شرح زیارت اربعین: فراز پنجم / «السَّلَامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ» (قسمت پنجم)

شرح زیارت اربعین: فراز پنجم / «السَّلَامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ» (قسمت پنجم)

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ 0 اهل بیت علیهم السلام

نتیجه گریه بر امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام فرمود:
لَوْ یَعْلَمُ زَائِرِی مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ لَکَانَ فَرَحُهُ أَکْثَرَ مِنْ جَزَعِهِ»(۱)
(اگر زائر و گریه کننده بر من از پاداشی که به سبب این امور در پیشگاه خدا می برد آگاه شود، هر آینه سرورش از ناراحتی اش بیشتر خواهد بود).
 

۱.رحمت خدا شامل حال گریه کننده بر حسین علیه السلام می شود:

چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
«أَلَا وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی الْبَاکِینَ عَلَی الْحُسَیْنِ رَحْمَهً وَ شَفَقَهً»(۲)
(آگاه باشید که خداوند بر گریه کنندگان برای حسین علیه السلام از روی رحمت و مهربانی درود می فرستد).
 

۲.طلب مغفرت از ناحیه امام حسین علیه السلام:

امام صادق علیه السلام فرمودند:
وَ إِنَّهُ لَیَرَی مَنْ یَبْکِیهِ فَیَسْتَغْفِرُ لَهُ رَحْمَهً لَهُ»(۳)
(براستی که امام حسین علیه السلام کسی را که برای او گریه می کند، می بیند و از روی رحمت و مهر برای او استغفار می کند).
 

۳ دوری از جهنّم:

«قَالَ سُبْحَانَهُ یَا مُوسَی علیه السلام وَ اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ بَکَی عَلَیْهِ أَوْ أَبْکَی أَوْ تَبَاکَی حَرَّمْتُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ»(۴)
(خداوند سبحان فرمود: ای موسی علیه السلام بدان که هرکس برای حسین علیه السلام گریه کند یا بگریاند و یا وانمود به گریه کردن، کند، بدنش را بر آتش حرام می کنم).
 

۴. شاد بودن در قیامت:

رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
«یَا فَاطِمَهُ علیه السلام کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَهٌ یَوْمَ الْقِیَامَهِ إِلَّا عَیْنٌ بَکَتْ عَلَی مُصَابِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَإِنَّهَا ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ بِنَعِیمِ الْجَنَّهِ»(۵)
(ای فاطمه علیه السلام هر چشمی در روز قیامت گریان است مگر چشمی که برای مصیبت حسین علیه السلام گریه کرده باشد که به وسیله نعمت های بهشت خندان و شادمان خواهد بود).
 

۵.همنشین شدن با امامان علیهم السلام:

امام رضا علیه السلام فرمودند:
«مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا وَ بَکَی لِمَا ارْتُکِبَ مِنَّا کَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَهِ»(۶)
(کسی که یاد آور مصیبت ما شود و برای آن ستم هائی که در حق ما شده گریه کند درجه وی فردای قیامت نظیر درجه ما خواهد بود).
 

۶. اجر و پاداش فراوان:

امام صادق علیه السلام :
«لِکُلِّ شَیْ ءٍ ثَوَابٌ إِلَّا الدَّمْعَهَ فِینَا»(۷)
(برای هر شیئی ثوابی است مگر گریه برای ما(اجر آن قابل محاسبه نیست)).
 

۷. بخشش گناه:

امام صادق علیه السلام می فرماید:
«مَنْ ذُکِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَیْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ الذُّبَابِ غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ کَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ»(۸)
(هر کس نزد او یادی از ما شود و به چشمانش اشک آید، گرچه به اندازه بال مگس باشد، گناهانش بخشیده می شود، هر چند به اندازه کف دریا باشد).
 

۸.اجر شهید:

در حدیث مناجات حضرت موسی علیه السلام با خداوند عزوّجل آمده است، که خداوند به موسی علیه السلام فرمود:
«وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا مِنْ رَجُلٍ أَوِ امْرَأَهٍ سَالَ دَمْعُ عَیْنَیْهِ فِی یَوْمِ عَاشُورَاءَ وَ غَیْرِهِ قَطْرَهً وَاحِدَهً إِلَّا وَ کُتِبَ لَهُ أَجْرُ مِائَهِ شَهِید»(۹)
(به عزّت و جلالم قسم هیچ مرد و زنی نیست که اشکش در روز عاشورا یا غیرعاشورا جاری شود، اگرچه به اندازه قطره ای جاری شود مگر این که خداوند برای او پاداش صد شهید را می نویسد).
 

۹. گریه برای حسین علیه السلام موجب محبوبیّت نزد خداوند و رسول صلی الله علیه و آله وسلم و یاری کردن اهل بیت صلی الله علیه و آله وسلم می شود

امام صادق علیه السلام :
«وَ مَا مِنْ عَیْنٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ وَ لَا عَبْرَهٍ مِنْ عَیْنٍ بَکَتْ وَ دَمَعَتْ عَلَیْهِ وَ مَا مِنْ بَاکٍ یَبْکِیهِ إِلَّا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَهَ علیه السلام وَ أَسْعَدَهَا عَلَیْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلم »(۱۰)
(هیچ چشمی نزد خداوند از آن چشم که بر حسین علیه السلام می گرید محبوب تر نیست و هیچ اشکی محبوب تر از اشکی نیست که بر آن مظلوم جاری شود و هیچ گر یه کنی بر آن مظلوم نیست مگر این که به سبب گریه خود، حضرت فاطمه علیه السلام و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را یاری می کند).
 

۱۰- فرار آتش جهنم از گریه کننده بر حسین علیه السلام:

امام صادق علیه السلام :
«اذا کانَ یَوْمَ الْعَاشِرِ مِنْ شَهْرِ مُحْرِمُ الْحَرَامِ تَنَزَّلَتْ الملائکه مِنَ السَّمَاءِ وَ مَعَ کل مِنْهُمْ قاروره مِنِ الْبِلَّوْرُ الابیض وَ یَدُورُونَ فی کل بَیْتٍ وَ مَجْلِسُ یبکون فِیهِ علی الْحُسَیْنِ فیجمعون دُمُوعُهُمْ فی تلک الْقَوَارِیرَ ، فاذا کان یَوْمَ القیامه فَتَلْهَبُ نَارِ جَهَنَّمَ فَیَضْرِبُونَ تلک الدُّمُوعَ النَّارِ فتهرب النَّارَ عَنْ الباکی علی الْحُسَیْنِ مَسِیرِهِ سِتِّینَ أَلْفَ فَرْسَخٍ»(۱۱).
(هرگاه در ماه محرم، عاشورا فرا می رسد ملائکه ای که هریک در دست خود ظرف بلورین سفید رنگی دارند، از آسمان نازل شده و به هر خانه و مجلس که در آن برای حسین علیه السلام اشک ریخته می شود سر می کشند و اشک ها را در آن ظرف ها جمع می کنند و روز قیامت که آتش جهنم زبانه می کشد آن اشک ها را به آتش می زنند و آتش شصت فرسخ از گریه کننده بر حسین علیه السلام ، فرار می کند(یعنی دور می شود)).
 

۱۱. همراه شدن با سایر موجودات عالم مثل فرشتگان و جن و انس و پرندگان و آسمان و زمین

امام سجاد علیه السلام در ضمن خطبه ای که در شام برای معرفی خود خواندند، فرمودند:
«أَنَا ابْنُ مَنْ بَکَتْ عَلَیْهِ مَلَائِکَهُ السَّمَاءِ أَنَا ابْنُ مَنْ نَاحَتْ عَلَیْهِ الْجِنُّ فِی الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ فِی الْهَوَاءِ»(۱۲)
(من فرزند کسی هستم که ملائکه آسمان بر او گریستند، من فرزند کسی هستم که جن در زمین و پرندگان در هوا بر او نوحه خواندند).
 
امام باقر علیه السلام فرمود:
«مَا بَکَتِ السَّمَاءُ عَلَی أَحَدٍ بَعْدَ یَحْیَی بْنِ زَکَرِیَّا إِلَّا عَلَی الْحُسَیْنِ بْنَ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا فَإِنَّهَا بَکَتْ عَلَیْهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً»(۱۳)
(آسمان بعد از یحیی بن زکریا علیهما السلام بر هیچکس گریه نکرد مگر بر حسین بن علی علیهما السلام که چهل روز بر او گریه کرد).
 

۱۲. تأسّی به وجود مبارک خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله وسلم و تمام الانبیا و رسولان و ملائکه مقرّب و مؤمنان از انس و جن و تأسّی به امامان علیهم السلام و حضرت زینب و اهل بیت حسین صلی الله علیه و آله وسلم .

در زیارت جامعه ائمه المؤمنین صلی الله علیه و آله وسلم می خوانیم:
«بَلْ یَتقرّب أَهْلُ السَّمَاءِ بِحُبِّکُمْ وَ بِالْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ، وَ تَوَاتُرِ الْبُکَاءِ عَلَی مُصَابِکُمْ»
(بلکه اهل آسمان بوسیله حب و دوستی شما(اهل بیت صلی الله علیه و آله وسلم ) و بوسیله بیزاری از دشمنان شما و بوسیله گریه مداوم بر مصائب شما به خداوند تقرّب می جویند).
 

۱۳.فرح و خوشحالی هنگام مرگ و در قیامت.

۱۴. پوشیدن جامه های بهشتی و سوار شدن بر اسب های بهشتی در آخرت.

۱۵.اعطای قصری در بهشت به ازای هر قطره اشک

 امام سجاد علیه السلام :
«أَیُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَیْنَاهُ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍ علیهما السلام دَمْعَهً حَتَّی تَسِیلَ عَلَی خَدِّهِ بَوَّأَهُ اللَّهُ بِهَا فِی الْجَنَّهِ غُرَفاً یَسْکُنُهَا أَحْقَاباً»(۱۴)
(هرگاه مؤمنی بخاطر شهادت امام حسین علیه السلام گریه کند تا اینکه اشک بر گونه اش جاری شود، خداوند در بهشت خانه ای به او می دهد که مدّتها در آن ساکن گردد).
 

۱۶.بهره مندی از حوض کوثر.

۱۷.عای اهل آسمانها برای اوست.

۱۸.اجابت دعا.

۱۹.کفاره عقوق والدین.

۲۰. رحمت خدا شامل گریه کنندگان امام حسین علیه السلام می شود

در روایت است: «روزی یکی از دوستداران امام صادق علیه السلام به نام «مسمع» نزد حضرت رفت امام علیه السلام به او فرمود: ای مسمع تو از اهالی عراق هستی، آیا به زیارت مزار حضرت حسین علیه السلام می روی؟ مسمع آهی کشید و گفت: خیر، چون مردی مشهور از اهل بصره هستم و در نزدیکی ما کسانی هستند که پیرو و هوادار خلیفه هستند و تعداد زیادی از ناصبی ها و دشمنان شما را می شناسند و در نزدیک خانه من به سر می برند و من اطمینان ندارم که آنها جریان را به خلیفه گزارش ندهند. ترس این را دارم که مورد اذیّت و آزار آنان قرار گیرم، امام علیه السلام فرمود: آیا ظلم هایی را که به جدّم حسین بن علی علیهما السلام روا داشته شده یاد می کنی؟ عرض کرد: بلی! امام علیه السلام پرسید: آیا بی تا بی و گریه هم می کنی؟ پاسخ داد: آری، گریه و بی تابی می کنم به طوری که خانواده ام نیز هنگام مشاهده من چنان دگرگون می شوند که دست از غذا خوردن می کشند و اشک از چشمانشان جاری می شود. امام علیه السلام فرمود: َ رَحِمَ اللَّهُ دَمْعَتَکَ رحمت خدا بر اشک چشمانت باد. به یقین بدان تو از کسانی محسوب می شوی که بخاطر ما بی تابی می کنند و به واسطه سرور ما خرسند و با غم ما شریک هستند و بخاطر ما در ترس از دشمن به سر می برند. بدان که هنگام مرگت اجداد و نیاکان من را بالای سرت خواهی دید که به ملک الموت سفارش می کنند بر تو آسان گیرد و به تو بشارتی خواهند داد که هرچه فکر کنی بالاتر است و ملک الموت از مادر به تو مهربان تر خواهد شد. آنگاه اشک از چشمان امام علیه السلام سرازیر شد و مسمع نیز با امام علیه السلام گریست، سپس فرمود: توجّه داشته باش احدی بخاطر ترحم به ما و به دلیل مصائبی که بر ما وارد شده گریه نمی کند مگر آنکه قبل از آمدن اشکش پروردگار او را رحمت می نماید و وقتی اشک بر گونه اش جاری شد، در صورتی که یک قطره از آن در جهنم بیفتد، حرارت و آتش آن را خاموش می کند»(۱۵).

پی نوشت ها:

۱- بحار الأنوار، ج45، ص281.
۲- بحار الأنوار، ج45، ص304.
۳-  بحار الأنوار، ج45، ص281.
۴-  بحار الأنوار، ج45، ص308.
۵  بحار الأنوار، ج45، ص293.
۶ بحار الأنوار، ج45، ص278.
۷ کامل الزیارات، ص106.
۸بحار الأنوار، ج44، ص285.
۹مستدرک الوسائل، ج 10، ص319.
۱۰ . کامل الزیارات، ص85.
۱۱ . حی علی العزاء، ص53.
۱۲. بحار الأنوار، ج45، ص174.
۱۳. همان، ص211.
۱۴. همان، ج44، ص285.
۱۵ . همان، ص290.
۵ همان، ص293.
۶همان، ص278.
۷ کامل الزیارات، ص106.
۸بحار الأنوار، ج44، ص285.
۹مستدرک الوسائل، ج 10، ص319.
منبع: شرح زیارت اربعین: سیدمحمود شکیبااصفهانی/قم: عطر عترت،1396

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث