عبرتهای عاشورایی در کلام رهبری (1) (+پوستر)

عبرتهای عاشورایی در کلام رهبری (1) (+پوستر)

۱۲ شهریور ۱۳۹۷ 0 صوتی و تصویری
بیانات رهبری درباره ماه محرم و عاشورا

درس های عاشورا


مقام معظم رهبری (دام ظله) درس از محرم فقط به معنی کشته شدن نیست در ایام محرم و صفر ملت عزیز ما، باید روح حماسه را، روح عاشورایی را، روح نترسیدن از دشمن را،روح توکل به خدا را، روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را در خودشان تقویت کنند و از امام حسین (ع) کمک بگیرند ... یک عده ای کج فهم نگویند که راه امام حسین (علیه السلام) معنایش این است که همه ملت ایران کشته شوند. کدام انسان نادانی چنین حرفی را ممکن است بزند! یک ملت از حسین بن علی علیه السلام باید درس بگیرد، یعنی از دشمن نترسد به خود متکی باشد به خدای خود توکل کند







بیانات رهبری درباره ماه محرم و عاشورا

اولین عبرت از حادثه عاشورا


مقام معظم رهبری (دام ظله)
عاشورا غیر از درس صحنه ی عبرت است انسان باید در این صحنه نگاه کند تا عبرت بگیرد عبرت بگیرد یعنی چه؟ یعنی خود را با وضعیت مقایسه کند و بفهمد در چه حال و وضعیتی قرار دارد چه چیزی او را تهدید می کند و چه چیزی برای او لازم است این را عبرت می گویند. اولین عبرتی که ما را متوجه خود می کند این است که ببنیم چه شد پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر جامعه ی اسلامی به آن حد رسید که کسی مثل امام حسین ناچار شد برای نجات جامعه این چنین فداکاری کند.... به طوری که هر چه نگاه کند چاره ای جز فداکاری نیست آن هم چنین فداکاری خونین و باعظمتی این قابل تامل است







پیام های عاشورا

درس عاشورا: درس قیام الله


امام صادق علیه السلام: هیچ پیامبری در آسمانها و زمین نیست مگر اینکه می خواهند خداوند متعال به آنان رخصت دهد تا به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شوند چنین است که گروهی به کربلا فرود آیند و گروهی از آنجا عروج کنند (مستدرک الوسایل، ج10،ص244 به نقل از کامل الزیارات، ص111)مقام معظم رهبری (دام ظله):عاشورا غیر از درس یک صحنه عبرت است انسان باید در این صحنه، نگاه کند تا عبرت بگیرد عبرت بگیرد یعنی چه؟ یعنی خود را با آن وضعیت مقایسه کند و بفهمد در چه حال و وضعی قرار دارد چه چیزی او را تهدید می کند و چه چیزی برای او لازم است. این را «عبرت» می گویند. اولین عبرتی که ما را متوجه خود می کند این است که ببینیم چه شد پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر ، جامعه ی اسلامی به آن حد رسید که کسی مثل امام حسین ناچار شد برای نجات جامعه این چنین فداکاری کند... به طوری که هرچه نگاه کند، چاره ای جز فداکاری نیست. ان هم چنین فداکاری خونین و باعظمتی.این قابل تامل است.










پیام عاشورا

درس های عاشورا


امام صادق علیه السلام: هیچ کس نیست که درباره امام حسین (ع) شعری بسراید و بگرید مگر انکه خداوند بهشت را بر او واجب گرداند و او را بیامرزدرجال شیخ طوسی ،ص259
مقام معظم رهبری (دام ظله) عبرت آن است که انسان نگاه کند و ببیند چطور شد حسین بن علی (علیه السلام) همان کودکی که جلو چشم مردم آن همه مورد تجلیل پیغمبر بود و پیغمبر درباره ی او فرموده بود:«سید شباب اهل الجنه» سرور جوانان بهشت بعد از گذشت نیم قرن از زمان پیغمبر با آن وضع فجیع کشته شد ؟چطور شد که این امت، حسین بن علی (علیه السلام) را جلو چشم کسانی از همان نسلی که دیده بودند که او بر دوش پیغمبر (ص) سوار می شد و این حرفها را از زبان پیغمبر (ص) درباره او شنیده بودند با آن وضع فجیع کشتند؟!










پیام عاشورا

درس های عاشورا


امام صادق علیه السلامهر نالیدن و گریه ای مکروه است مگر ناله و گریه بر حسین (ع) .
مقام معظم رهبری (دام ظله) جا دارد ملت اسلام فکر کند که چرا پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر، کار کشور اسلامی به جایی رسید که مردم مسلمان از وزیرشان-امیرشان- سردارشان، عالم شان، قاضی شان،قاری شان، و اجامر و اوباش شان در کوفه و در کربلا جمع شدند و جگر گوشه ی پیغمبر را با آن وضع فجیع به خاک و خون کشیدند؟!





عکس نوشته درباره عاشورا

درس های عاشورا


امام حسین (علیه السلام) فرمود: من کشته اشک هستم. هیچ مومنی مرا یاد نمی کند مگر انکه به خاطر مصیبت هایم گریه می کند
(بحارالانوار، ج44، ص279)
مقام معظم رهبری (دام ظله) :یکی از مسایلی که عامل اصلی چنین قضیه ای شد، این بود که رواج دنیا طلبی و فساد و فحشا، غیرت دینی و حساسیت مسئولیت ایمانی را گرفت. اینکه ما روی مسله فساد و فحشا و مبارزه و نهی از منکر و این چیزها تکیه می کنیم یک علت آن عمده اش این است که جامعه را تخدیر میکند.





پیام عاشورا

درس های عاشورا


امام صادق علیه السلامهر نالیدن وهیچ فرشته ای در آسمانها و زمین نیست مگر اینکه می خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین (علیه السلام) مشرف شود چنین است که همواره فوجی از فرشتگان به کریلا فرود آیند و فوجی دیگر عروج کنند و از آنجا اوج بگیرند
مقام معظم رهبری (دام ظله) روز عاشورا جوانی خدمت امام حسین علیه السلام آمد و گفت: من اجازه می خواهم به میدا ن بروم. امام حسین علیه السلام به قد و و بالای این نوجوان یقینا تشنه نگاهی کرد آثار ضعف و تشنگی از چهره ی او پیداست دلش سوخت فرمود: از مادرت اجازه گرفتی ؟ عرض کرد یابن رسول الله مادرم! من را به این میدان فرستاده و گفته بیایم اجازه بگیرم مادر احساس می کند اینجا جای مایه گذاری است و عزیزترین سرمایه اش هم فرزندش است لذا سرمایه گذاری می کند.








عکس نوشته درباره عاشورا

درس های عاشورا


امام حسین (علیه السلام) فرمود:چشمان هرکس در مصیبت های ما قطره ای اشک بریزد خداوند ار در بهشت جای دهد (احقاق الحق،ج5،ص523)
مقام معظم رهبری (دام ظله) : اگر کسانی برای حفظ جانشان، راه خدا را ترک کنند و انجا که باید حق بگویند، نگویند، چون جانشان به خطر می افتد یا برای شغلشان یا برای پولشان یا محبت به اولاد، خانواده، و نزدیکان و دوستانشان راه خدا را رها کنند، ان وقت حسین بن علی ها به کربلا به مسلخ کربلا خواهند رفت و به قتلگاه کشیده خواهند شد آن وقت یزدها بر سر کار می آیند و بنی امیه هزار ماه بر کشوری که پیامبر (ص) به وجود آورده حکومت خواهند کرد و «امامت» به «سلطنت» تبدیل خواهد شد!








منبع: مجموعه نمایشگاهی: "پند سرخ تاریخ" ویژه ایام محرم کاری از اداره اوقاف و امور خیریه

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث