مسجد در احادیث
۲۶ اسفند ۱۳۹۳ 0عناوین
مسجد ، خانه خداست :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
في التَّوراةِ مَكتوبٌ : أنّ بُيُوتِي في الأرضِ ، المَساجِدُ ؛
فَطُوبى لِعَبدٍ تَطَهَّرَ في بَيتِهِ ثُمَّ زارَني في بَيتي .
ألا ! إنّ على المَزُورِ كَرامَةَ الزائرِ .
ألا ! بَشِّرِ المَشّائينَ في الظُّلَماتِ إلى المَساجِدِ ، بالنُّورِ السّاطِعِ يَومَ القِيامَةِ .
در تورات نوشته شده است كه : خانه هاى من در روى زمين ، مسجدهايند ؛
پس خوشا بنده اى كه در خانه اش خود را پاكيزه كند و سپس در خانه من به ديدارم بيايد .
بدانيد ! بر ميزبان است كه ميهمان را گرامى دارد .
هان ! آنان را كه در تاريكيهاى شب به مساجد مى روند ، بشارت بادا به نور درخشان در روز رستاخيز .
( بحار الأنوار : ۸۳/۳۷۳/۳۷ )
امام صادق عليه السلام :
علَيكُم بِإتيانِ المَساجِدِ ؛
فإنّها ، بُيوتُ اللّه ِ في الأرضِ
و مَن أتاها مُتَطَهِّرا ، طَهَّرَهُ اللّه ُ مِن ذُنوبِهِ و كُتِبَ مِن زُوّارِهِ ؛
فَأكثِرُوا فيها مِن الصَّلاةِ و الدُّعاءِ .
بر شما باد رفتن مساجد ؛
زيرا مساجد خانه هاى خدا در روى زمينند .
هر كه پاك و پاكيزه وارد آنها شود ، خداوند او را از گناهانش پاك گرداند و در زمره زايران خود قلمدادش كند ؛
پس در مساجد نماز و دعا بسيار بگزاريد .
( الأمالي للصدوق : ۴۴۰/۵۸۴ )
ثواب ساختن مساجد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن بَنى مَسجِدا - و لَو كَمَفْحَصِ قَطاةٍ - ، بَنَى اللّه ُ لَهُ بَيتا في الجَنَّةِ .
هر كه مسجدى -هر چند به اندازه لانه يك كوكر (مرغ سنگخواره) - بسازد ، خداوند در بهشت برايش خانه اى بنا كند .
( بحار الأنوار : ۷۷/۱۲۱/۲۰ )
امام صادق عليه السلام :
مَن بَنى مَسجِدا ، بَنَى اللّه ُ لَهُ بَيتا في الجَنَّةِ .
هر كس مسجدى بسازد ، خداوند براى او در بهشت خانه اى بسازد .
( الكافي : ۳/۳۶۸/۱ )
نماز خانه داشتن در خانه :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
يا أبا ذَرٍّ! صلاةٌ في مَسجِدِي هذا ، تَعدِلُ مِائةَ ألفِ صَلاةٍ في غَيرِهِ مِنَ المَساجِدِ ،
إلاّ المَسجِدَ الحَرامَ ، صلاةٌ في المَسجِدِ الحَرامِ تَعدِلُ مِائةَ ألفِ صَلاةٍ في غَيرِهِ
و أفضَلُ مِن هذا كُلِّهِ ، صَلاةٌ يُصَلِّيها الرَّجُلُ في بيتِهِ ، حيثُ لا يَراهُ إلاّ اللّه ُ عزّ و جلّ ، يَطلُبُ بهِ وَجهَ اللّه ِ تعالى .
اى ابوذر! يك ركعت نماز در اين مسجد من ، برابر است با صد هزار ركعت كه در ديگر مساجد خوانده شود ،
به جز مسجد الحرام ، كه يك ركعت نماز در آن برابر است با صد هزار ركعت در مساجد ديگر .
برتر و افضل از همه اينها نمازى [ مستحبّى ] است كه مرد در خانه خود ، جايى كه كسى جز خداوند عزّ و جلّ او را نمى بيند ، براى رضاى خداوند متعال ، مى خواند .
( بحار الأنوار : ۸۳/۳۶۹/۳۰ )
بحار الأنوار : امام صادق عليه السلام فرمود :
كانَ لعليٍّ عليه السلام بَيتٌ لَيسَ فيهِ شَيءٌ إلاّ فِراشٌ و سَيفٌ و مُصحَفٌ
و كانَ يُصَلّي فيه ـ أو قالَ ـ : كانَ يَقِيلُ فيهِ .
على عليه السلام اتاقى داشت كه در آن چيزى جز يك فرش و يك شمشير و يك قرآن نبود و در آن جا نماز مى خواند .
يا فرمود : در آن قيلوله (خواب نيمروزى ) مى كرد .
( بحار الأنوار : ۷۶/۱۶۱/۱ )
امام صادق عليه السلام :
كانَ عليٌّ عليه السلام قد جَعَلَ بَيتا في دارِهِ لَيس بالصَّغيرِ و لا بالكَبيرِلِصَلاتِهِ .
على عليه السلام در منزل خود اتاقى را كه نه كوچك بود نه بزرگ مخصوص نمازش قرار داده بود .
( بحار الأنوار:۷۶/۱۶۱/۲ )
امام صادق عليه السلام ـ در نامه اى به مسمع ـ نوشت :
إنّي اُحِبُّ لكَ أن تَتَّخِذَ في دارِكَ مَسجِدا في بعضِ بُيوتِكَ
ثُمّ تَلبَسَ ثَوبَينِ طِمرَينِ غَلِيظينِ
ثُمّ تَسألَ اللّه َ أن يُعتِقَكَ مِنَ النارِ و أن يُدخِلَكَ الجَنَّةَ
و لا تَتَكَلَّمَ بكَلِمَةٍ باطِلَةٍ و لا بكَلِمَةِ بَغْيٍ .
دوست دارم كه يكى از اتاقهاى منزلت را نماز خانه قرار دهى
و سپس دو جامه فرسوده زبر بپوشى
و آنگاه از خداوند مسئلت كنى كه تو را از آتش رهايى دهد و به بهشتت بَرَد
و هيچ سخن باطل يا ظالمانه اى به زبان نياورى .
( بحار الأنوار:۸۴/۲۴۴/۳۲ )
آباد كردن مساجد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال ابوذر از چگونگى آباد كردن مساجد ـ فرمود :
لا تُرفَعُ فيها الأصواتُ
و لا يُخاضُ فيها بالباطِلِ
و لا يُشتَرى فيها و لا يُباعُ
و اترُكِ اللَّغوَ ، ما دُمتَ فيها .
فإن لَم تَفْعَل ، فلا تَلُومَنَّ يَومَ القِيامَةِ إلاّ نَفسَكَ .
[ به اين گونه كه ] در آنها صداها بلند نشود ؛
به سخنان و كارهاى نادرست و بيهوده پرداخته نشود ؛
در آنها خريد و فروش صورت نگيرد
و تا زمانى كه در مسجد هستى ، از كارهاى لغو و بيهوده دست بكش .
اگر چنين نكنى ، در روز قيامت نبايد كسى جز خودت را ملامت كنى.
( مكارم الأخلاق : ۲/۳۷۴/۲۶۶۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
جَنِّبُوا مَساجِدَكُم مَجانِينَكُم و صِبيانَكُم
و رَفعَ أصواتِكُم ، إلاّ بذِكرِ اللّه ِ تعالى
و بَيعَكُم و شِراءَكم و سِلاحَكُم
و جَمِّرُوها في كُلِّ سَبعَةِ أيّامٍ
وضَعُوا المَطاهِرَ على أبوابِها .
مساجد خود را از [ حضور ] ديوانگان و كودكانتان دور نگه داريد .
صداهايتان را در آنها ، جز به ذكر خداوند متعال ، بلند نكنيد .
از خريد و فروش و حملِ جنگ افزار در آنها خوددارى ورزيد
و هر هَفت روز [ يك بار ]آنها را خوشبو كنيد
و جلو دَرِ آنها وسيله طهارت بگذاريد .
( بحار الأنوار:۸۳/۳۴۹/۲ )
رفتن به مساجد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن مَشى إلى مَسجِدٍ يَطلُبُ فيهِ الجَماعَةَ ، كانَ لَهُ بكُلِّ خُطوَةٍ ، سَبعونَ ألفَ حَسَنةٍ و يُرفَعُ لَهُ مِن الدَّرَجاتِ مِثلُ ذلكَ
و إن ماتَ و هُو على ذلكَ ، وكَّلَ اللّه ُ بهِ سَبعينَ ألفَ مَلَكٍ يَعُودُونَهُ في قَبرِهِ و يُؤنِسُونَهُ في وَحدَتِهِ و يَستَغفِرُونَ لَهُ ، حتّى يُبعَثَ .
هر كه براى شركت در نماز جماعت به مسجدى رود ، براى هر قدمى كه برمى دارد ، هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا رود
و اگر در آن حال بميرد ، خداوند هفتاد هزار فرشته بگمارد كه در قبرش به عيادت او روند و انيس تنهايى او باشند و تا زمانى كه برانگيخته شود ، برايش آمرزش طلبند .
( بحار الأنوار : ۷۶/۳۳۶/۱ )
نشستن در مساجد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
يا أبا ذَرٍّ ! إنّ اللّه َ تعالى يُعطِيكَ ، ما دُمتَ جالِسا في المَسجِدِ ، بِكُلِّ نَفَسٍ تَنَفَّستَ ، دَرَجةً في الجَنَّةِ
و تُصَلِّي علَيكَ الملائكةُ و تُكتَبُ لَكَ ، بِكُلِّ نَفَسٍ تَنَفَّستَ فيهِ ، عَشرُ حَسَناتٍ و تُمحى عنكَ ، عَشرُ سَيّئاتٍ .
اى ابوذر! تا زمانى كه در مسجد نشسته اى ، خداوند متعال به تعداد هر نفسى كه مى كشى ، يك درجه در بهشت به تو مى دهد و فرشتگان بر تو درود مى فرستند
و براى هر نفسى كه در مسجد مى كشى ، ده حسنه برايت نوشته مى شود و ده گناه از تو پاك مى گردد .
( بحار الأنوار : ۷۷/۸۵/۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
كُلُّ جُلوسٍ في المَسجِدِ لَغوٌ ، إلاّ ثلاثَةً :
قِراءةُ مُصَلٍّ أو ذِكْرُ اللّه ِ أو سائلٌ عن عِلمٍ .
هر نشستنى در مسجد لغو و بيهوده است، مگر نشستن سه كس :
نماز گزارى كه [ قرآن ] قرائت كند ، كسى كه ذكر خدا بگويد و كسى كه به دنبال دانشى باشد .
( بحار الأنوار : ۷۷/۸۶/۳ )
امام صادق عليه السلام ـ به نقل از پدرانش عليهم السلام :
قال رسولُ اللّه : الجُلوسُ في المَسجِدِ لانتِظارِ الصَّلاةِ ، عِبادَةٌ ، ما لَم يُحدِثْ.
قيلَ : يا رسولَ اللّه ِ! و ما الحَدَثُ ؟
قالَ : الاغتِيابُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : در مسجد به انتظار نماز نشستن ، عبادت است ، تا زمانى كه حدثى سر نزند .
عرض شد : اى رسول خدا ! حدث چيست؟
فرمود : غيبت كردن .
( الأمالي للصدوق : ۵۰۶/۶۹۸ )
شكايت مسجدها :
امام صادق عليه السلام :
شَكَتِ المَساجِدُ إلى اللّه ِ تعالى الذين لا يَشهَدُونَها مِن جِيرانِها.
فَأوحَى اللّه ُ عزّ و جلّ إلَيها : و عِزَّتي و جلالي لا قَبِلتُ لَهُم صلاةً واحِدَةً
و لا أظهَرتُ لَهُم في الناسِ عَدالَةً و لا نالَتهُم رَحمَتي و لا جاوَرُوني في جَنَّتي .
مسجدها از حاضر نشدن همسايگان در خود به درگاه خداوند متعال شكايت كردند .
خداوند عزّ و جلّ به آنها وحى فرمود : به عزّت و جلالم سوگند كه حتى يك نماز از آنان نپذيرم
و عدالتى از آنان در ميان مردم آشكار نكنم و رحمت من به آنان نرسد و در بهشت، همسايه من نشوند .
( بحار الأنوار : ۸۳/۳۴۸/۱ )
امام صادق عليه السلام :
ثلاثةٌ يَشكُونَ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ :
مَسجِدٌ خَرابٌ لا يُصَلِّي فيه أهلُهُ
و عالِمٌ بينَ جُهّالٍ
و مُصحَفٌ مُعَلَّقٌ قد وَقَعَ علَيهِ غُبارٌ لا يُقرَأُ فِيهِ .
سه چيز نزد خداوند عزّ و جلّ شكايت كنند :
مسجد خرابى كه اهالى [ اطراف ] آن در آن نماز نخوانند
و دانشمندى كه در ميان عدّه اى نادان قرار گرفته باشد
و قرآنى كه در كنار طاقچه ها گذاشته شده و غبار رويش را گرفته باشد و كسى آن را نخواند .
( الخصال : ۱۴۲/۱۶۳ )
همسايگى مسجد و نماز خواندن در آن :
امام على عليه السلام :
لَيسَ لِجارِ المَسجِدِ ، صَلاةٌ ، إذا لَم يَشهَدِ المَكتوبَةَ في المَسجِدِ ، إذا كانَ فارِغا صَحيحا .
اگر همسايه مسجد ، فارغ و سالم باشد و براى گزاردن نماز واجب در آن حاضر نشود ، نمازش پذيرفته نيست .
( بحار الأنوار : ۸۳/۳۵۴/۷ )
بحار الأنوار : امام على عليه السلام فرمود :
لا صَلاةَ لِجارِ المَسجِدِ ، إلاّ في المَسجدِ ، إلاّ أن يكونَ لَهُ عُذرٌ أو بهِ عِلَّةٌ .
فقيلَ : و مَن جارُ المَسجدِ ، يا أميرَ المؤمنينَ !؟
قالَ : مَن سَمِعَ النِّداءَ .
نماز همسايه مسجد ، جز در مسجد پذيرفته نيست ، مگر آن كه عذرى داشته باشد يا بيمار باشد .
عرض شد : اى امير المؤمنين ! همسايه مسجد كيست ؟
فرمود : كسى كه ندا [ ى دعوت به اقامه نماز ] را بشنود .
( بحار الأنوار : ۸۳/۳۷۹/۴۷ )
امام على عليه السلام :
حَريمُ المَسجِدِ ، أربَعونَ ذِراعا و الجِوارُ ، أربَعونَ دارا مِن أربعَةِ جَوانِبِها
حريم مسجد ، چهل گز باشد و همسايگى آن ، چهل خانه از چهار طرف مسجد .
( الخصال : ۵۴۴/۲۰ - هر ذراع، يك گز و يك گز برابر ۲۴ انگشت بوده ( فرهنگ معين: ۳/۳۳۰۰ ) .)
مسجد رفتن كسى كه مظلمه اى به گردن دارد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أوحَى اللّه ُ إلَيَّ : أن يا أخا المُرسَلِينَ ! يا أخا المُنذِرِينَ !
أنذِرْ قَومَكَ لا يَدخُلُوا بيتا مِن بُيوتي و لأحَدٍ مِن عِبادِي ، عندَ أحَدِهِم مَظلِمَةٌ ؛
فإنّي ألعَنُهُ ما دامَ قائما يُصَلِّي بينَ يَدَيَّ ، حتّى يَرُدَّ تلكَ المَظلِمَةَ ؛
فَأكُونَ سَمعَهُ الذي يَسمَعُ بهِ و أكُونَ بَصَرَهُ الذي يُبصِرُ بهِ و يكونَ مِن أوليائي و أصفِيائي و يكونَ جارِي ، مَع النَّبِيِّينَ و الصِّدِّيقينَ و الشُّهَداءِ ، في الجَنَّةِ .
خداوند به من وحى فرمود كه : اى از تبار پيامبران ! اى از تبار هشدار دهندگان !
به قوم خود هشدار ده كه هرگاه يكى از آنان نسبت به يكى از بندگان من مظلمه اى به گردن داشته باشد، به هيچ يك از خانه هاى من وارد نشود ؛
زيرا تا زمانى كه در برابر من به نماز ايستاده ، او را لعنت كنم ، مگر اين كه آن مظلمه را رد كند ؛
در اين صورت گوش شنوا و چشم بيناى او شوم و از دوستان و برگزيدگان من باشد و در بهشت ، همراه پيامبران و صدّيقان و شهيدان ، همسايه من شود .
( بحار الأنوار : ۸۴/۲۵۷/۵۵ )
آداب مساجد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن أكَلَ هذهِ البَقلَةَ المُنتِنَةَ [ يَعني الثُّومَ] فلا يَقرَبْ مَسجِدَنا ، فأمّا مَن أكَلَهُ و لَم يأتِ المَسجِدَ فلا بَأسَ .
هر كه اين سبزى بدبو (سير) را بخورد به مسجد ما نزديك نشود ، امّا اگر كسى آن را بخورد ولى به مسجد نيايد اشكالى ندارد .
( بحار الأنوار:۸۴/۹/۸۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لا تَجعَلُوا المَساجِدَ طُرُقا حتّى تُصَلُّوا فيها رَكعتَينِ .
مسجدها را گذرگاه خود قرار ندهيد مگر آن كه دو ركعت نماز در آنها بخوانيد .
( الأمالي للصدوق : ۵۰۹/۷۰۷ )
آداب ورود به مسجد :
مصباح الشريعة ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده شده است ـ :
إذا بَلَغتَ بابَ المَسجِدِ، فَاعلَم أنّكَ قَصَدتَ بابَ بيتِ مَلِكٍ عَظيمٍ ،
لا يَطَأُ بِساطَهُ إلاّ المُطَهَّرُونَ و لا يُؤذَنُ بمُجالَسَةِ مَجلِسِهِ إلاّ الصِدِّيقُونَ
و هَبِ القُدومَ إلى بِساطِ خِدمَةِ المَلِكِ ؛
فإنّك على خَطَرٍ عظيمٍ ، إنْ غَفَلتَ هَيبَةَ المَلِكِ
و اعلَمْ أنّهُ قادِرٌ على ما يَشاءُ مِنَ العَدلِ و الفَضلِ مَعكَ و بِكَ···
و اعتَرِفْ بِعَجزِكَ و تَقصِيرِكَ و فَقرِكَ ، بينَ يدَيهِ ؛
فإنّكَ قد تَوَجَّهتَ للعِبادَةِ لَهُ و المُؤانَسَةِ
و اعرِضْ أسرارَكَ علَيهِ و لْتَعلَمْ أنّهُ لا تَخفى علَيهِ أسرارُ الخَلائقِ أجمَعينَ و عَلانِيَتُهُم
و كُن كَأفقَرِ عِبادِهِ بينَ يدَيهِ ، و أخْلِ قَلبَكَ عن كُلِّ شاغِلٍ يَحجُبُكَ عن ربِّكَ ؛
فإنّهُ لا يَقبَلُ ، إلاّ الأطهَرَ و الأخلَصَ
و انظُرْ مِن أيِّ دِيوانٍ يَخرُجُ اسمُكَ .
فإن ذُقتَ مِن حَلاوَةِ مُناجاتِهِ و لَذيذِ مُخاطَباتِهِ
و شَرِبتَ بكَأسِ رَحمَتِهِ و كَراماتِهِ مِن حُسنِ إقبالِهِ علَيكَ و إجابَتِهِ ،
فَقد صَلُحتَ لِخِدمَتِهِ ؛
فَادخُلْ ، فلكَ الأمنُ و الأمانُ
و إلاّ فَقِفْ وُقُوفَ مُضطَرٍّ قدِ انقَطَعَ عَنهُ الحِيَلُ و قَصُرَ عَنهُ الأمَلُ و قَضى علَيهِ الأجَلُ ؛
فإذا عَلِمَ اللّه ُ عزّ و جلّ مِن قَلبِكَ صِدقَ الاِلتِجاءِ إلَيهِ ،
نَظَرَ إلَيكَ بعَينِ الرَّحمَةِ و الرَّأفَةِ و العَطفِ و وَفَّقَكَ لِما يُحِبُّ و يَرضى ؛
فإنّهُ كريمٌ يُحِبُّ الكَرامَةَ لِعبادِهِ المُضطَرِّينَ إلَيهِ المُحتَرِقِينَ على بابِهِ لِطَلَبِ مَرضاتِهِ .
قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ : « أَمَّن يُجِيبُ المُضْطَرَّ إذا دَعاهُ وَ يَكشِفُ السّوء» .
هرگاه به در مسجد رسيدى ، بدان كه تو به آستانِ خانه پادشاهى بزرگ و پر شكوه آمده اى ،
كه جز پاكان بر بساط او قدم نگذارند و اجازه نشستن در مجلس او جز به صدّيقان داده نشود
و خيال كن كه تو بر بساط خدمت گزارى و چاكرى پادشاه قدم گذاشته اى ؛
پس اگر از هيبت و شكوه پادشاه غافل مانى ، خطرى بزرگ تو را تهديد مى كند .
بدان كه او هر گونه خواهد با تو رفتار كند ، خواه به عدالت و يا با فضل و كرمش تواند .
در پيشگاه او ، به ناتوانى و تقصير و فقر خود اعتراف كن ؛
زيرا كه تو براى پرستش و همدمى با او آمده اى .
رازهايت را با او در ميان نِه و بدان كه اسرار و نهانيهاى خلايق همگى و نيز آشكارشان بر او پوشيده نيست .
در برابر او همچون فقيرترين بندگانش باش و دلت را از هر علاقه و دل مشغولى اى كه حجاب ميان تو و پروردگارت شود خالى كن ؛
زيرا كه او، جز پاكترين و خالص ترين را ، نمى پذيرد
و بنگر كه از كدام ديوان نامت بيرون مى آيد .
اگر حلاوت مناجات با او و لذّت گفتگو با وى را چشيدى
و بر اثر رويكردِ خوش او به تو و اجابتش ، جام رحمت و كرامتهاى او را سركشيدى ،
هر آينه لايق چاكرى و خدمت گزارى او شده اى ؛
اينك [ به مسجد ] در آى ، كه در امن و امان خواهى بود
و گر نه درنگ كن ، همچون بيچاره اى كه راههاى چاره بر او بسته شده است و دست اميدش كوتاه گشته و حكم مرگش صادر شده است ؛
پس هرگاه خداوند عزّ و جلّ بداند كه دلت به راستى به او پناه آورده است ،
با ديده مهر و رأفت و محبّت به تو بنگرد و در انجام كارهايى كه محبوب و پسند اوست توفيقت دهد ؛
زيرا او بخشنده و بزرگوار است و دوست دارد نسبت به بندگان بيچاره اش كه براى كسب خشنودى او دلسوخته بر درگاهش ايستاده اند بزرگوارى كند .
خداوند عزّ و جلّ فرموده : « چه كسى است كه دعاى بيچاره درمانده را اجابت كند و گرفتارى را بر طرف سازد . » ( النمل : ۶۲ )
( بحار الأنوار : ۸۳/۳۷۳/۴۰ )
ثمره آمد و شد به مساجد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لا يَرجِعُ صاحِبُ المَسجِدِ ، بِأقَلَّ مِن إحدَى ثلاثٍ :
إمّا دُعاءٍ ، يَدعُو بهِ يُدخِلُهُ اللّه ُ بهِ الجَنَّةَ
و إمّا دُعاءٍ ، يَدعُو بهِ لِيَصرِفَ اللّه ُ بهِ عَنهُ بَلاءَ الدنيا
و إمّا أخٍ ، يَستَفِيدُهُ في اللّه ِ عزّ و جلّ .
شخص مسجد رو ، دست كم يكى از اين سه چيز نصيبش مى شود :
يا دعايى ، كه به درگاه خدا مى كند و خداوند با آن او را به بهشت مى برد ،
يا دعايى ، كه به سبب آن خداوند بلاى دنيا را از او برمى گرداند
و يا برادرى ، كه به خاطر خداوند عزّ و جلّ به دست مى آورد [ و نه بر اساس انگيزه هاى دنيوى و مادّى ] .
( الأمالي للطوسي : ۴۷/۵۷ )
امام على عليه السلام :
مَنِ اختَلَفَ إلى المَسجِدِ ، أصابَ إحدَى الثَّماني :
أخا مُستَفادا في اللّه ِ أو عِلما مُستَطرَفا أو آيَةً مُحكَمَةً أو رَحمَةً مُنتَظَرَةً
أو كَلِمَةً تَرُدُّهُ عن رَدىً أو يَسمَعُ كَلِمَةً تَدُلُّهُ على هُدىً أو يَترُكُ ذَنبا خَشيَةً أو حَياءً .
هر كه به مسجد آمد و شد كند ، به يكى از اين هشت چيز دست يابد :
يافتن برادرى به خاطر خدا ، يا دانشى جديد ، يا آيتى محكم ، يا رحمتى كه آن را چشم به راه بود ،
يا سخنى كه او را از هلاكت برهاند ، يا شنيدن جمله اى كه او را به هدايت رهنمون شود ، يا آن كه گناهى را از ترس و يا شرم ترك گويد .
( الأمالي للصدوق : ۴۷۴/۶۳۷ )
امام حسين عليه السلام :
قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن أدمَنَ إلى المَسجِدِ ، أصابَ الخِصالَ الثَّمانِيَةَ :
آيَةً مُحكَمَةً أو فَريضَةً مُستَعمَلَةً أو سُنَّةً قائمةً أو عِلما مُستَطرَفا
أو أخا مُستَفادا أو كَلِمَةً تَدُلُّهُ على هُدىً أو تَرُدُّهُ عن رَدىً و تَركَ الذَّنبِ خَشيَةً أو حَياءً .
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : هر كه پيوسته به مسجد رود، به هشت چيز دست يابد :
آيتى محكم ، يا فريضه اى عمل شده، يا سنّتى جارى [ از معصومان ]، يا دانشى تازه ،
يا برادرى كه به دست آورده، يا سخنى كه او را هدايت كند، يا از هلاكت برهاندش و گناه را از سر ترس يا شرم ترك گويد .
( بحار الأنوار : ۸۴/۳/۷۳ )
مسجدهاى ستوده شده :
امام على عليه السلام :
مَسجِدُ الكوفَةِ ، صَلّى فيهِ سَبعونَ نَبيّا و سَبعونَ وَصِيّا ، أنا أحَدُهُم .
در مسجد كوفه ، هفتاد پيامبر و هفتاد وصىّ [ از اوصياى پيامبران ] نماز خواندند ، كه يكى از آنها من هستم .
( بحار الأنوار : ۱۱/۵۸/۵۹ )
امام صادق عليه السلام :
لا تَدَعْ إتيانَ المَشاهِدِ كُلِّها :
مَسجِدِ قُبا ؛ فإنّهُ المَسجِدُ الذي اُسِّسَ على التَّقوى مِن أوَّلِ يَومٍ
و مَشرَبَةِ اُمِّ إبراهيمَ و مَسجِدِ الفَضِيخِ و قُبورِ الشُّهَداءِ و مَسجِدِ الأحزابِ و هُو مَسجِدُ الفَتحِ .
رفتن به هيچ يك از مشاهد را ترك نكن :
مسجد قبا ؛ كه از همان روز اول بر شالوده تقوا بنا شد
و مشربه ام ابراهيم و مسجد فضيخ و قبور شهيدان و مسجد احزاب كه همان مسجد فتح باشد .
( بحار الأنوار : ۱۰۰/۲۱۵/۶ )
امام صادق عليه السلام :
بالكوفةِ مَسجِدٌ ، يقالُ لَهُ مَسجِدُ السَّهلَةِ .
لَو أنَّ عَمِّيَ زيدا أتاهُ ، فَصَلّى فيهِ و استَجارَ اللّه َ ، لأَجارَهُ عِشرينَ سَنَةً .
در كوفه مسجدى است به نام مسجد سهله .
اگر عمويم زيد به آن جا مى رفت و نماز مى خواند و از خدا پناه مى خواست، خداوند بيست سال به او پناه مى داد.
( الكافي : ۳/۴۹۵/۳ )
امام رضا عليه السلام :
إنَّ مَسجِدَ الكوفَةِ ، بَيتُ نُوحٍ .
لو دَخَلَهُ رَجُلٌ مِائةَ مَرَّةٍ ، لَكَتَبَ اللّه ُ لَهُ مِائةَ مَغفِرَةٍ ؛
لأنَّ فيهِ دَعوَةَ نُوحٍ عليه السلام حَيثُ قالَ : « رَبِّ اغْفِرْ لي و لِوالِدَيَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمنا . »
مسجد كوفه ، خانه نوح است .
هر مردى كه صد بار وارد آن شود ، خداوند صد گناه او را ببخشد ؛
زيرا كه نوح عليه السلام در آن چنين دعا كرد : « خدايا ! من و پدر و مادرم و هر كس را كه با ايمان به خانه من درآيد ، بيامرز . » ( نوح : ۲۸ )
( بحار الأنوار : ۱۰۰/۲۶۲/۱۴ )
مسجد ضِرار :
مجمع البيان ـ در تفسير آيه « و كمينگاه كسى كه از پيش با خدا و پيامبر او ستيز كرده بود . » ( التوبة : ۱۰۷ ) ـ فرمود :
أي أرصَدُوا ذلكَ المسجدَ و اتَّخذُوهُ و أعَدُّوا لأبِي عامرٍ الراهِبِ
و هو الذي حارَبَ اللّه َ و رسولَهُ مِن قَبلُ
و كانَ مِن قِصَّتِهِ أنّهُ كانَ قد تَرَهَّبَ في الجاهليَّةِ و لَبِسَ المُسُوحَ .
فَلَمّا قَدِمَ النبيُّ صلى الله عليه و آله المدينةَ ، حَسَدَهُ و حَزَّبَ عليه الأحزابَ .
ثُمّ هَرَبَ بَعدَ فَتحِ مَكَّةَ إلى الطائفِ . فَلَمّا أسلَمَ أهلُ الطائفِ لَحِقَ بالشامِ و خَرَجَ إلى الرومِ و تَنَصَّرَ
و هو أبو حَنظَلَةَ غَسِيلِ الملائكةِ···
و سَمّى رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، أبا عامرٍ الفاسقَ
و كانَ قَد أرسَلَ إلى المُنافقينَ أنِ استَعِدُّوا و ابنُوا مَسجِدا ؛
فإنّي أذهَبُ إلى قَيصَرَ و آتي مِن عندِهِ بِجُنُودٍ و اُخرِجُ محمّدا مِنَ المدينةِ .
فكانَ هؤلاءِ المنافقونَ يَتَوَقَّعُونَ أن يَجِيئَهم أبو عامرٍ . فَماتَ قَبلَ أن يَبلُغَ مَلِكَ الرُّومِ···
فَأطلَعَ اللّه ُنَبِيَّهُ ،عَلى فَسادِ طَوِيَّتِهِم و خُبثِ سَرِيرَتِهِم···
فَوَجَّهَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله عند قُدُومِهِ مِن تَبُوكَ عاصمَ بنَ عَوفٍ العَجلانيَّ و مالكَ بنَ الدخشمَ···
فقال لهما : اِنطَلِقا إلى هذا المسجِدِ الظالِمِ أهلُهُ ، فَاهدِماهُ و حَرِّقاهُ
و رُوِيَ أنّه بَعَثَ عمّارَ بنَ ياسرٍ و وَحشِيّا فَحَرَّقاهُ
و أمَرَ بأن يُتَّخَذَ كُناسةً يُلقى فيها الجِيَفُ .
يعنى آن مسجد را براى بازگشت ابو عامر راهب ساخته و آماده كرده بودند .
ابو عامر همان كسى است كه قبلاً با خدا و رسولش جنگيده بود .
داستانش چنين است كه وى در جاهليت پشمينه پوشيده و رهبانيت پيش گرفته بود .
اما وقتى پيامبر صلى الله عليه و آله به مدينه رفت ، بر آن حضرت حسادت ورزيد و احزاب را عليه ايشان سامان دهى كرد .
او بعد از فتح مكّه به طائف گريخت و چون مردم طائف مسلمان شدند به شام و از آن جا به روم رفت و مسيحى شد .
ابو عامر پدر حنظله غسيل الملائكه است .
رسول خدا صلى الله عليه و آله او را ابو عامر فاسق ناميد .
وى به منافقان پيغام داده بود كه خود را آماده كنند و مسجدى بسازند ؛
زيرا نزد قيصر مى روم و با لشكريان او مى آيم و محمّد را از مدينه بيرون مى كنم .
اين منافقان منتظر برگشت ابو عامر بودند ، اما او پيش از رسيدن به نزد پادشاه روم مُرد ...
پيامبر خود را از نيّت پليد و باطن كثيف منافقان آگاه كرد . . .
و رسول خدا صلى الله عليه و آله در برگشت از غزوه تبوك عاصم بن عوف عَجلانى و مالك بن دخشم را فرستاد و فرمود :
برويد و اين مسجدى را كه اهل آن ستمگرند ويران كنيد و بسوزانيد .
به روايتى ديگر ، آن حضرت عمّار بن ياسر و وحشى را فرستاد و آنها آن مسجد را سوزاندند
و دستور داد محلّ آن را به زباله دانى و جاى انداختن لاشه ها و مردارها تبديل كنند .
( مجمع البيان : ۵/۱۱۰. )
میزان الحکمه،جلد پنجم.
برای مشاهده گزیده ای از احادیث و روایات این موضوع در قاب تصویری به (مجموعه حدیث تصویری درباره مسجد) مراجعه کنید.