زیبایی در احادیث

زیبایی در احادیث

۱۲ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

خدا زيباست، زيبايى را دوست دارد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنّ اللّه َ تعالى جميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ ، و يُحِبُّ أنْ يَرى أثَرَ نِعمَتِهِ على عَبدِهِ ، و يُبغِضُ البُؤْسَ و التَّباؤسَ .
خداوند متعال زيباست، زيبايى را دوست دارد و دوست دارد اثر نعمت خود را در بنده اش ببيند. او فقر و فقر نمايى را دشمن مى دارد.

( كنز العمّال : ۱۷۱۶۶ .)   

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنَّ اللّه َ تعالى جميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ، و يُحِبُّ مَعاليَ الأخْلاقِ ، و يَكْرَهُ سَفْسافَها .
خداوند متعال زيباست و زيبايى را دوست دارد. خويهاى والا را دوست دارد و خصلتهاى پَست را ناخوش مى دارد.

(  كنز العمّال : ۱۷۱۶۸ )              

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إنَّ اللّه َ يُحِبُّ مِن عَبدِهِ إذا خَرجَ إلى إخْوانِهِ أنْ يَتَهيّأَ لَهُم و يَتَجَمّلَ .
خداوند متعال دوست دارد وقتى بنده اش نزد برادران خود مى رود با هيئتى آماده و آراسته برود.

 

(  مكارم الأخلاق : ۱/۸۵/۱ )

 

 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

أحْسِنوا لِباسَكُم ، و أصْلِحوا رِحالَكُم، حتّى تَكونوا كأنَّكُم شامَةٌ في النّاسِ .
لباس خوب بپوشيد و خانه هايتان را آباد كنيد تا در ميان مردم مانند خالِ رخساره باشيد.

(    كنز العمّال : ۱۷۱۶۴   )

 

 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

لِيَأخُذْ أحدُكُم مِن شارِبهِ و الشَّعْرِ الّذي في أنْفِهِ، و لْيَتَعاهَدْ نَفْسَهُ ، فإنَّ ذلك يَزيدُ في جمَالِهِ .
سبيل و موهاى بينى خود را كوتاه كنيد و به خودتان برسيد؛ زيرا اين كارها بر زيبايى شما مى افزايد.

 

 ( قرب الإسناد : ۶۷/۲۱۵ )

امام على عليه السلام :

لِيَتَزَيَّنْ أحدُكُم لأخيهِ المسلمِ إذا أتاهُ كما يَتَزَيَّنُ لِلغَريبِ الّذي يُحِبُّ أنْ يَراهُ في أحسَنِ الهَيْئةِ
همچنان كه دوست داريد افراد غريبه شما را در بهترين هيئت ببينند و خود را براى آنها مى آراييد، وقتى نزد برادر مسلمان خود مى رويد نيز خويشتن را بياراييد.

( الخصال : ۶۱۲/۱۰ )

امام صادق عليه السلام :

أبصَرَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله رجُلاً شَعْثا شَعْرُ رأسِهِ، وَسِخَةً ثِيابُهُ ، سَيّئةً حالُهُ ، فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مِن الدِّينِ المُتْعَةُ و إظهَارُ النِّعْمَةِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مردى را ديد كه موهاى سرش ژوليده ، لباسش كثيف و چركين و سر و وضعش پريشان و به هم ريخته است، فرمود: لذّت بردن [از نعمتهاى الهى] و نماياندن نعمت، جزء دين است.

( الكافي : ۶/۴۳۹/۵ )                  

امام صادق عليه السلام :

البَسْ و تَجَمّلْ ، فإنَّ اللّه َ جميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ ، و ليَكُن مِن حَلالٍ .
لباس زيبا بپوش؛ زيرا خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد؛ اما بايد از حلال باشد.

( وسائل الشيعة : ۳/۳۴۰/۴ )    

امام كاظم عليه السلام :امام صادق عليه السلام فرمود:

 إنّ اللّه َ يُحِبُّ الجَمالَ و التَّجْميلَ ، و يَكْرَهُ البُؤْسَ و التَّباؤسَ ؛ فإنَّ اللّه َ عزّ و جلّ إذا أنْعَمَ على عَبدٍ نِعمَةً أحَبَّ أنْ يَرى علَيهِ أثَرَها . قيلَ : و كيفَ ذلكَ ؟ قالَ : يُنَظّفُ ثَوبَهُ، و يُطيِّبُ رِيحَهُ ، و يُجَصِّصُ دارَهُ ، و يَكنِسُ أفْنيَتَهُ ، حتّى إنّ السِّراجَ قَبلَ مَغيبِ الشَّمسِ يَنْفي الفَقرَ و يَزيدُ في الرِّزقِ .
 خداوند زيبايى و خود آرايى را دوست دارد و بينوايى و فقر نمايى را ناخوش مى دارد. هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى مى دهد، دوست دارد اثر آن را در او ببيند. گفته شد: چگونه؟ فرمود: لباس تميز بپوشد، خود را خوشبو كند، خانه اش را گچكارى كند، جلو در حياط خود را بروبد، حتّى روشن كردن چراغ پيش از غروب خورشيد فقر را مى برد و روزى را زياد مى كند .

( الأمالي للطوسي : ۲۷۵/۵۲۶ )                  

امام رضا عليه السلام :

أرْوي أنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى يُحِبُّ الجَمالَ و التَجَمُّلَ ، و يُبغِضُ البُؤسَ و التَّباؤسَ ، و أنَّ اللّه َ عزّ و جلّ يُبغِضُ مِن الرِّجالِ القاذُورَةَ .
روايت مى كنم كه خداوند تبارك و تعالى زيبايى و آراستگى را دوست دارد و فقر و فقر نمايى را دشمن مى دارد. خداوند عزّ و جلّ از مردان كثيف و بد بو نفرت دارد.

(  بحار الأنوار: ۷۹/۳۰۳/۱۶ )

چهره زيبا

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

آفَةُ الجَمالِ الخُيَلاءُ .
آفت زيبايى، غرور است.

( بحار الأنوار: ۷۷/۵۹/۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

خَيرُ ما اُعْطِيَ الرّجُلُ المؤمنُ خُلقٌ حَسَنٌ، و شَرُّ ما اُعْطِيَ الرّجُل قلبُ سوءٍ في صُورةٍ حَسَنةٍ
بهترين چيزى كه به مرد مؤمن داده شده خوى نيكوست و بدترين چيزى كه به انسان داده شده دل بد در چهره زيباست.

( كنز العمّال : ۵۱۷۰ )

امام على عليه السلام :

الصُّـورَةُ الجَميلَةُ أوَّلُحديث السَّعادتَينِ .
رخسار زيبا ، نخستين خوشبختى از دو خوشبختى است.

  (  في طبعة جامعة طهران «أقلّ» ، وما أثبتناه من طبعة «الرّي» - غرر الحكم : ۱۶۵۹ )

امام على عليه السلام :

حُسْنُ الصُّورةِ أوَّلُ السَّعادةِ .
نكو رويى، آغاز خوشبختى است.

( غرر الحكم : ۴۸۰۳ )

امام على عليه السلام :

حُسْنُ وَجْهِ المؤمنِ مِن حُسنِ عِنايَةِ اللّه ِ بهِ .
زيبايى رخسار مؤمن از حسن عنايت خداست به او.

( غرر الحكم : ۴۸۴۸ )

بحار الأنوار :در زبور [داوود] آمده است:

 مَن أجْرَمَ الذُّنوبَ و أعْجَبَهُ حُسْنُهُ ، فلْيَنظُرِ الأرضَ كيفَ لَعِبَتْ بالوُجوهِ في القُبورِ و تَجْعَلُها رَمِيما ، إنَّما الجَمالُ جمالُ مَن عُوفِيَ من النّارِ .
 هر كس گناهانى مرتكب شود و از زيبايى خود دچار غرور گردد، به خاك بنگرد كه چگونه در گورها با چهره ها بازى مى كند و آنها را به استخوانهاى پوسيده تبديل مى سازد. همانا زيبايى، زيبايى كسى است كه از آتش در امان ماند.

( بحار الأنوار : ۷۷/ ۴۰/۸ )

بحار الأنوار ـ به نقل از زراره ـ : از امام باقر عليه السلام شنيدم :

 أيُّما عَبدٍ كانَ لَه صُورةٌ حَسَنةٌ مَع مَوضِعٍ لا يَشينُهُ ، ثُمَّ تَواضَعَ للّه ِ، كانَ مِن خالِصَةِ اللّه ِ. قالَ : قُلتُ : ما مَوضِعٌ لا يَشينُهُ؟ قالَ : لا يكونُ ضَرَبَ فيهِ سِفاحٌ .
هر بنده اى كه زيباروى و بى عيب باشد و سپس در برابر خداوند فروتنى كند، از بندگان خالص و خاصّ خداست. عرض كردم: منظور از بى عيب چيست؟ فرمود: بد كاره اى با او بى عفّتى نكرده باشد.

( بحار الأنوار : ۷۰/۱۱/۱۱ )

خوبى را نزد خوب رويان بجوييد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

اطلُبوا الخيرَ عِند حِسانِ الوُجوهِ .
خوبى را نزد خوب رويان بجوييد.

(  كنز العمّال : ۱۶۷۹۵ ، الأمالي للطوسي : ۳۹۴/۸۷۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

اطلُبوا الخَيرَ عِندَ حِسانِ الوُجوهِ ، فإنَّ فِعالَهُم أحْرى أنْ تكونَ حُسْنا .
خير و خوبى را نزد خوش رويان بجوييد ؛ زيرا كردارهاى آنان به زيبايى زيبنده تر است.

( عيون أخبار الرضا : ۲/۷۴/۳۴۴ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

اطلُبوا حَوائجَكُم عِند حِسانِ الوُجوهِ ، فإنْ قَضى حاجَتَكَ قَضاها بِوَجهٍ طَليقٍ، و إنْ رَدّكَ رَدّكَ بِوَجهٍ طَليقٍ ، فرُبَّ حَسَنِ الوَجهِ دَميمُهُ عِندَ طلَبِ الحاجَةِ ، و رُبَّ دَميمِ الوَجهِ حسَنُهُ عِندَ طلَبِ الحاجَةِ .
نيازهاى خود را از خوش رويان بخواهيد؛ زيرا اگر نياز تو را برآورده كند، با گشاده رويى مى كند و اگر دست رد به سينه ات زند، باز با گشاده رويى مى كند. بسا خوشرويى كه در هنگام نياز خواهى از او، زشت رو مى شود، و بسا زشت رويى كه در هنگام نياز خواهى از او خوش رو مى شود.

(  كنز العمّال : ۱۶۸۱۰ )

رسيدگى به مو

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الشَّعرُ الحَسَنُ مِن كِسْوَةِ اللّه ِ فأكْرِموهُ .
موىِ زيبا پوششى خدايى است، پس به آن رسيدگى كنيد.

(  وسائل الشيعة : ۱/۴۳۲/۲  )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَنِ اتَّخذَ شَعرا فليُحْسِنْ وَلايَتَهُ، أو لِيَجُزَّهُ .
هر كس مو بگذارد، بايد خوب به آن برسد و گرنه كوتاهش كند.

(  وسائل الشيعة : ۱/۴۳۲/ ۱  )

زيبايى درون

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الجَمالُ في اللِّسانِ .

زيبايى در زبان است.

(  تحف العقول : ۳۷  )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

جَمالُ المَرءِ فَصاحَةُ لِسانِهِ .
زيبايىِ انسان ، شيوايى زبان اوست.

(  جامع الأحاديث للقمّي : ۷۰ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الجَمالُ في الرّجُلِ اللِّسانُ .
زيبايى مرد، به زبان [او ]است.

( كنز العمّال : ۵۱۶۴  )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به اين كه: زيبايى مرد به چيست؟ ـ فرمود:

 بِصَوابِ القَولِ بالحقِّ .
به داشتن عقيده درست .

( بحار الأنوار : ۷۱/۳۹۰/۴۸ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الجَمالُ صَوابُ القَـولِ بالحـقِّ ، و الكَمالُ حُسنُ الفِعالِ بالصِّدقِ .
زيبايى، داشتن عقيده درست است و كمال، داشتن كردار درست.

(  كنز العمّال : ۲۸۷۷  )

امام على عليه السلام :

عُقولُ النِّساءِ في جَمالِهِنَّ ، و جَمالُ الرِّجالِ في عُقولِهِم .
خردِ زنان در زيبايى آنهاست و زيبايى مردان، در خردشان.

(  معاني الأخبار : ۲۳۴/۱   )

امام على عليه السلام :

إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ (جعل) صُورَةَ المَرأةِ في وَجهِها ، و صُورةَ الرّجُلِ في مَنطِقهِ .
خداوند عزّ و جلّ سيماى زن را در رخسار او و سيماى مرد را در گفتارش قرار داده است.

(  بحار الأنوار : ۷۱/۲۹۳/۶۳   )

امام على عليه السلام :

الجَمالُ الظّاهِرُ حُسْنُ الصُّورةِ ، الجَمالُ الباطِنُ حُسنُ السَّريرَة .
زيبايىِ پيدا ، رخساره نيكوست و زيبايى پنهان، نهان و نهاد نيكو.

(  غرر الحكم : ۱۱۹۳ )    

امام على عليه السلام :

لا جَمالَ أحْسَنُ مِن العَقلِ .
هيچ جمالى زيباتر از خرد نيست.

(  نهج السعادة : ۱/۵۱ )

امام على عليه السلام :

جَمالُ الرّجُلِ حِلْمُهُ .
زيبايىِ مرد ، بردبارى اوست.

( غرر الحكم : ۴۷۱۸ )

امام على عليه السلام :

حُسنُ العَقلِ جَمالُ الظَّواهِرِ و البَواطِنِ .
نيكو خردى، زيبايى برون و درون است.

( غرر الحكم : ۴۸۰۷ )

 
 
.
.
 
 

 

امام على عليه السلام :

جَمالُ الرّجُلِ الوَقارُ .
زيبايىِ مرد ، وقار و سنگينى است.

( غرر الحكم : ۴۷۴۴ )

امام على عليه السلام :

جَمالُ المؤمنِ وَرَعُهُ .
زيبايىِ مؤمن، پارسايى اوست.

( غرر الحكم : ۴۷۴۷ )

امام على عليه السلام :

جَمالُ العبدِ الطّاعةُ .
زيبايىِ بنده ، فرمانبردارى است.

( غرر الحكم : ۴۷۴۸ )

امام على عليه السلام :

جَمالُ الحُرِّ تَجَنُّبُ العارِ .
زيبايىِ آزاده ، دورى كردن از ننگ و عار است.

( غرر الحكم : ۴۷۴۵ )

امام على عليه السلام :

جَمالُ العَيشِ القَناعَةُ .
زيبايىِ زندگى ، قناعت است.

(     غرر الحكم : ۴۷۴۹  )

امام على عليه السلام :

جَمالُ الإحْسانِ تَرْكُ الامْتِنانِ .
زيبايىِ نيكى كردن، منّت ننهادن است.

(  غرر الحكم : ۴۷۵۰  )

امام على عليه السلام :

جَمالُ القُرآنِ البَقَرةُ و آلُ عِمْرانَ .
زيبايىِ قرآن ، سوره بقره و آل عمران است.

(  غرر الحكم : ۴۷۵۱  )

امام على عليه السلام :

جَمالُ المَعروفِ إتْمامُهُ .
زيبايىِ احسان، كامل كردن آن است.

( غرر الحكم : ۴۷۵۲ )

امام على عليه السلام :

جَمالُ العالِمِ عَملُهُ بعِلْمِهِ .
زيبايىِ دانشمند ، عمل كردن او به دانش خود است .

( غرر الحكم : ۴۷۵۳  )

امام على عليه السلام :

جَمالُ العِلمِ نَشْرُهُ .

زيبايىِ علم ، نشر آن است.

(  غرر الحكم : ۴۷۵۴  )

امام على عليه السلام :

لا لِباسَ أجْمَلُ مِن العافِيَةِ .
جامه اى زيباتر از سلامت نيست.

(  بحار الأنوار : ۷۷/۳۸۱/۵  )

امام عسكرى عليه السلام :

حُسنُ الصُّورةِ جَمالٌ ظاهِرٌ ، و حُسنُ العَقلِ جَمالٌ باطِنٌ .
نِكويى صورت ، زيبايى ظاهر است و نكويى خرد ، زيبايى درون.

(  أعلام الدين : ۳۱۳ )

آراستگی

امام على عليه السلام :

التَّجَمُّلُ مُروءةٌ ظاهِرَةٌ .
آراستگى، جوانمردىِ آشكار است.

(  غرر الحكم : ۳۲۰  )

امام على عليه السلام :

التَّجَمُّلُ مِن أخْلاقِ المؤمنينَ .
آراستگى از اخلاق مؤمنان است.

( غرر الحكم : ۱۱۷۵ )

امام على عليه السلام :

إذا قَلَّ أهْلُ الفَضلِ هَلَكَ أهْلُ التَّجَمُّلِ .
هرگاه اهل بذل و بخشش كم شوند ، آراستگان از ميان مى روند.

( غرر الحكم : ۴۱۷۱ )

 

 


منبع: میزان الحکمه، جلد دوم

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث