وقایع روز دوازدهم شعبان

وقایع روز دوازدهم شعبان

۲۳ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- وفات آيت اللّه سيد على حسينى مرعشى پس حاج سيد محمد فلكى تاجر تبريزى ملقب به شرف الدين و معروف به سيدالحكماء و سيدالاطباء  

این  بزرگوار از علماى طراز اول آذربايجان و از شاگردان مرحوم صاحب جواهر و شيخ مرتضى انصارى و غيرهما مى باشد.

معظم له در سال ۱۳۱۶ ق در ۱۱۴ سالگى به رحمت ايزدى پيوست و جنازه مباركش را به نجف الاشرف انتقال داده و در مقبره سادات مرعشيه در وادى السّلام به خاك سپردند . از مؤلفات آن مرحوم ۲۸ كتاب نوشته اند  . از جمله: قانون العلاج - حاشيه برمتاجر شيخ انصارى - حاشيه بر جواهر - حاشيه بر قانون شيخ الرئيس - تاريخ تبريز - حاشيه بر شرح منظومه و غيرها .

ايشان در تبريز آذربايجان شرقى در محله راسته كوچه كوئى كه به نام ايشان بود استقرار داشتند و مسجدى در پهلوى همان كوى ساختند كه در سال ۱۴۱۰ ق به جهت خيابان كشى از بين رفت و اين بزرگوار جدّ بزرگ مولّف مى باشد .

توضيح بيشتر در جاى خود داده مى شود.

۲-  املای کتاب اعتقادات توسط  شیخ صدوق                    

عالم جليل و محدّث نبيل و ناشر آثار الائمه الاطهار و ملاذالمُحدّثين ابوجعفر محمد بن على بن الحسين بن موسى بن بابويه قمىّ ملقّب به شيخ صدوق كتاب اعتقادات را در سال ۳۶۸ ق در اين روز املا فرمود . اين بزرگوار در علم و فضل و حفظ احاديث مشهور بود به حدي كه در ميان قميّين مانند او در حفظ و كثرت علم ديده نشده  است  .  به التماس مردم شيعه شهر رى نزديك تهران در آنجا اقامت نمود و به تعليم مسائل مشغول شد از اهالى خراسان و بصره و كوفه و مصر و قزوين و غيرها به او رجوع مى كردند و مشكلات خود را مى پرسيدند كه هر كدام كتابى شده است . معظم له استاد شيخ مفيد ره مى باشد .

 قريب به ۳۰۰ كتاب نوشته . از جمله: من لا يحضره الفقيه از كتب اربعه شيعه - عيون اخبار الرضا - معانى الاخبار - الامالى - علل الشرايع - ثواب الاعمال - كتاب اعتقادات و غيرها.

اين بزرگوار در سال ۳۸۱ وفات نمود و در رى نزديك مزار حضرت شاه عبدالعظيم در باغ بسيار باصفا موسوم به باغ طغرليّه در زير قبّه رفيعه مدفون است.

منبع:
کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث