وقایع  روز سیز دهم رمضان

وقایع روز سیز دهم رمضان

۲۵ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

 

۱-  خبر دادن حضرت على بن ابي طالب عليه السلام  ازشهادتش    در سال ۴۰ قمرى

   درسال ۴۰  قمرى سيزدهمين روز ماه رمضان حضرت على عليه‌السلام به منبر رفت و بعد از پايان مواعظ به فرزندش امام حسن عليه‌السلام فرمود : چند روز از ماه رمضان مى گذرد ؟ عرض كرد : سيزده روز . به امام حسين عليه‌السلام فرمود : چند روز باقى مى ماند ؟ عرض كرد :  هفده روز . حضرت با دست از محاسن مبارك گرفت . فرمود : نزديك است اين موى من به خون سرم خضاب شود.

۲- هلاكت حجاج بن يوسف ثقفى ملعون   درسال ۹۵ قمرى

در يازدهم رمضان اهل شام با عبدالملك بن مروان بيعت كردند . حجاج از طرف او به حكومت كوفه منصوب شد . اين مرد چنان خونريز بود كه برخى مى نويسند ۱۲۰ هزار نفر را كشت و چندين هزار نفر زندانى از زن و مرد داشت و جناب يحيى بن ام طويل و جناب سعيد بن جبير از مفسرين و از اصحاب امام سجادعليه‌السلام را به شهادت رساند و اين خبيث در زمان عبدالله بن زبير در سال ۷۴ قمرى بامر عبدالملك بن مروان مكه را محاصره و با منجنيق آتش پران خانه خدا را خراب كرد و عبدالله بن زبير را به دار آويخت و جناب كميل و جناب قنبر غلام حضرت على عليه‌السلام را نيز به شهادت رسانيد.

وقتى حجاج والى كوفه شد كميل ره را طلبيد او فرار كرد . حجاج عطاياى طايفه كميل را قطع كرد . كميل چون چنين ديد گفت : من پيرم و عمر من گذشته است .  سزاوار نيست قوم به جهت من از عطايا ممنوع شوند . پيش حجاج آمد و خود را معرفى كرد حجاج گفت : من مايل بودم راهى براى تو بيابم كميل گفت :  از عمر من چيزى نمانده است . موعد خداوندست و بعد از قتل هم حساب، لكن امير المؤمنين عليه‌السلام خبر داده كه تو قاتل من خواهى بود . حجاج گفتک:  تو شريك در قتل عثمان بودى و امر كرد سر آن مظلوم را با شمشير از بدن جدا كردند  در سال ۸۳ قمرى در سن نود سالگى و قبر جناب كميل در ثويه كه تل كوچكى بين نجف و كوفه است مى باشد  . حجاج چنان خونريز و خبيث بود که  روزى گفت : ميل دارم يك نفر از محبّين على عليه‌السلام را بيابم و قربة الى الله خون او را بريزم . اصحاب او گفتند :  ما كسى را قديمى تر از قنبر سراغ نداريم  پس او را آوردند . حجاج گفت : تو بنده على هستى  ؟ فرمود :  من بنده خدا هستم و على ولى نعمت  من است . گفت  : از دين على بيزارى كن . فرمود : تو مرا به دينى راهنمائى كن كه افضل از دين على باشد . گفت : حالا كه از دين على تبرى نمى جوئى هر قسم كشتن را اختيار مى كنى بگو . قنبر فرمود : اختيار با توست  مولايم به من خبر داده مرگ من به ذبح خواهد بود . حجاج امر كرد سر او را بريدند و آخرين كسى را كه كشت سعيد بن حبير بود.

حجاج ملعون در ۱۳ يا ۲۵ رمضان سال ۹۵ قمرى به سن ۵۳ سالگى در شهر واسط به جنهم واصل گرديد و مدت حكومت منحوسش در عراق به قولى ۲۰ سال بود.

منبع:
کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث