ترتیل کل قرآن با صدای استاد مصطفى اسماعيل - به تفکیک سوره

ترتیل کل قرآن با صدای استاد مصطفى اسماعيل - به تفکیک سوره

۲۴ دی ۱۳۹۳ 0 صوتی و تصویری

 ترتیل کل قرآن با صدای استاد مصطفی اسماعیل

این مجموعه قرائت ترتیل کل قرآن با صدای استاد مصطفى اسماعيل به تفکیک سوره می باشد. حتما می پرسید قرائت ترتیل چیست؟
قرائت آیات قرآن 4 مرتبه دارد: 
1ـ ترتیل 2ـ تحقیق 3ـ تحدیر (حَدْر) 4ـ تدویر 
ترتیل در لغت عبارت است از «نظم و ترتیب در کلام». «رَتَّلَ الْکَلام» یعنی: سخن را خوب بیان کرد ـ قواعد سخن را مراعات نمود. ترتیل در اصطلاح قرائت عبارت است از: خواندن قرآن بطور منظم و با تأنّی و شمرده و همراه با تدبّر در معانی، بطوریکه تمامی قواعد رعایت شود.
اما، افضل‌القراءات همانا، «ترتیل» است که مجمع تمامی امتیازات قرائت است، و در قرآن نیز بدان امر شده است آنجا که می‌فرماید:«وَ رَتِّلِ القُرانَ تَرتیلاً» (سورَة المُزَمِّل) یعنی: قرآن را منظم، مرتب، با تأنی و شمرده و همراه با تدبر در معانی بخوان. 
از امام‌المتقین حضرت علی ابن ابی‌طالب علیه‌السّلام سؤال شد، ترتیل چیست؟ 
فرمود: «اَلتَّرتیلُ، اَداءُ الْحُروفِ وَ حِفْظُ الوُقوفِ». 
لازم به ذکر است نخستین کسی که درباره قرائت کتابی تدوین کرد «اَبانِ ابْنِ تَغْلِبْ» شاگرد امام سجاد (علیه‌السلام) بود.

استاد مصطفى اسماعيل 

اكبرالقراء استاد مصطفى اسماعيل از مشاهير و نوابغ علم قرائت قرآن در جهان اسلام است كه كلام خدا را با آهنگى بسيار لطيف و دلنشين و با الحانى منطبق با معانى و مفاهيم الهى تلاوت مى كند. وى استادى است بى بديل كه در فن قرائت سبكى بسيار ممتاز دارد. مردى است كه تمامى قاريان جهان در آستان پر از معنويتش سر تعظيم فرود مى آورند و همه به او عشق مى ورزند.
ایشان وقتى سوره احزاب را مى خواند مردم چنان فرياد به تحسين اومى گشايند كه مجلس به خود مى لرزد و وقتى در اثناى قرائت با تواضع و افتادگى از مردم اجازه پايان قرائت خود را مى خواهد، آن ها به او اصرار مى ورزند و از او ادامه قرائت را التماس مى كنند.
مصطفى در ناحيه طنطا از كشور مصر متولد گرديد و تحت آموزش اوليه استاد سيد البدوى قرائت قرآن را فرا گرفته، سپس در ناحيه طنطا در مؤسسه الاحمدى به همراه شيخ خليل الحصرى در محضر شيخ «ابراهيم سلّام» كه از بزرگترين اساتيد آن زمان بود به تحصيل علوم عالى قرائت پرداخت. زمانى كه مصطفى براى اولين بار به شهر قاهره مسافرت كرد، در ملاقات با شيخ محمد رفعت قرائت قرآن نمود، آنگاه امام القرّاء دستانش را در ميان گرفته ، آينده اى درخشان را به او نويد داد. او كه يك نابينا بود با چشم بصيرت مصطفى را به خوبى شناخت و زيبايى كار او را در اعماق وجود خويش احساس كرد. 

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث