استخاره نمودن برای غیر
۰۱ دی ۱۳۹۴ 0 ادعیه و زیاراتدر باب خواص بعضی سور و آیات و ذکر بعضی ادعیه (از رساله باقیات الصالحات مفاتیح الجنان) این مطلب را بیان می کند که سيّد ابن طاووس كلامى فرموده كه حاصلش اين است: من حديث صريحى نيافتم كه انسان براى غير خود استخاره كند، ولى يافتم احاديث بسيارى را كه در آنها امر شده بر قضاى حاجت برادران به دعاها و ساير توسّلات، بلكه در اخبار از فوايد دعا براى برادران چندان ذكر شده كه محتاج بر بيان نيست، و استخاره نيز از جمله حاجات، و از جمله دعوات است، زيرا شخصى كه انسان را تكليف به استخاره مى كند، به طور حتم حاجتى برايش پيش آمده و آن شخصى كه مباشر استخاره مى شود مى خواهد براى خود استخاره كند كه آيا صلاح است كه به او بگويد انجام بده يا نه، و مى خواهد براى آن شخص كه به او گفته استخاره كند، آيا مصلحت در فعل است يا در ترك، و اين از چيزهايى است كه داخل است در تحت عموم روايات ناظر به استخارات و قضاى حاجات. علاّمه مجلسى فرموده: كلام سيّد در جواز استخاره براى غير،خالى از قوّت نيست به جهت عمومات [يعنى تعابير عامّ وارد در روايات براى رفع حاجت برادران دينى]، به خصوص وقتى كه نايب براى خود قصد كند كه به شخص طالب استخاره بگويد: انجام بده يا نده، چنان كه سيد به آن اشاره فرموده: و اين نقشه اى است براى داخل كردن استخاره در تحت اخبار خاصّه، ليكن احوط و اولى آن است كه صاحب حاجت خودش براى خود استخار كند، زيرا ما خبرى كه در جواز وكالت در استخاره وارد شده باشد، نديديم، و اگر اين كار جايز يا راجح مى بود، به طور قطع اصحاب از ائمه سؤال مى كردند، و اگر سؤال كرده بودند براى ما دست كم در يك روايت نقل مى شد، به علاوه اينكه شخص مضطر خود اولى به اجابت، و دعاى او اقرب به خلوص نيّت است، انتهى.