ولایت تشریعی ائمه علیهم السلام

ولایت تشریعی ائمه علیهم السلام

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلام

 


شیعه معتقد است پیشوایان معصوم علیهم السلام دارای دو ولایت هستند. ولایت تکوینی و ولایت تشریعی. ولايت تكوينى؛ يعنى فرمانروايى امام بر جهان هستى و اينكه تمام نظام آفرينش به‏  امامت و ولايت، اذن خداوند، تحت حاكميّت و تصرّف امام است و ولايت تشريعى امام، به معناى فرمانروايى او بر جامعه و حق تصرّف در جان و مال مردم و لزوم اطاعت او می ‏باشد. این مقاله پیرامون ولایت تشریعی ایشان سخن می گوید. 


ابعاد ولايت تشريعى:

الف- وجوب اطاعت از امام در احكام شرعى‏

قرآن مى‏فرمايد: «ما اتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» «حشر/7» آنچه را پيامبر (صلی الله علیه و آله) براى شما آورده بگيريد (وبه كار ببنديد) و از آنچه شما را نهى كرده، باز ايستيد (و آن را ترك كنيد).
اين آيه به صراحت، پيروى از اوامر و نواهى پيامبر (صلی الله علیه و آله) را واجب كرده است. پيامبر (صلی الله علیه و آله)  در مواردى، برخى از احكام خاص را تشريع كرده و خداوند آن را امضا نموده و اطاعت از آن حضرت را واجب كرده است.
فضيل بن يسار مى‏گويد: از امام صادقعلیه السلام  شنيدم كه فرمود:
خداوند نماز را دو ركعت دو ركعت، در جمع ده ركعت واجب كرده بود، پس پيامبر (صلی الله علیه و آله) به هر دو ركعتى- غير از نماز صبح- دو ركعت اضافه كرد و به نماز مغرب يك ركعت اضافه نمود خداوند اضافه پيامبر (صلی الله علیه و آله) را تجويز و امضا كرد و نمازهاى واجب هفده ركعت شد. پيامبر (صلی الله علیه و آله)  نمازهاى نافله را سى و چهار ركعت دو برابر ركعتهاى واجب، تشريع و مستحب كرد وخداوند آن را اجازه داد ... خدا تنها خمر را حرام كرده بود؛ ولى پيامبر (صلی الله علیه و آله) هر آشاميدنى مست كننده را حرام كرد، و خداوند آن را اجازه داده و امضا كرد ... و تسليم در برابر پيامبر (صلی الله علیه و آله)  همانند تسليم در برابر خدا، بر بندگان واجب شد. « اصول كافى، ج 1، ص 266.»
از آنجا كه امام علیه السلام  داراى مقام عصمت و وارث دانش پيامبر (صلی الله علیه و آله)  است، مطمئن ‏ترين منبع براى دريافت فرمان هاى الهى و بيان حلال و حرام خداوند مى ‏باشد و با توجه به دلايل امامت (مانند حديث ثقلين، حديث منزلت، حديث غدير و ...) هر منصبى كه براى پيامبر (صلی الله علیه و آله)  ثابت است، براى امامان معصومعلیه السلام  ثابت نيز هست.
 

ب- ولايت بر جانها و داراييهاى مردم‏

قرآن دراين ‏باره مى‏فرمايد: «النَّبِىُ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» «احزاب/6» پيامبر (در تصرف در جان مؤمنان)- سزاوارتر به مؤمنان از خود آنهاست.
انسان در به كارگيرى اعضاى بدنش نيازمند به اجازه كسى نيست و در اين جهت استقلال كامل دارد. آيه مزبور دلالت دارد كه تسلّط پيامبر (ص) بر جان مؤمنان، قويتر از سلطه‏اى است كه خود آنان دارند و با ثبوت ولايت پيامبر (صلی الله علیه و آله)  بر جان مؤمنان، ولايت آن حضرت بر اموال آنان به قياس اولويت ثابت مى‏شود.
از سوى ديگر هر گونه، مقامى- غير از نبوّت- كه خداوند به پيامبر (صلی الله علیه و آله)  واگذار كرده- با توجه به دلايل امامت- براى امامان معصوم نيز ثابت است. بنابراين، اين قسم از ولايت تشريعى نيز براى امامان معصوم علیه السلام  به وسيله آيه شريفه ثابت مى ‏شود.
 
احمد بن عيسى‏ از امام صادقعلیه السلام  نقل مى‏كند كه حضرت در مورد آيه «انَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» «مائده/60»همانا ولى شما خدا و رسول اوست و آنان كه ايمان آورده‏اند، همانها كه نماز را بپا مى‏دارند و زكات را در حال ركوع مى‏دهند. چنين فرمود:
معنايش اين است كه خدا و پيامبرش و مؤمنان، يعنى على و امامان از فرزندانش تا روز قيامت، به شما و به امورتان و جانهايتان و اموالتان از خود شما سزاوارترند. « اصول كافى، ج 1، ص 288،»

ج- وجوب پيروى از امام در تمام امور

بطور كلى خداوند در قرآن كريم پيروى مردم از پيامبر (صلی الله علیه و آله)  و امامان معصوم علیه السلام  در تمامى امور را واجب كرده است. قرآن در اين زمينه مى‏ فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ امَنُوا اطيعُوا اللَّهَ وَ اطيعُوا الرَّسُولَ وَ اولِى الْامْرِ مِنْكُمْ» «نساء/59»اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خدا را اطاعت كنيد وپيامبر و صاحبان امر را اطاعت كنيد. جابر جعفى مى‏گويد: از امام باقرعلیه السلام  درباره آيه مزبور سؤال كردم، فرمود: «آنان اوصيا هستند.» « الميزان، ج 4، ص 406»
در اينكه پيامبر (صلی الله علیه و آله)  و صاحبان امر (اوصياى پيامبر (صلی الله علیه و آله) ) را در چه مورد بايد اطاعت كرد، در آيه ذكر نشده و اين ذكر نكردن، كلّى و عمومى بودن معنا را مى‏رساند كه اطاعت آنان در تمام امور فردى و اجتماعى واجب است. امام صادق علیه السلام فرمود:

 «نَحْنُ قَوْمٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ طاعَتَنا» ما گروهى هستيم كه خداوند عزّوجلّ اطاعت ما را واجب كرده است.« اصول كافى، ج 1، باب فر ض طاعة الائمه، ص 262، ح 3.»


منبع: امامت و ولایت, على نورى- صفر عليپور, از مجموعه نرم افزاری زمزم 5

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث