علت تأخیر در استجابت دعا

علت تأخیر در استجابت دعا

۰۹ دی ۱۳۹۶ 0 معارف

انسانیم. دست خودمان نیست، کمی عجله داریم. شب که دعا می کنیم دوست داریم صبح نشده پیک اجابت در خانمان را بزند. خداوند اما صبرش زیاد است. به موسی و هارون (ع) که برای شکست فرعون دعا کردند فرمود: «قَدْ أُجِيبَتْ دَعْوَتُكُمَا»[1] دعای شما مستجاب شد. با این حال 40 سال طول کشید تا فرعون سرنگون شود.

دیر و زود کردن های خدا سرتا پایش حکمت و مصلحت است. یکی هنوز دستش پایین نیامده تلفنش زنگ می خورد که مشکلت حل شد یکی دیگر سالها می گذرد و هنوز چشم به راه گشایش است.  حکمتش را خدا می داند. به قول امام علی (ع): 
«گاهی می شود که چيزى از خداوند طلب می کنی و به تو داده نمی شود اما دير يا زود بهتر از آن را به تو می دهند. يا اینکه بخاطر خير و مصلحتی از تو دريغ می شود زیرا گاهی خواسته اى اگر برآورده شود موجب نابودى و تباهى دين تو گردد»[2] 

گاهی تأخیر در اجابت دعا از سر محبت خدا به ماست. چون دعا حلقه ارتباط بنده با خداست و و خدایی که بنده اش را دوست دارد. خواسته اش را با تأخیر اجابت می کند تا بنده بیشتر دعا کند. 
امام صادق (ع) می فرمایند:«گاهی هست كه بنده دعا كند و خداوند عزّ و جلّ به دو فرشته فرمايد: من دعاى او را مستجاب كردم اما حاجتش را نگه داريد ؛ زيرا دوست دارم صداى او را بشنوم»[3]
هر مصلحتی که در کار است خیر است و وظیفه ما دعا کردن است و بس. 

پيامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند:«اَكثِرْ مِنَ الدُّعاءِ فَاِنّكَ لاتدَري مَتي يُستجابُ لَكَ»[4] 
تا مي‌تواني زياد دعا کن، تو چه مي‌داني دعايت در چه وقت به اجابت خواهد رسيد؟ 

به قول حافظ شیرازی 
حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس دربند آن مباش که نشنید یا شنید

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث