تسلیم شدن به امام (ع) راه رسیدن به همه خیرات - سید محمد مهدی میرباقری (صوت + متن )

تسلیم شدن به امام (ع) راه رسیدن به همه خیرات - سید محمد مهدی میرباقری (صوت + متن )

۲۸ مرداد ۱۳۹۶ 0 صوتی و تصویری

دانلود

إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه‏(زیارت جامعه کبیره)

اگر از خوبى ياد شود، آغاز و ريشه و شاخه و سرچشمه و جايگاه و نهايتش شماييد

همه خیرات و کمالات که از فروع وجود امام (ع) است. سرچشمه حیات, عدالت، نور و... وجود امام است. حتی بهشت نیز نازله وجود امام (ع) است. بنابراین هر نعمتی که خداوند به انسان عنایت فرموده فرع نعمت بزرگ امام(ع) است و همه آمدن انسان در دنیا و  آزمایشها و دشواریهای عبور از دنیا برای رسیدن به امام (ع) و سیر با امام (ع) است. و امتحان حقیقی انسان نسبت به امام (ع) است. کسی که در این امتحان پیروز شود وارد وادی توحید می شود و بعد سیر او در وادی توحید هم با امتحانهای بعدی نسبت امام (ع) انجام می شود و گاهی در مراحل بالا  کوچکترین ترک اولی نسبت به این حقیقت موجب سقوط انسان می شود.

تکلیفی که انسان در دنیا نسبت به این نعمت بزرگ دارد این است نسبت به امام تسلیم باشد. «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً» (نساء/65) ولى چنين نيست، به پروردگارت قَسَم كه ايمان نمى‏ آورند، مگر آنكه تو را در مورد آنچه ميان آنان مايه اختلاف است داور گردانند؛ سپس از حكمى كه كرده‏اى در دلهايشان احساس ناراحتى [و ترديد] نكنند، و كاملاً سرِ تسليم فرود آورند.

به هر اندازه ای که انسان نسبت به امام دچار ترید شود و تسلیم نباشد به همان اندازه دچار شرک در توحید می شود. ذیل این آیه در کافی روایتی نقل شده که می فرماید: «امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مردمى خداى يگانه بى‏شريك را عبادت كنند و نماز گزارند و زكاة دهند و حج خانه خدا بجا آرند و ماه رمضان را روزه دارند، و پس از همه اينها نسبت بچيزى كه خدا يا رسولش كرده بگويند: چرا بر خلاف اين نكرد؟ يا اين معنى را در دل خود احساس كنند (بى‏آنكه بزبان آورند) بهمين سبب مشرك باشند، سپس اين آيه را تلاوت فرمود»

تسلیم امام شدن امتحان بسیار سختی است اما همه خیرات در همین امتحان بزرگ است.اسرار ولایت برای کسی مکشوف می شود که تسلیم امام (ع) است. برای چنین انسانی خوشی و سختی دنیا برایش شیرین است. انسان باید تمرکزش به ایم موضوع باشد که از امام (ع) جا نماند. وارد کشتی نجات آنها شود تا در امان باشد. رشد اجتماعی شیعه نیز به اندازه تسلیم بودنش نسبت به امام (ع) است. در امامت امام جواد(ع) آزمایش بزرگی برای شیعه بود. امام جواد(ع) در کودکی به امامت رسید و جامعه شیعه با تسلیم شدن نسبت به امامت امام جواد (ع) مرحله مهمی را پشت سر گذاشت بدون اینکه انشعابی در شیعه اتفاق بیفتد. و این باعث رشد و بلوغ جامعه شیعه شد.  

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث