند و خون ریخته می شود. پس در شبهای قدر قبل از هر چیز باید انسان از گناهان خودش استغفار کند تا در تقدیرش موثر نباشد.

آرامش سهم انسان از شب قدر 

اما این همه سهم ما از شب قدر نیست. سهم بالاتر انسان در این شب رسیدن به آرامش است. این آرامش زمانی برای انسان محقق می شود که بفهمد کسی که خوشی ها و ناخوشی های او را رقم می زند کسی است که از خود انسان به خودش مهربان تر است. علیم و حکیم و قدیر است. جز خیر بندگانش را نمی خواهد. هر چند ظاهر کاری بسیار سخت باشد اما باطنش خیر است. سخت هست اما شر نیست. اما اگر انسان گمان کند که گوی چوگان عالم کور و کر است و زندگی اش دستخوش اتفاقات و حوادث است دچار اضطراب می شود.با رسیدن به این درک انسان آرامش می گیرد. اصحاب امام حسین(ع) با وجود جنایتی که در کربلا برای انها اتفاق می افتد اما در اوج شادی باطنی هستند. زینب(س) با وجود این ظلم بزرگ حقیقتاً فرمود: ما رأیت الا جمیلا  

در این صورت است که انسان حتی از اتفاقات ناخوشایندی که برایش اتفاق می افتد غمگین نمی شود چون آن را تقدیری می داند که به دست خداوند ارحم الراحمین رقم خورده است و جز خیر برای او نخواهد بود.  

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث