احياى دين در هر قرن از نظر احادیث

احياى دين در هر قرن از نظر احادیث

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 في كُلِّ قَرنٍ مِن اُمَّتي سابِقونَ
در هر قرن و نسلى از امّت من پيشتازانى هستند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ اللّه َ تعالى يَبعَثُ لهذهِ الاُمّةِ على رَأسِ كُلِّ مِئةِ سَنةٍ مَن يُجَدِّدُ لها دِينَها
خداوند متعال، در رأس هر يكصد سال براى اين امت كسى را مى فرستد تا دين آنها را برايشان تجديد كند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 يَحمِلُ هذا الدِّينَ في كُلِّ قَرنٍ عُدولٌ يَنفُونَ عَنهُ تَأويلَ المُبطِلينَ ، و تَحريفَ الغالِينَ ، و انتِحالَ الجاهِلينَ ، كما يَنفي الكِيرُ خُبثَ الحَديدِ .
اين دين در هر قرنى و نسلى افراد عادلى با خود دارد كه تأويلاتِ باطل گرايان و تحريفِ غلو كنندگان و دستبردِ نادانان را از آن مى زدايند، چنان كه كوره زنگار و ناخالصى آهن را مى زدايد.

امام على عليه السلام :

 إنَّ اللّه َ تعالى اختَصَّ لنفسِهِ بعدَ نَبيِّهِ صلى الله عليه و آله مِن بَرِيَّتِهِ خاصّةً عَلاّهُم بتَعليَتِهِ ، و سَما بهِم إلى رُتبَتِهِ ، و جَعَلَهُمُ الدُّعاةَ بالحَقِّ إلَيهِ، و الأدِلاّءَ بالإرشادِ علَيهِ ، لِقَرنٍ قَرنٍ ، و زَمَنٍ زَمَنٍ .
خداوند، بعد از پيامبرش صلى الله عليه و آله ، از ميان آفريدگان خود خاصگانى به خويش اختصاص داد و با ارج نهادن خود، آنان را ارجمند و بلند مرتبه گردانيد و به سوى رتبه و منزلت خويش ارتقايشان داد و آنان را دعوتگران به سوى خود و راهنمايان به وجود خويش قرار داد و اينان قرنى از پى قرنى و دوره اى از پس دوره اى مى آيند.

امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه: «و براى هر امّتى رسولى است» ـ فرمود :

تَفسيرُها بالباطِنِ أنَّ لِكُلِّ قَرنٍ مِن هذهِ الاُمّةِ رَسولاً مِن آلِ محمّدٍ يَخرُجُ إلَى القَرنِ الذي هُو إلَيهِم رَسولٌ ، و هُمُ الأولياءُ و هُمُ الرُّسُلُ .
تفسير باطنى آن، اين است كه براى هر قرن و نسلى از اين امّت، رسولى از خاندان محمّد است كه در ميان آن نسل كه فرستاده به سوى آنهاست ظهور مى كند. همينان هستند اوليا و همينانند رسولان.

امام صادق عليه السلام :

إنّ فينا أهلَ البَيتِ في كُلِّ خَلَفٍ عُدولاً يَنفُونَ عَنهُ تَحريفَ الغالِينَ ، و انتِحالَ المُبطِلينَ ، و تَأوِيلَ الجاهِلينَ .
در ميان ما اهل بيت در هر نسلى افراد عادلى هستند كه تحريفِ غلو كنندگان و دستبردِ باطل گرايان و تأويلِ (توجيهِ) نادانان را، از دين مى زدايند و دور مى كنند.

المحاسن ـ به نقل از يعقوب بن شعيب ـ : از امام صادق عليه السلام درباره آيه: «روزى كه هر طايفه اى از مردم را به نام پيشوايشان صدا زنيم» سؤال كردم حضرت فرمود :

عُو كُلَّ قَرنٍ مِن هذهِ الاُمَّةِ بإمامِهم ، قلتُ : فَيَجيءُ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله في قَرنِهِ و عليٌّ عليه السلام في قَرنِهِ، و الحسنُ عليه السلام في قَرنِهِ، و الحسينُ عليه السلام في قَرنِهِ و كلُّ إمامٍ في قَرنِهِ الذي هَلَكَ بينَ أظهُرِهِم ؟ قالَ : نَعَم
هر قرن و نسلى از اين امّت، به نام پيشوايشان صدا زده مى شوند. عرض كردم: بنا بر اين، رسول خدا با نسل خود مى آيد و على عليه السلام با نسل خود و حسن عليه السلام با نسل خود و حسين عليه السلام با نسل خود كه در ميان آنها به شهادت رسيد؟ فرمود: آرى.

میزان الحکمه،جلد نهم.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث