منوی اصلی

مجموعه حدیث درباره ربا (+پوستر)

مجموعه حدیث درباره ربا (+پوستر)

امام رضا علیه السلام : یک درهم ربا نزد خداوند سنگین تراست

*امام رضا علیه السلام*


*اعْلَمْ يَرْحَمُكَ اللَّهُ أَنَّ الرِّبَا حَرَامٌ سُحْتٌ مِنَ الْكَبَائِرِ وَ مِمَّا قَدْ وَعَدَ اللَّهُ عَلَيْهِ النَّارَ فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْهَا وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَى لِسَانِ كُلِّ نَبِيٍّ وَ فِي كُلِّ كِتَابٍ.*خدایث رحمت کند  بدان که ربا حرام و از گناهان کبیره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه می بریم از آتش ربا را همه کتابهای آسمانی و همه پیامبران حرام کرده اند.*




امام باقر علیه السلام : یک درهم ربا نزد خداوند سنگین تراست

*امام باقر علیه السلام*


*دِرْهَمٌ رِبًا أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ سَبْعِينَ زَنْيَةً بِذَاتِ مَحْرَمٍ فِي بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ «3» وَ قَالَ الرِّبَا سَبْعُونَ جُزْءاً أَيْسَرُهُ أَنْ يَنْكِحَ الرَّجُلُ أُمَّهُ فِي بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَام ‏یک درهم ربا نزد خداوند سنگین تراست هتفاد بار زنا کردن با نامحرمدر خانه خدا و فرمود ربا هتاد جزدارد که آسانترینش این است که مردبا مادرش در بیت الله الحرام ازدواج کند /فقه الرضا،ص256*




امام صادق (علیه السلام): خدای عزوعجل ربا راحرام نمود تا احسان کردن از بین نرود

*امام صادق علیه السلام*


*إِنَّمَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الرِّبَا لِئَلَّا يَذْهَبَ الْمَعْرُوف
خدای عزوعجل ربا راحرام نمود تا احسان کردن از بین نرود بحارالانوار،ج100،ص17*




امام صادق علیه السلام : رباخوار از دنیا نرود تا آنکه شیطان دیوانه اش کند

*امام صادق علیه السلام*


آكِلُ الرِّبَا لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَتَخَبَّطَهُ الشَّيْطَان/رباخوار از دنیا نرود تا آنکه شیطان دیوانه اش کند/بحارالانوار،ج100،ص120،ح30*






امام علی (علیه السلام ): ای گروه تاجران ابتدا احکام را یاد بگیرید سپس تجارت کنید!

*امام علی علیه السلام*


يَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ وَ اللَّهِ لَلرِّبَا فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ عَلَى الصَّفَا/ای گروه تاجران ابتدا احکام را یاد بگیرید سپس تجارت کنید!!ابتدا احکام را یاد بگیرید سپس تجارت کنیدابتدا احکام را یاد بگیرید سپس تجارت کنید به خدا قسم که برا در میان این امت ناپیداتر از حرکت مورچه بر روی تخته سنگ است (کافی،ج5،ص150،ح1)*






پیامبر (ص): هرکس ربا بخورد خداوند عزوعجل له اندازه ربایی که خورده

*پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)*


مَنْ أَكَلَ الرِّبَا مَلَأَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَطْنَهُ مِنْ نَارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ مَا أَكَلَ وَ إِنِ اكْتَسَبَ مِنْهُ مَالًا لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ شَيْئاً مِنْ عَمَلِهِ وَ لَمْ يَزَلْ فِي لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِكَةِ مَا كَانَ عِنْدَهُ قِيرَاطٌ وَاحِد/هرکس ربا بخورد خداوند عزوعجل له اندازه ربایی که خورده شکمش را از آتش دوزخ پر کند و اگر از طریق ربا مالی به دست اورد، خدای تعالی هیچ عمل او را نپذیرد و تا زمانی که کمترین مقداراز مال ربا نزدش باشد پیوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرین کنند/(بحارالانوار،ج73،ص364)*







*امام صادق علیه السلام*


إِنَّهُ لَوْ كَانَ الرِّبَا حَلَالًا لَتَرَكَ النَّاسُ التِّجَارَاتِ وَ مَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ فَحَرَّمَ اللَّهُ الرِّبَا لِيَفِرَّ النَّاسُ مِنَ الْحَرَامِ إِلَى الْحَلَالِ وَ إِلَى التِّجَارَاتِ وَ إِلَى الْبَيْعِ وَ الشِّرَاءِ فَيَبْقَى ذَلِكَ بَيْنَهُمْ فِي الْقَرْضِ.براستی اگر ربا حلال بود مردم تجارت و تلاش برای معاش را رها می کردند به همین دلیل خداوند ربا را حرام کرد تا مردم از حرام به حلال و تجارت و خرید و فروش رو بیاورند و به یکدیگر قرض بدهند(من لایحضره فقیه، ج3، ص567، ح4937)*









*امام صادق علیه السلام*


* إِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقاتِ وَ قَدْ أَرَى كُلَّ مَنْ يَأْكُلُ الرِّبَا يَرْبُو مَالُهُ فَقَالَ فَأَيُّ مَحْقٍ أَمْحَقُ مِنْ دِرْهَمٍ رِبًا يَمْحَقُ الدِّينَ وَ إِنْ تَابَ ذَهَبَ مَالُهُ وَ افْتَقَرَ.مردی از امام صادق (ع) درباره آیه (خداوند ربا را نابود می کند و صدقات را افزایش می دهد» سئوال کرد و گفت: گاه کسی را می بینم که ربا یم خورد و با این حال ثروتش زیاد می وشد ؟ حضرت فرمودند کدام نابوید، نابودکننده تز از یک درهم ربا که دین را نابود می کند که اگر توبه هم کند ثروتش از دست می رود و فقیر می شود(تهذیب الاحکام، ج7، ص19، ح65)*









*پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)*


*لعن الله آکل الربا و موکله وشاهدیه وکاتبه /خدای عزو عجل رباخوار و ربادهنده و کاتب ونویسنده آن را نفرین کرده است/فقه الرضا،ص256*








افزودن دیدگاه جدید