سیاحت غرب یا سرنوشت ارواح پس از مرگ

سیاحت غرب یا سرنوشت ارواح پس از مرگ

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ 0 نرم افزار

کتاب سیاحت غرب

سیاحت غرب یا سرنوشت ارواح پس از مرگ کتاب معروف داستانی نوشته آقا نجفی قوچانی(1295-1363 هـ.ق) از عالمان شیعه. این کتاب ماجرای پس از مرگ و عالم برزخ را به صورت داستانی روایت می‌کند. نویسنده داستان را بر اساس احادیث رسیده از امامان شیعه درباره عالم برزخ شکل داده است.
کتاب مزبور پس از چاپ مورد استقبال واقع شده و بارها از سوی ناشران مختلف منتشر شده است. بر اساس این کتاب فیلمی نیز در سال 1382 ساخته شده است.

نویسنده

آیت الله سید محمد حسن ملقب به آقا نجفی فرزند محمد نجفی(۱۲۹۵-۱۳۶۳ق) از دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه مشهد و نجف است. وی هفت جلد کتاب نوشته که سیاحت شرق و سیاحت غرب معروف‌ترین آن‌ها هستند. سیاحت شرق شرح زندگانی او و اوضاع و احوال ایران و عراق در دوران مشروطه است. 

ویژگی‌‌های کتاب

نویسنده کتاب را به عنوان گزارشات برزخی خود معرفی کرده است و از زبان اول شخص آن را روایت کرده است. نثر کتاب نثری است متعلق به اوایل سده چهاردهم هجری شمسی که در آن از عبارات عربی و دینی فراوانی استفاده شده است. در متن کتاب آيات و احادیث ترجمه نشده‌اند.

ماجرای عالم برزخ

ماجرا از زبان شخصی روایت می‌شود که از دنیا رفته است و از زمانی شروع می‌شود که راوی داستان می‌میرد. بعد از غسل میت و کفن و دفن، راوی ماجرای سوال قبر را تعریف می‌کند. و پس از آن به فشار قبر اشاره می‌کند.
بخش‌های مختلف کتاب بر اساس مطالبی تنظیم شده که در احادیث درباره عالم برزخ آمده است. مواردی مثل عذاب قبر، کیفر برخی از اعمال، ملاقات با بعضی از اموات، ... در متن داستان گنجانده شده است.

استفاده از آیات و احادیث

در بخش‌های مختلف کتاب، آیات قرآن و یا احادیث متناسب با بحث از زبان راوی داستان نقل می‌شود. نویسنده تلاش کرده است در بین این داستان نقش باورهای شیعه به خصوص اعتقاد به ولایت اهل بیت و محبت به امام علی (ع) در جهان پس از مرگ را تبیین کند. به گونه‌ای که در بیشتر مسیر عالم برزخ فردی به نام هادی راهنمای راوی است. نویسنده هادی را محبت به امام علی(ع) معرفی می‌کند که در عالم برزخ به شکل جوانی زیبارو مجسم شده و فرد درگذشته را کمک و راهنمایی می‌کند. در لابلای داستان به تناسب خوشی‌ها و ناخوشی‌های مسیر توصیه‌های اخلاقی و شرعی متعددی نقل شده است.

فیلم سیاحت غرب

نماهايي از فيلم سياحت غرب
در سال 1382 ه.ش فیلمی بر اساس کتاب سیاحت غرب ساخته شد. این فیلم نیز همانند اصل کتاب مورد استقبال عموم مردم واقع شد. سازندگان فیلم در بروشور تبلیغاتی فیلم آن را به معنای «معاددرمانی» تلقی کرده بودند. یکی از ویژگی‌های این فیلم آن است که به همراه گفت‌وگوهای بازیگران فیلم، آیاتی از قرآن کریم متناسب با آن دیالوگ‌ها زیرنویس می‌شود.

وفات

آیت الله سید محمد حسن آقا نجفی قوچانی، در شب جمعه 26 ربیع‎الثانی ه.ق در 68 سالگی در قوچان زندگی را بدرود گفت و در حسینیّة خود به خاک سپرده شد.آرامگاه او اکنون زیارتگاه مردم قوچان است.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث