قياس در دين در احادیث

قياس در دين در احادیث

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ 0

 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 لا تَقِيسُوا الدِّينَ ؛ فإنّ الدِّينَ لا يُقاسُ ، و أوَّلُ مَن قاسَ إبليسُ .
 در دين قياس به كار نبريد؛ زيرا دين قياس ناپذير است، و نخستين كسى كه قياس كرد، ابليس بود.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

افتَرَقَت بَنو إسرائيلَ على إحدى و سَبعينَ فِرقَةً ، و تَزيدُ اُمّتي علَيها فِرقَةً ، لَيسَ فيها فِرقَةٌ أضَرَّ على اُمَّتي مِن قَومٍ يَقيسُونَ الدِّينَ بِرَأيِهِم ، فَيُحِلُّونَ ما حَرَّمَ اللّه ُ و يُحَرِّمُونَ ما أحَلَّ اللّه ُ .

 بنى اسرائيل به هفتاد و يك فرقه تقسيم شدند و امّت من يك فرقه بيشتر از آنها خواهد داشت؛ كه در ميان آنها هيچ فرقه اى براى امّت من زيانبارتر از گروهى نيست كه در دين با رأى خود قياس به كار مى برند و در نتيجه حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام مى كنند.
 

امام على عليه السلام :

مَن نَصَبَ نفسَهُ لِلقياسِ لم يَزَلْ دَهرَهُ في التِباسٍ ، و مَن دانَ اللّه َ بالرأيِ لم يَزَلْ دَهرَهُ في ارتِماسٍ .
هر كه خود را در معرض قياس قرار دهد، همه عمرش را در شبهه و اشتباه به سر برد و هر كه در دين خدا رأى به كار برد ، در تمام عمر غرق باطل و گمراهى باشد.

امام باقر عليه السلام :

يا زُرارَةُ، إيّاكَ و أصحابَ القِياسِ في الدِّينِ ؛ فإنّهُم تَرَكُوا عِلمَ ما وُكِّلُوا بهِ و تَكَلَّفُوا ما قد كُفُوهُ
اى زراره! از كسانى كه در دين قياس به كار مى برند، بپرهيز؛ زيرا اينان دانستن آنچه را كه بدان مكلّفند، رها كرده اند و خود را درباره آنچه بدان مكلّف نيستند، به رنج و زحمت افكنده اند.

بحار الأنوار ـ به نقل از عبد الرحمان بن سالم ـ :

دَخَلَ ابنُ شبرمَةَ و أبو حَنيفَةَ على الصّادقِ عليه السلام ، فقالَ لأبي حَنيفَةَ : اِتَّقِ اللّه َ و لا تَقِس الدِّينَ برأيِكَ ، فإنَّ أوَّلَ مَن قاسَ إبليسُ ، إذ أمَرَهُ اللّه ُ تعالى بالسُّجودِ فقالَ : أنا خَيرٌ مِنهُ ، خَلَقْتَنِي مِن نارٍ و خَلَقتَهُ مِن طِينٍ ···!ثُمّ قالَ : البَولُ أقذَرُ أمِ المَنِيُّ ؟ قالَ : البَولُ ، قالَ : يَجِبُ على قِياسِكَ أن يَجِبَ الغُسلُ مِن البَولِ دُونَ المَنِيِّ ، و قد أوجَبَ اللّه ُ تعالَى الغُسلَ مِن المَنِيِّ دُونَ البَولِ .
 ابن شبرمه و ابو حنيفه بر امام صادق عليه السلام وارد شدند و حضرت امام صادق عليه السلام ـ خطاب به ابو حنيفه ـ فرمود: از خدا بترس و دين را با رأى خودت قياس مكن؛ زيرا نخستين كسى كه قياس كرد، ابليس بود ، آن گاه كه خداوند متعال به او دستور سجده [آدم] داد و او گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفريده اى و او را از گِل···حضرت سپس پرسيد: ادرار پليدتر است يا منى؟ ابو حنيفه گفت: ادرار. حضرت فرمود: پس، بنا به روش قياس تو، بايد براى ادرار غسل كرد نه براى منى، در حالى كه خداوند متعال، غسل را براى منى واجب فرموده است، نه براى ادرار.

میزان الحکمه،جلد نهم.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث