قدمهای اساسی برای داشتن فرزندانی سالم و صالح

قدمهای اساسی برای داشتن فرزندانی سالم و صالح

۱۳ تیر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع
 
داشتن فرزندانی نیک سرشت و پاکدامن آرزوی هر پدر و مادری است. رسیدن به‌این آرزوی بزرگ نیازمند برنامه ریزی دقیقی است که اولین قدمهای آن را باید سالها پیش از تولد فرزند برداشت و تا سالهای سال بر آن مراقبت داشت. 

 

1. قرآن کریم در آیه 223 سوره بقره زن  را به ‌کشتزاری تشبیه می‌نماید که نطفه فرزند در آن ریشه می‌گیرد.همانگونه که زمین شوره زار و ناپاک محصول تلخ و نامطلوب خواهد داد از مادر ناشایست نیز جز به‌اذن خداوند فرزندی پاک طینت و سالم به وجود نمی‌آید. بنابراین گام اول, انتخاب همسری پاکدامن و با ایمان است.  پیامبر(ص) فرمودند:

«جایگاه مناسبی برای نطفه خود برگزینید، زیرا ریشه‌‏ها سرایت کننده‌‏اند» (وسائل‏ الشیعه، ج 3، ص60)

2. والدین باید مدتی قبل از بسته شدن نطفه قلبشان را از آلودگی‌های گناه پاکیزه سازند  توبه، روزه داری، صدقه، قرائت قرآن، اجتناب از غذای ناپاک و حرام می تواند زمینه ساز تولد فرزندی پارسا و شایسته باشد. 

3. همانگونه که در کشت هر بذری  در دامان خاک رعایت زمان و روش کشت اهمیت فوق العاده دارد,  انعقاد نطفه انسان نیز دارای آداب و شرایطی است که نقشی سرنوشت ساز و بی بدیل در ایجاد نسلی سالم و صالح خواهد داشت.

(برای مطالعه بیشتر به آداب انعقاد نطفه مراجعه فرمائید)

4. غذای پاک و حلال در همه دورانهای زندگی انسان و بخصوص دوران جنینی, شیرخواری و خردسالی نقشی اساسی در خلق و خو و سرشت انسان دارد . چه اندازه می توان امید به سلامت نفس کودکی داشت که گوشت و خونش از لقمه حرام و حق الناس روییده باشدچگونه ممکن است گیاهی را با آب مسموم آبیاری کرد و امید به  میوه ای شیرین و آبدار از آن داشت. غذای ناپاک و حرام دانسته یا نادانسته تأثیرعمیق خود را بر انسان خواهد گذاشت. در زمانی که حلال و حرام, پاک و ناپاک در جامعه  به‌هم آمیخته باشد باید از موارد شبهه ناک نیز اجتناب کرد. امام صادق (ع) می‌فرماید: 

«مال حرام در فرزندان آشكار می‌شود و روی آن‌ها اثر می‌گذارد» (کافی، ج5، ص124)
رعایت این اصول می‌تواند زمینه ساز تربیت فرزندانی با خلق و خوی آسمانی باشد.البته باید پذیرفت که رعایت همه آداب و شرایط بیان شده ممکن نیست؛ بنابراین باید ازرفتارهای وسواس گونه و افراطی دراین زمینه که نظام زندگی طبیعی را مختل می‌سازد پرهیز کرد. 
پیروز باشید

سید مهدی خدایی
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث