بخشهایی از خطبه غدیر (2) (+عکس نوشته و پوستر)

بخشهایی از خطبه غدیر (2) (+عکس نوشته و پوستر)

۱۴ شهریور ۱۳۹۶ 0 صوتی و تصویری
خطبه غدیر:  به خدا سوگند كه مقصود خدا از اين آيه، گروهى از صحابه اند كه آنان را با نام و نَسَب مى شناسم

ای مردم آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَالنَّورِ الَّذى أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى أَدْبارِها أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ؛ ايمان آوريد به خدا و رسول او و نورى كه همراهش فرود آمده پيش از آنكه چهره ها را تباه و واژگونه كنيم، يا چونان اصحاب روز شنبه (يهوديانى كه بر خدا نيرنگ آوردند) رانده شويد». به خدا سوگند كه مقصود خدا از اين آيه، گروهى از صحابه اند كه آنان را با نام و نَسَب مى شناسم ليكن به پردهپوشى كارشان مأمورم . پس هر كس پايه ى كار خويش را محبت يا خشم على در دل قرار دهد و بداند كه ارزش عمل او، وابسته به آن است. نور از سوى خداوند عزّوجلّ در جان من، سپس در جان علىّ بن ابىطالب و آنگاه در نسلاو تا قائم مهدى - كه حقّ خدا وتمامى حقّ ما را مى ستاند - جاى گرفته است.
خطبه غدیر: هشدارتان مى دهم: همانا من رسول خدايم . پيش از من نيز رسولانى آمده و سپرى شده اند. پس آيا اگر بميرم يا كشته شوم، به جاهليت برمى گرديد؟

هشدارتان مى دهم: همانا من رسول خدايم . پيش از من نيز رسولانى آمده و سپرى شده اند. پس آيا اگر بميرم يا كشته شوم، به جاهليت برمى گرديد؟ «و آنكه به قهقرا برگردد، هرگز خدا را زيانى نخواهد رسانيد و او سپاسگزاران را پاداش خواهد داد» .بدانید  على و فرزندان من از نسل او سپاسگزاران هستند.

خطبه غدیر:  به زودى پس از من امامانى خواهند آمد و شما را به آتش خواهند خواند.

ای مردم!
به زودى پس از من امامانى خواهند آمد و شما را به آتش خواهند خواند. آنان در روز رستاخيز، تنها و بى ياور خواهند بود. آگاه باشيد كه خداوند و من از آنان بي زاريم و حتماً آنان و ياران و پيروان و تابعانشان در پست ترين جايگاه آتش خواهند بودچه جايگاه بدى است منزل گاه متكبران.

خطبه غدیر: اينك جانشينى خود را به عنوان امامت و وراثت به امانت در نسل خود تا برپايى روز رستاخيز به جاى مى گذارم.

ای مردم!
اينك جانشينى خود را به عنوان امامت و وراثت به امانت در نسل خود تا برپايى روز رستاخيز به جاى مى گذارم. اكنون، مأموريت تبليغى خود را انجام دادم تا حجت بر هر شاهد و غايب باشد و نيز بر همه ى آنان كه زاده شده يا نشده اند. پس بايسته است، اين سخن را حاضران به غايبان و فرزنداران به فرزندان تا برپايى رستاخيز ابلاغ كنند»
خطبه غدیر : همانا خداوند مرا امر و نهی فرموده و من نيز به دستور او به على امر و نهى كرده ام؛ پس دانش امر و نهى در نزد على است . فرمان او را بشنويد

ای مردم! 
همانا خداوند مرا امر و نهی فرموده و من نيز به دستور او به على امر و نهى كرده ام؛ پس دانش امر و نهى در نزد على است . فرمان او را بشنويد تا سلامت مانيد و اطاعتش كنيد تا هدايت شويد و از آنچه باز مى دارد، خوددارى كنيد تا راه بخشهایی از خطبه غدیر يابيد و به سوى مقصد او حركت كنيد«و هرگز راههاى پراكنده، شما را از راه او بازندارد» .
(انعام / 153)

 

خطبه غدیر: صراط مستقيم خداوند كه فرمان به پيروى از آن داده منم. سپس على و آنگاه فرزندانم

ای مردم! صراط مستقيم خداوند كه فرمان به پيروى از آن داده منم. سپس على و آنگاه فرزندانم از نسل او، پيشوايان هدايت اند كه به راستى و درستى راه مى برند و به حق دادگرى مى كنند.  
خطبه غدیر: خداوند در كتاب خود از دوستان امامان چنين ياد كرده: « هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند نمى يابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى كنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندانشان باشند؛

ای مردم!  محادله آیه ۲۲« هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند نمى يابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى كنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندانشان باشند؛ آنان كسانى هستند كه خدا ايمان را بر صفحه دلهايشان نوشته و با روحى از ناحيه خودش آنها را تقويت فرموده، و آنها را در باغهايى از بهشت وارد مى كند كه نهرها از زير (درختانش) جارى است، جاودانه در آن مى مانند؛ خدا از آنها خشنود است، و آنان نيز از خدا خشنودند؛ آنها «حزب اللَّه» اند؛ بدانيد «حزب اللَّه» پيروزان و رستگارانند »

 

خطبه غدیر: هشدار! كه خداوند دربارهى دشمنان امامان فرمايد: «هر گروه از آنان كه در جهنّم انداخته شوند، نگاهبانان از آنان مى پرسند:

ای مردم!
هشدار! كه خداوند دربارهى دشمنان امامان فرمايد: «هر گروه از آنان كه در جهنّم انداخته شوند، نگاهبانان از آنان مى پرسند: مگر بر شما ترساننده اى نيامد؟ گفتند: چرا! ليكن تكذيب كرده، گفتيم: خداوند خبرى نداده و شمايان نيستيد مگر در گمراهى بزرگ و نيز مى گويند: اگر سخن خدا را مى شنيديم يا انديشه مى كرديم، اكنون در ميان اهل آتش نبوديم . پس اينان به گناه خود اعتراف نمودند، پس دور باد دوزخيان از رحمت خدا» (ملك / 11 - 8)

خطبه غدیر: همانا من انذارگرم و على بشار تدهنده است من بيم   دهنده ا م و على راهنماست.

ای مردم!  همانا من انذارگرم و على بشار تدهنده است
من بيم   دهنده ا م و على راهنماست.
من پيامبرم و على وصىّ من است.
من رسولام و على، امام و وصىّ پس از من است و پس از او امامان، فرزندان اويند.
آگاه باشيد! من والد آنان و ايشان از صلب اويند.
خطبه غدیر: آگاه باشيد! همانا آخرين امام، قائم مهدى، از ماست. او بر تمامى اديان، چيره خواهد بود.

آگاه باشيد! همانا آخرين امام، قائم مهدى، از ماست. او بر تمامى اديان، چيره خواهد بود. اوست انتقام گيرنده ى از ستمكاران. اوست فتح كننده ى دژها و منهدم كننده ى آنها.اوست چيره بر تمامى قبايل مشركان و رهنماى آنان.اوست خونخواه تمامى اولياى خدا .همانا او ياور دين خداست.او از دريايى ژرف، پيمانه هايى افزون گيرد.او هر ارزشمندى را به اندازه ى ارزش او و هر نادان و بىارزشى را به اندازهى نادانىاش نشاندار كند.او نيكو و برگزيدهى خداست. اوست ميراث دار دانشها و احاطه دار بر اِدراكها .

خطبه غدیر: آگاه باشيد! همانا آخرين امام، قائم مهدى، از ماست... او از پروردگارش خبر دهد

ای مردم!  آگاه باشيد! همانا آخرين امام، قائم مهدى، از ماست... او از پروردگارش خبر دهد و نشانه هاى او را برپا كند و استحكام بخشد. اوست باليده و استوار. هموست كه اختيار امور جهانيان به او سپرده شده. پيشينيان از قرنها ظهور او را پيشگويى كرده اند. اوست حجّت پايدار و پس از او حجّتى نخواهد بود.  راستى و روشنايى جز با او نيست. كسى بر او پيروز نخواهد شد و ستيزندهى او، يارى نخواهد گشت .او ولىّ خدا در زمين، داور او در ميان مردم و امانتدار امور آشكار و نهان است

 

خطبه غدیر: من پيام خدا را برايتان آشكار كرده، تفهيم نموده ام و اين على است كه پس از من، شما را آگاه مى كند.

من پيام خدا را برايتان آشكار كرده، تفهيم نموده ام و اين على است كه پس از من، شما را آگاه مى كند. اينك شما را مى خوانم كه پس از پايان خطبه، براى انجام بيعت با او و اقرار به امامتش، با من و سپس با او دست دهيد .من با خدا بيعت كرده ام و على با من پيمان بسته است و اكنون از سوى خداى عزّوجلّ بر امامت او از شمايان پيمان مى گيرم.
خطبه غدیر: نماز را به پا داريد و زكات پردازيد ؛ همانسان كه خداوند عزّوجلّ امر فرموده است.

نماز را به پا دارید و زکات بپردازید! همان سان که خداوند عزوعجل امر فرموده است پس اگر زمان طولانی بر شما گشذت و کوتاهی کردید و یا زا یاد بردید علی صاحب اختیار و تبیین کننده ی بر شماست.همو که خداوند عزوعجل پس از من او را امنت دار خویش در میان آُریدگان نهاده است. او از من  و  من از اویم همان او و جانشینانش که از فرزندان من هستند به پرسشهایتان جواب داده و آنچه را نمی دانید به شما می آموزند.
خطبه غدیر: حلال و حرام بيش از آن است كه به شماره آورم و يكجا بیان کنم و به حلال فرمان دهم

حلال و حرام بيش از آن است كه به شماره آورم و يكجا بیان کنم و به حلال فرمان دهم و از حرام باز دارم. از اين روى مأمورم كه از شما پيمان بگيرم كه دست دردست من نهيد در پذيرش آنچه از سوى خداوند عزّوجلّ درباره ى على اميرمؤمنان و  اوصياى پس از او كه از من و اويند آورده ام. اين امامت در ميان آنان پايدار است و آخرین آنها، مهدى است...
خطبه غدیر: نماز به پا داريد و زكات بپردازيد و به معروف فرمان دهيد و از منكر بازداريد .

نماز به پا داريد و زكات بپردازيد و به معروف فرمان دهيد و از منكر بازداريد . برترين بخش امر به معروف اين است كه به گفتهى من - دربارهى امامت و ولايت على و فرزندان او - برسيد و سخنم را به ديگران برسانيد و غايبان را به پذيرش فرمان من توصيه كنيد و آنان را از ناسازگارى با من بازداريد كه اين سخنان، فرمان خدا و من است. هيچ امر به معروف و نهى از منكرى جز با امام معصوم تحقّق و كمال نمى يابد .

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث