تفسیر صوتی سوره شمس - حجت الاسلام قرائتی

تفسیر صوتی سوره شمس - حجت الاسلام قرائتی

۱۸ اسفند ۱۳۹۳ 0 صوتی و تصویری

شناسنامه سوره الشمس

سوره الشمس : نود و یکمین سوره
ترتیب نزول : 26
محل نزول : مکه مکرمه
تعداد آیات : 15
تعداد کلمات : 54
تعداد حروف : 253
تعداد لفظ . الله : 3

معانی سوره:

 شمس یعنی خورشید.

نامهای دیگر سوره:

ناقه صالح .

ویژگی سوره :

 پیام آور خودسازی و تهذیب نفس انسانی و تطهیر دلها از آلودگی ها و ناخالصی ها و کدورت هاست.

موضوعات کلی سوره :

 یازده مورد سوگند در مورد زمین و آسمان و کرات آسمانی و نفس انسان و پیدایش شب و روز – خلقت انسان و هدایت فطری آن از سوی خداوند – داستان قوم ثمود و ناقه حضرت صالح (ع).
حاصل مضمون اين سوره اين است كه: انسان- كه با الهام خدايى تقوا را از فجور و كار نيك را از كار زشت تميز می‏دهد-، اگر بخواهد رستگار شود بايد باطن خود را تزكيه كند، و آن را با پرورشى صالح بپروراند و رشد دهد، با تقوا بيارايد، و از زشتی‏ها پاك كند، و گر نه از سعادت و رستگارى محروم می‏ماند، هر قدر بيشتر آلوده‏اش كند، و كمتر بيارايد محروميتش بيشتر می‏شود، و آن گاه به عنوان شاهد داستان ثمود را ذكر می‏كند كه به جرم اينكه پيامبرشان حضرت صالح را تكذيب كرده، ناقه‏اى را كه مامور به حمايت از آن بودند بكشتند، به عذاب استيصال و انقراض مبتلا شدند، و با نقل اين داستان به اهل مكه تعريض و توبيخ می‏كند

فضیلت قرائت این سوره :

– پیامبر اکرم (ص) : هرکه این سوره را بخواند مانند کسی است که به تعداد کلیه اشیائی که خورشیدو ماه به روی آنها طلوع کرده اند صدقه داده است.
– امام صادق (ع): هرکه بسیار بخواند در روزی یا شبی سوره های شمس – لیل – ضحی - شرح را . هر چیز که نزد او حاضر باشد در قیامت برای او شهادت بدهند . حتی مو و پوست و گوشت و خون و عروق و اعصاب و استخوانها و جمیع اعضای او. و حق تعالی بفرماید که : شهادت شما را قبول کردم از برای بنده خود . این ملائکه ببرید اورا به بهشت و هرجا را که او اختیار نماید به او عطا کنید و گوارا باد فضل و رحمت من از برای بنده من.
– جهت حاجت ونیز دفع دشمن سه روز ( چهارشنبه – پنجشنبه – جمعه ) به سجده رفته و سه بار این سوره را بخوان و چون با فالهمها رسیدی حاجت خود را از دل بگذران.

متن سوره الشمس:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿٤﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾ كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا ﴿١٣﴾ فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾ وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾

 

گالری: 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث