وقایع روز بیست و ششم رمضان

وقایع روز بیست و ششم رمضان

۲۹ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱-   نزول سى صحف به حضرت ادريس پيغمبرعليه‌السلام  و بعضى می گويند پنجاه صحف .

 ادريس عليه‌السلام به پنج پشت به آدم عليه‌السلام مى رسد . به اين ترتيب ادريس بن الياذر بن مهلائيل بن قينان بن انوش بن شيث بن آدم عليه‌السلام ، ادريس اخنوخ نام داشت . مى نويسند که ایشان را از كثرت تدريس ادريس ‍ ناميدند و در كتب يونانيان هرمس نوشته اند.

ادريس را دوست اسقيلينوس نام بود كه وى كسب حكمت و شريعت در خدمت ادريس نموده و عالمى زاهد و متقى و مستجاب الدعوة بود . چون ادريس به مقام و رفعناه مكانا عليّا رسيد اين مرد از مفارقت او غمگين شد . مجسمه او را براى تسلّى خاطر ساخت و به نظر كردن در آن آتش فراق را فى الجمله خاموش مى كرد . چون مقدارى بدين منوال گذشت  آن زاهد ناگهان فوت كرد . بعد از آن در محل و مسكن او مجسمه يافتند .  شيطان به نزد آنها آمد و گفت : ادريس كه مستجاب الدعوه شد  به سبب پرستش اين صورت بود و اسقلينوس نيز به پرستش همين صورت مستجاب الدعوة شده بود سپس ‍ مردم به عبادت اصنان مشغول شدند.

نوشته اند که :  اولين كسى كه خط نوشت و از علم حساب سخن گفت و ميزان ها  و پيمانه ها را وضع كرد و خياطت نمود ادريس عليه‌السلام بود .

در تفسير منهج الصادقين آمده است که : اولين كسى كه از علم نجوم سخن گفت اين بزرگوار است و صد سال بعد از آدم متولد شده است .

۲- وفات علامه آقا محمد جمال الدين خوانسارى معروف به آقا جمال در سال ۱۱۲۵ قمرى 

 این بزرگواردر تخت فولاد اصفهان مدفون است .

ايشان صاحب حواشى بر شرح لمعه و معالم الدين و شرح شرايع و غيرها مى باشد كه قريب به دوازده كتاب است و با علامه مجلسى معاصر بود و در مطايبات و لطيفه گوئى دست فراوان داشت.

منبع:

کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی

 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث